PAL بستری متن باز برای پیگیری سلامت شناختی

پژوهشگران MIT در MIT Media Lab یک بستر هوشمند برای پشتیبانی شناختی ارائه دادند. Personolized Active Learner یا PAL سامانه‌ای است که در لحظه اطلاعات لازم را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این سامانه در یک مقاله در تارنمای آرشیو (arXiv) معرفی شده است. برای آشنایی بیشتر با این سامانه با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

پیگیری سلامت شناختی و سامانه PAL

سلامت شناختی و دستگاه های پوشیدنی

پیشرفت‌های اخیر در زمینه‌ی هوش مصنوعی سبب ساخت دستگاه‌هایی با قابلیت پردازش حجم عظیمی از داده‌ها را فراهم کرده است. این داده‌ها برای بررسی سلامت جسمی و روحی فرد بسیار مفید هستند. یک دسته‌ از این سامانه‌های هوشمند به منظور پیش‌بینی یا پیش‌گیری از مشکلات سلامت ساخته شده‌اند. دسته‌ای دیگر بسترهای تلفن همراه هستند که پشتیبانی فیزیولوژیکی یا ابزارهایی برای تقویت قوای ذهن را به کاربر ارائه می‌دهند. این ابزارها برای تقویت حافظه، مهارت‌های آموختن و تصمیم‌گیری به کار می‌روند.

از نظر توسعه دهندگان این دستگاه پوشش‌دهی کامل سلامت شناختی یک فرد از ترکیب چند سامانه بدست می‌آید. سامانه‌های هوشمند داده‌پرداز پزشکی، فیزیولوژیکی و دستگاهی که در لحظه اطلاعات شناختی فرد را جمع‌آوری نماید. این دستگاه باید برای کاربر شخصی‌سازی شود. سامانه‌های داده‌پرداز پیشنهادهای مفید را برپایه‌ی اطلاعات شناختی فرد مطرح می‌نمایند. سایر دستگاه‌ها برای تصمیم‌گیری بر پایه‌ی پیشنهادهای ارائه شده به کاربر کمک می‌کنند.

چگونگی پیگیری سلامت شناختی با PAL

دستگاه PAL چندین قسمت دارد. یک قسمت پوشیدنی، یک برنامه‌ی کاربردی تلفن همراه، یک پایگاه داده‌ی ابری، یک برنامه‌ی وب برای تصویرسازی داده‌، و یک سرور یادگیری ماشین. دستگاه پوشیدنی از چندین نوع حسگر بهره می‌برد: دوربین، میکروفون و یک دستگاه سنجش ضربان قلب. سامانه‌ی یادگیری ماشین و یک خروجی صوتی نیز پشتیبانی شناختی، فیزیولوژیکی و رفتاری را به کاربر ارائه می‌دهند. سامانه‌ی PAL یک سامانه‌ی ماژولار است. به این معنی قسمت‌های مختلف دستگاه را می‌توان از آن حذف کرد یا بخش‌هایی جدید به این دستگاه افزود.

در مقاله‌ی ارائه شده، توسعه‌دهندگان نوع متن‌باز این دستگاه را نیز معرفی نموده‌اند. با این بستر توسعه‌دهندگان می‌توانند دستگاه‌های مورد نظر خود را تولید نمایند. برای نمونه امکان پیگیری عادات روزانه فرد و ارائه‌ی الگویی از نحوه‌ی زندگی یا پیشنهاداتی برای اصلاح شیوه‌ی زندگی وجود دارد. این بستر متن باز سه قسمت مختلف دارد. قسمتی برای کار بر پایه‌ی اطلاعات تصویری، قسمتی برای یادگیری اطلاعات زبان و قسمت دیگر برای کار با داده‌های قلب.

در آینده گروه توسعه دهنده‌ی PAL قصد دارند نوعی پایگاه داده‌ی باز برای توسعه دهندگان ارائه نمایند. قسمت‌های پردازش تصویری این بستر نیز نیاز به اصلاح دارد. گروه توسعه دهنده قصد دارند این دستگاه را در مقیاس بزرگ برای پیگیری سلامت کاربران آزمایش نمایند.


بیشتر بخوانیم:

افزایش بهره وری نیروی کار با فناوری پوشیدنی و فناوری شنیداری

سخنرانی تداکس : پزشکان مهندس (Physicianeer) و فناوری های پوشیدنی

این دستگاه پوشیدنی سلول های سرطانی را از خون جدا میکند


منبع: techxplore

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *