از نسل بعدی ماشین های خودران چه انتظاری داریم؟

در مورد ماشین‌های هوشمند و خودروهای شخصی رانندگی خودکار یکی از مباحث داغ روز است. اما فناوری موجود تا رسیدن به تصور ما از رانندگی خودران فاصله زیادی دارد. در ادامه‌ی این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به دو سوال می‌پردازیم. فناوری خودروهای خودران دقیقا در چه مرحله‌ای است؟ رانندگی خودران به چه سمتی در حرکت است؟ با ما همراه باشید.

پنج مرحله برای توصیف میزان خودکار بودن یک خودرو تعریف شده است:

مرحله صفر: بدون هیچ قابلیت خودکار

مرحله نخست: ویژگی‌های کمکی مانند سامانه Cruise (سامانه حفظ سرعت ثابت بدون دخالت کاربر) در ماشین تعبیه شده است، اما راننده همچنان نقش اصلی را در هدایت وسیله داراست.

مرحله دوم: خودرو بتواند از چندین قابلیت کمکی به صورت همزمان استفاده کند.

مرحله سوم: خودرو بتواند در شرایط خاص خود را هدایت کند. اما راننده باید آماده باشد در صورت لازم هدایت وسیله را بدست گیرد.

مرحله چهارم: خودرو در شرایط خاص بدون نظارت انسان خود را هدایت می‌کند.

مرحله پنجم: خودرو تحت هر شرایطی می‌تواند خود را به صورت کامل هدایت کند.

خودروهای رده یک و دو امروزه فراوان هستند اما کمتر ماشینی قابلیت‌های رده سوم را دارد. می‌تواند برخی قابلیت‌های خودروهای خاص مانند راننده خودران تسلا در رده سوم دسته بندی کرد. اما حتی این قابلیت جایی بین رده دو و سه است. در این صورت سازندگان خودرو از این پس به چه سمت حرکت خواهند کرد؟


سرعت گیرهای توسعه ماشین های خودکار

صنعت خودروسازی مدتی است که در رده متوقف شده است. General Motors و ۴۰ شرکت دیگر در سال ۲۰۱۶ ماشین‌های رده سوم را آزمایش می‌کردند. اما از آن زمان تغییر زیادی نداشته‌ایم. با ادامه این آزمایش‌ها خودروسازان بیشتر به موانع موجود در ساخت یک ماشین خودران پی بردند.

امروزه دید رایانه‌ای ماشین‌ها در تشخیص موانع جاده و عابران پیاده بسیار پیشرفته است. اما پیش بینی نحوه عملکرد آن‌ها بحثی کاملا متفاوت است. عابران پیاده با دویدن روی خط عابر پیاده و عبور از چراغ قرمز عابر عکس‌العمل‌هایی پیش بینی نشده را به نمایش می‌گذارند. چنین رفتاری برای یک هوش مصنوعی قابل پیش بینی نیست.

ماشین جنرال موتورز برای جمع آوری داده لازم ماشین خودران

سامانه‌های هوش مصنوعی با تعلیم و تزریق داده دقیق‌تر می‌شوند. اما برای این کار خودرو باید در خیابان و در حال کار باشد. در حالیکه حرکت یک ماشین خودران در جاده در حال حاضر اصلا ایمن نیست. به عبارت دیگر جمع‌آوری داده‌های لازم برای تعلیم ماشین هوشمند کاری بسیار زمان‌بر است.

با این وصف وضعیت ماشین‌های خودران در آینده به چه صورت خواهد بود؟ چند گام ممکن برای این فناوری وجود دارد.

نخست: حمل و نقل عمومی

در حالیکه هنوز ماشین‌های خودران برای حرکت در جاده‌ها آماده نیستند، می‌توان از آن‌ها در حمل و نقل عمومی کمک گرفت. چراکه این نوع از حمل و نقل به مراتب قابل پیش‌بینی است. رانندگی در جاده‌های از پیش تعیین شده با قوانینی کاملا مشخص و سرعت پایین به معنای جمع آوری داد‌ه‌های لازم برای تعلیم هوش مصنوعی است.

برخی شرکت‌ها در حال حاضر از این فناوری سود می‌برند. شرکتی به نام May Mobility برای تعلیم توقف ماشین از سال ۲۰۱۹ شروع به رانندگی در جاده‌هایی خاص کرده است. مسیرهایی کوتاه و قابل پیش بینی که برای جمع آوری داده‌های تعلیم ماشین بسیار عالی است.

با پیشرفت این فناوری می‌توان از آن در جاده‌های شلوغ‌تر و برای اتوبوس‌ها از آن استفاده کرد. شاید این روش کمی محدود به نظر برسد اما برای جمع آوری داده‌هایی در شرایط واقعی بسیار سودمند است.

کاربرد دوم: اشتراک سفر

سفر در ماشین‌هایی که چندین مسافر را به مقصدی یکسان می‌برند یکی از گزینه‌های مناسب برای خودروهای خودران است. درحا ل حاضر قسمت خودران Uber ده درصد از ارزش این شرکت را به خود اختصاص می‌دهد. این میزان در حدود ۷ میلیارد دلار است. این روش مقرون به صرفه و سودآور است و به صورت منطقی کاربردی برای خودروهای بدون راننده است.

مسیری که این خودروها طی می‌کنند بسیار کوتاه است. پس رسیدن به مقصد به صورت ایمن ساده است. وسیله می‌تواند ترافیک محلی را نیز رصد کند. به این صورت اطلاعات لازم برای ماشین‌های آینده نیز جمع آوری می‌شود. اگر تعداد بیشتری از این ماشین‌ها در جاده باشند، سایر رانندگان نیز به حرکت در کنار آن‌ها عادت می‌کنند.

شرکت‌هایی که گزینه اشتراک سفر را به مشتریان ارائه می‌دهند نباید به صورت ناگهانی به حرکت خودران روی آورند. در این مورد تغییرات آرام بهتر است. این شرکت‌ها با استفاده از خودروهای بی‌راننده به همه افراد درگیر سود می‌رسانند.

کاربرد سوم: شهرهای هوشمند

شاید پاسخ رانندگی بدون راننده در خارج از ماشین وجود داشته باشد. هر چه میزان داده در دسترس هوش مصنوعی ماشین بیشتر باشد، کیفیت کارکرد آن ارتقا خواهد یافت. شهرهای هوشمند با اینترنت در دسترس در همه جا و شبکه ۵G می‌تواند راه حل خوبی باشد.

تویوتا در حال آزمایش عملی این ایده است. هدف ارزیابی کارایی آن است. در نمایشگاه CES سال ۲۰۲۰ شرکت تویوتا اعلام کرده که در حال کار روی طرح ساخت شهر هوشمندی برای ۲۰۰۰ سکنه است. اگر این آزمایش موفق باشد شرکت تویوتا یکی از پیشگامان فناوری‌های آینده خودرو است.

با تقویت اینترنت در شهرها بستر پیشرفت برای هوش مصنوعی نیز فراهم می‌شود. خودروهای بی راننده با شبکه اینترنت ساده‌تر در سطح شهر مسیریابی می‌کنند. نتیجه جاده‌هایی ایمن‌تر برای مسافران و عابران پیاده است.


هر چند خودران شدن اجتناب ناپذیر است، در آینده نزدیک ممکن نخواهد شد

صنعت خودرو هنوز تا رسیدن به مرحله پنجم خودران شدن خودروها فاصله زیادی دارد. این عملیات می‌تواند تا ده سال به طول انجامد. در حقیقت فناوری کنونی خودرو نیز هر چند در سال‌های اخیر پیشرفت چندانی نداشته است، بسیار نویدبخش است. گذر از رده سوم به چهارم نیازمند زمان است اما سرانجام محقق خواهد شد.

با اجرای دقیق و آهسته شرکت‌های خودروهای خودران می‌توانند داده‌های لازم را جمع‌آوری کنند. تطبیق فناوری‌های بیشتر با صنعت خودرو مانند شهرهای هوشمند نیز به توسعه رانندگی بدون راننده کمک خواهد کرد. حتی اگر مدت زیادی به طول انجامد، آینده با خودروهای خودران از راه می‌رسد.


بیشتر بخوانیم:
خودرو خودران جدید شرکت فورد، گامی رو به جلو در رانندگی خودکار
تحقق سامانه‌ حمل و نقل مبتنی بر تقاضا با خودروهای خودران Optimus Ride


منبع: techacute

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *