اسکلت بیرونی و توانبخشی عصبی

وقتی نام «اسکلت بیرونی» را می‌شنوید شاید فیلم‌های علمی تخیلی و فناوری‌های بسیار پیشرفته در ذهنتان تداعی شود. اما فیلم‌های علمی تخیلی موجب می‌شود این فناوری غیرواقعی به نظر برسد. واقعیت این است که اسکلت‌های بیرونی برای درمان آسیب‌های تروماتیک مغزی (TBI) بسیار مفید هستند و برای بیماران در ایالات متحده و برخی کشورها در دسترس است. البته کاربرد اسکلت‌های بیرونی بیش از آن چیزی است که فکر می‌کنید، از فیزیوتراپی گرفته تا حضور در اجتماع و استفاده شخصی، اسکلت بیرونی آینده توانبخشی است. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اسکلت بیرونی و توانبخشی عصبی

اسکلت بیرونی به توانبخشی شناختی کمک میکند

بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی علاقه خود به فناوری اسکلت بیرونی برای برنامه‌های توانبخشی را ابراز می‌کنند. با گسترش پژوهش‌های توانبخشی، ارزش اسکلت بیرونی برای معالجه بیماران آسیب مغزی و سکته افزایش یافته است. کاردرمانگرانی که با بیماران دچار آسیب‌های تروماتیک مغزی شدید و معلولان کار می‌کنند برای کمک به نوروپلاستی (انعطاف‌پذیری عصبی) و توانبخشی شناختی به فناوری اسکلت بیرونی رباتیک اعتماد دارند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که استفاده از فناوری اسکلت بیرونی در خدمات توانبخشی جدید است. پس تنها زمان می‌تواند فواید بسیار استفاده از اسکلت بیرونی را آشکار کند.

پژوهشگران معتقدند ممکن است استفاده از اسکلت بیرونی به نفع سلامت قلب و عروق بیماران مبتلا به آسیب‌های تروماتیک مغزی و سکته مغزی باشد. اسکلت‌های بیرونی همچنین در هنگام توانبخشی خطر سقوط را کاهش می‌دهند و اجازه می‌دهد بیمار بسیار بیشتر از روش‌های سنتی و به طور صحیح گام بردارد. حتی بیماران مبتلا به TBI با عملکرد محدود پا از اسکلت بیرونی رباتیک برای جابجایی مؤثرتر استفاده می‌کنند. این امر مزیت‌هایی برای زندگی روزمره، به ویژه در دوران توانبخشی دارد و فعالیت‌های بدنی بیشتری را میسر می‌کند.

کاربردهای مختلف اسکلت بیرونی

در توانبخشی بیماران آسیب دیده مغزی، ممکن است یک پزشک، فیزیوتراپیست یا پزشک متخصص طب فیزیکی از دستگاه اسکلت بیرونی برای کمک به روند بهبودی استفاده کند. اسکلت‌های بیرونی پتانسیل استفاده در بازارهای نظامی، صنعتی و حتی مصرفی نیز دارد. اسکلت‌های بیرونی فعال تنها برای توانبخشی در آسیب دیدگی شدید مغزی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند از اسکلت بیرونی در موارد متعدد استفاده کنند.

شیوه استفاده از اسکلت بیرونی

در توانبخشی حاد، از اسکلت بیرونی طبق روال مشخصی استفاده می‌شود. برای شروع، اسکلت بیرونی در حالتی قرار می‌گیرد که بیشتر کارها را انجام دهد. درواقع اسکلت بیرونی بیشتر کارها را برای بیماران پس از TBI انجام و آنها را بدون هیچ تلاشی حرکت می‌دهد. اسکلت بیرونی در این مرحله با بدن کاربر کار می‌کند و به آن زمان می‌دهد تا با نحوه حرکت و عملکرد اسکلت بیرونی سازگار شود. در برخی موارد، از این مرحله به عنوان آموزش راه رفتن یاد می‌شود. در هنگام استفاده از اسکلت بیرونی راه رفتن بیمار بهبود می‌یابد. پس از اینکه بیمار نحوه حرکت اسکلت بیرونی را یاد گرفت، حالت تغییر کرده و به بیمار امکان می‌دهد تا فعال‌تر باشد و در صورت نیاز از دستگاه کمک بگیرد.

در حالت کمکی تطبیقی بیماران تا جایی که می‌توانند انرژی کمتری مصرف می‌کنند. این امر بسته به ناتوانی جسمی بیمار و اهداف توانبخشی متفاوت خواهد بود. بسته به شدت آسیب، اسکلت بیرونی رباتیک ممکن است مانند یک وسیله کمکی کاملاً حمایتی در هنگام توانبخشی عمل کند.

در طی این مراحل، نظارت دقیق و پیگیری اهداف مهم است. با استفاده از داده‌های اسکلت بیرونی، ردیابی اهداف مانند عملکرد و حرکت اندام، پیشرفت کلی توانبخشی و اینکه آیا مداخله یا تنظیمات مداوم مورد نیاز است، آسان‌تر است. برخی از متخصصان پزشکی از اسکلت‌های بیرونی برای بهبود عملکرد شناختی استفاده می‌کنند، اما برای استفاده بهتر از این فناوری که به سرعت در حال رشد است، به یک تیم چند رشته‌ای نیاز است.


بیشتر بخوانیم:

>>چرا توانبخشی با اسکلت بیرونی بلافاصله پس از سکته مغزی مهم است؟

>> توسعه اسکلت های بیرونی هیدرولیک با اجزای چاپ سه بعدی


منبع:  eksobionics.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *