داستان راه رفتن افراد آسیب نخاعی با اسکلت بیرونی رباتیک Ekso Bionics

در این مقاله با داستان زندگی سه نفر همراه خواهیم شد که دچار آسیب نخاعی و فلج پایین‌تنه شده‌اند و اسکلت بیرونی رباتیک توانسته است در زندگی آن‌ها دریچه‌ای نو باز کند. جین اوگیلوی (Jean Ogilvie)، جاش پلند (Josh Pelland) و الکس مک‌یوون (Alex McEwan) با پوشیدن اسکلت بیرونی آسیب نخاعی شرکت Ekso Bionics توانستند دوباره راه بروند. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.
 اسکلت بیرونی آسیب نخاعی
در سه سال گذشته، برخی از افرادی که به خاطر تصادف یا ضربه به ستون فقرات در مرکز پزشکی Foothills شهر کلگری کانادا بستری بودند توانستند تجربه‌ی راه رفتن دوباره را با اسکلت بیرونی به دست آورند. الکس مک‌یوون دانشجوی دانشگاه لث‌بریج، جین اوگیلوی زن ۷۷ ساله ساکن کلگری و جاش پلند کوهنورد سابق و سخنران انگیزشی، راه رفتن با اسکلت بیرونی شرکت Ekso Bionics را تجربه کردند.

اسکلت بیرونی مخصوص راه رفتن افراد آسیب نخاعی

جین اوگیلوی زن ۷۷ ساله ساکن کلگری دچار پارگی دیسک کمر (disk rupture) است. انتظار نمی‌رود او در سن ۷۷ سالگی با توانبخشی بتواند دوباره راه برود اما Ekso Bionics به او کمک می‌کند تا راه رفتن را تجربه کند. جاش پلند در سال ۲۰۱۶ در اثر سقوط از کوه، دچار آسیب نخاعی و فلج شد. الکس مک‌یوون در اثر تصادف رانندگی دچار آسیب نخاعی و فلج شد. او توانست با کمک اسکلت بیرونی در جشن فارغ‌التحصیلی دبیرستان به روی سن برود و دیپلم خود را دریافت کند.

 اسکلت بیرونی آسیب نخاعی

جین اوگیلوی

با پوشیدن اسکلت بیرونی و قرار گرفتن پاها و کمر در اسکلت بیرونی، کاربر بدون نیاز به حرکت ماهیچه ها، از حالت نشسته به حالت ایستاده قرار می‌گیرد. وزن بالاتنه‌ی کاربر به صورت مناسب به جلو و طرفین انتقال داده می‌شود. افراد آسیب نخاعی داوطلب ابتدا با کمک یک واکر با اسکلت بیرونی راه می‌روند. سپس، با یادگیری بیشتر می‌توانند با کمک عصاهای زیر بغلی با اسکلت بیرونی راه بروند. در کل زمان پوشیدن اسکلت بیرونی Ekso Bionics، یک متخصص فیزیوتراپی آن‌ها را همراهی می‌کند.

کیل مکینتاش (Kyle McIntosh) متخصص فیزیوتراپی مرکز پزشکی Foothills است. او افزون بر کمک به بیماران در راه رفتن، اثر اسکلت بیرونی بر توانبخشی افراد آسیب نخاعی را مورد مطالعه قرار می‌دهد. او بر فرآیند ایستادن و راه رفتن با اسکلت بیرونی، جمع‌آوری داده، تعداد گام‌ها و نتایج اندازه‌گیری شده، پژوهش انجام می‌دهد. کیل مکینتاش فیزیوتراپپیست و پژوهشگر با مرکز خدمات سلامت ایالت آلبرتای کانادا همکاری می‌کند. او امنیت و کاربردی بودن اسکلت‌های بیرونی در توانبخشی افراد دچار آسیب نخاعی را بررسی می‌کند.

 اسکلت بیرونی آسیب نخاعی

جاش پلند

اسکلت بیرونی به افراد روی ویلچر امید می‌دهد

جین اوگیلوی با اسکلت بیرونی توانست دوباره راه برود. پس از توانبخشی با Ekso Bionics، او با واکر و حتی بدون اسکلت بیرونی راه می‌رود.

الکس مک‌یوون راه رفتن با اسکلت بیرونی را تجربه‌ای متفاوت می‌داند. شاید او همیشه باید از ویلچر استفاده کند اما تجربه راه رفتن حتی برای یک بار در طول زندگی، برای او ارزشمند است. او اکنون دانشجوی رشته تاریخ دانشگاه لث‌بریج است.

جاش پلند یک سخنران انگیزشی است. او با تجربه پوشیدن اسکلت بیرونی، دیدگاهی مثبت و رو به جلو یافت. او با دوچرخه مخصوص مسیری طولانی را پیمود و آرزو دارد در آینده به تیم ورزشی دوچرخه‌سواری معلولان کانادا بپیوندد.

 اسکلت بیرونی آسیب نخاعی

الکس مک‌یوون


بیشتر بخوانیم:

گسترش فعالیت های Ekso Bionics‌ در آسیا و چین

اسکلت بیرونی رباتیک Keeogo ، یک دستگاه کمکی پیاده روی

نسل جدید ویلچر های هوشمند با بازوی رباتیک


منبع: cbc

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *