عصای هوشمند و یافتن صندلی دلخواه شما در رستوران

پژوهشگران دانشگاه Colorado Boulder با استفاده از پیشرفت‌های هوش مصنوعی عصایی برای افراد کم بینا و نابینا طراحی کردند. آنان بر این باورند که گام زدن هوشمند می‌تواند روزی به افراد نابینا در راه رفتن و مسیریابی در کنار سایر شهروندان کمک کننده باشد. به خصوص در خرید یا انتخاب مکانی برای نشستن در یک تریا. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به معرفی این وسیله می‌پردازیم.

عصای هوشمند

به گفته Shivenra Agrawal که دانشجوی دکتری دانشکده علوم رایانه است:«من از خرید مواد غذایی لذت می‌برم. اما افراد بسیاری نمی‌توانند این کار را انجام دهند و این موضوع محدود کننده است. ما بر این باوریم که این موضوع قابل حل است.»

در پژوهشی که در ماه اکتبر به چاپ رسید Argwal و همکارانش در آزمایشگاه Collaborative Artificial Intelligence and Robotics یک گام به حل این مساله نزدیک‌تر شدند.

عصای طراحی شده توسط این گروه شبیه به عصای سفید و قرمزی است که در فروشگاه‌ها وجود دارد. اما گروه ویژگی‌های خاصی به آن افزوده است: استفاده از دوربین و فناوری دید رایانه برای طراحی نقشه‌ای از محیط و مسیریابی در آن. پس از ترسیم نقشه و مسیریابی نیز لرزش دسته عصا و دستورات صوتی کاربر را به سوی مقصد راهنمایی می‌‌کند.

این وسیله دقیقا یک فروشگاه را به یک مکان کاملا در دسترس برای کاربران تبدیل نمی‌کند اما گروه در تلاشند که آن را به وسیله‌ای تبدیل کنند که گامی در جهت استقلال بیشتر میلیون‌ها انسان بردارد.

مسیر یابی در مکان های بسته مانند کافه

برای شروع کار Argwal و همکارانش ابتدا مشکلی مشابه را به دقت بررسی کردند: من کجا بنشینم؟

فرض کنید در یک کافه، رستوران، تریا و یا مکانی مشابه هستید. شما تمایل دارید در مکانی نزدیک به دیوار بنشینید. زیرا این مکان به شما امکان حفظ حریم شخصی را خواهد داد. نشستن در کنار یک فرد ناآشنا برای شما ناخوشایند است و از آن استقبال نمی‌کنید.

پژوهش‌های پیشین نشان می‌دهد که این تصمیمات برای افراد نابینا اهمیت دارند. برای ارزیابی تاثیر عصای هوشمند پژوهشگران یک کافه در آزمایشگاه خود ایجاد کردند. شرکت‌کنندگان در آزمایش با یک کوله‌پشتی و لپ‌تاپ داخل آن وارد کافه می‌شدند. این لپ‌تاپ به عصای هوشمند وصل است. دوربین گردان روی عصا محیط را رصد می‌کند. سپس الگوریتم‌های هوش مصنوعی ویژگی‌های مختلف فضا را بررسی می‌کنند. در نهایت با یافتن مکانی که به ترجیحات کاربر نزدیک‌تر است،‌ او را راهنمایی می‌کنند. درست مانند یک ماشین خودران.

در این آزمایش‌ها از ۱۲ بار آزمایش، ۱۰ بار عصای هوشمند کاربر را با موفقیت به صندلی ایده‌آل خود راهنمایی کرد. سختی یافتن هدف در هر بار آزمایش متفاوت بود. تا کنون شرکت‌کنندگان افراد عادی با یک چشم‌بند بوده‌اند. اما پژوهشگران در حال تلاش برای بهبود طرح خود با کمک افراد نابینا یا کم‌بینا هستند.

گروه دستاورد خود را درپاییز امسال در کنفرانس بین‌المللی ربات‌های هوشمند در ژاپن به نمایش گذاشت. پژوهشگران شرکت کننده در این طرح عبارتند است: استادیار مهندسی رایانه Bradley Hayes و دانشجوی دکتری Mary Etta West.


شبکه های عصبی ساده نسبت به مدل های پیچیده بازده بهتری برای حرکت پروتز دارند
شرکتهای اسکلت بیرونی که باید بیشتر در مورد آنها بدانید


منبع: techxplore

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *