ارتقا دقت ترفند ردیابی انگشت به کمک برد Arduino

پژوهشگران آزمایشگاه‌ Irvine و FX Palo Alto دانشگاه کالیفرنیا با استفاده از یک جفت برد MKR1000 آردوینو موفق به یافتن راهی برای ردیابی ده انگشت در کمتر از دو میلی متر شدند.

ارتقا دقت ترفند ردیابی انگشت به کمک برد Arduino

برد MKR1000 برای ارائه‌ی خدمات کاربردی و مقرون به صرفه به سازندگانی که به دنبال افزودن اتصال بی‌سیم به پروژه‌هایشان هستند، طراحی شده است. در حوزه‌ی فناوری و پردازش تصویر ردیابی انگشت (finger tracking) ترفندی برای آگاهی از مکان‌هایی است که انگشت‌های کاربر به صورت پیاپی در آن‌ها واقع می‌شود. افزون بر این، ترفند ردیابی انگشت ابزاری برای رایانه است وعملکردی مشابه وسایل خارجی آن، مانند یک صفحه کلید یا ماوس  دارد.

در این روش که Lift نام دارد، از یک نورافکن معمولی DLP برای نمایش مجموعه‌ای از تصاویر کدگذاری شده بر روی هر سطح صافی استفاده می‌شود. برای شناسایی این الگوها، Lift به جای استفاده از یک سامانه‌ی بینایی خارجی یا حتی یک شتاب سنج، از حسگرهای نوری بسیار کوچکی بر روی هر انگشت استفاده می‌کند. سپس این سامانه اطلاعات به دست آمده را به یک MKR1000 که روی هر مچ دست قرار گرفته منتقل می‌کند. به این ترتیب آردوینو قادر است این سیگنال‌های نوری را با دقت متوسطی برابر با ۱٫۷ میلی‌متر و نرخ تازه سازی(refresh rate) برابر با ۸۴ هرتز به داده‌های مکانی ترجمه کند.

ارتقا دقت ترفند ردیابی انگشت به کمک برد آردینو

 

روش Lift در مقایسه با سایر رابط‌های وسایل موجود، با طرح ریزی الگوهای قابل دید کدگذاری شده روی سطح اجسام (مانند یک برگه کاغذ، صفحه نمایش، یا میز) و مکان‌یابی انگشتان کاربر به کمک حسگرهای نوری، فضای تعاملی غنی‌تری را برای کاربران عرضه می‌نماید. افزون بر این، با استفاده از این ترفند می‌توان با اتصال حسگرهایی بر روی سطح وسایل روزمره آن‌ها را برای دریافت ورودی‌‌های حرکتی چند لمسی(multi-touch gesture input) ارتقا داد.

پیوندها:

Lift: Using Projected Coded Light for Finger Tracking and Device Augmentation

lift-using-projected-coded-light-for-finger-tracking-and-device-augmentation

 


درباره‌ی آردوینو بیشتر بخوانید:

>>خواندن مغز با Arduino

>>آموزش ساختن ربات پوشیدنی مرد آهنی با Arduino


این نوشتار برای نخستین بار با نام « ارتقا دقت ترفند ردیابی انگشت به کمک برد Arduino» در مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی منتشر شده است.

باز نشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.


منبع: arduino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *