چگونه هوش مصنوعی می تواند امنیت غذایی را تضمین کند؟

هوش مصنوعی، فناوری قدرتمندی است که صنایع بسیاری را متحول کرده است و توانایی حل برخی از بزرگ‌ترین چالش‌های بشریت را دارد. از جمله خدمات بر پایه این فناوری می‌توان به خدمات داده، کشاورزی و خدمات بشردوستانه اشاره کرد. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی به تفصیل در هر مورد توضیح خواهیم داد.

همیشه امارات متحده عربی در استفاده از نوآوری های فناوری هوش مصنوعی پیشتاز بوده و از آن برای تحول در اقتصاد خود بسیار بهره برده است. این فناوری چنان برای آنها حائز اهمیت و راهبردی است که اختصاصا برای هوش مصنوعی وزارت خانه در نظر گرفته اند.

این نکته نیز حائز اهمیت است که هوش مصنوعی تنها برای کمک به صنایع پیشرفته تولیدی محدود نمی‌شود و این توانایی را دارد که در تمام زمینه‌های زندگی تاثیر بگذارد. هوش مصنوعی به حل مسائل بشردوستانه کمک می‌کند.

استفاده درست از هوش مصنوعی

شرکت Microsoft بر روی کمک به مشاغل و سازمان های مختلف تمرکز دارد تا بتوانند برنامه های تجاری خود را پیش ببرند و تصور درستی از چالش های آینده کسب و کار خود داشته باشند. این شرکت به طور مدام در حال سرمایه گزاری بر روی زیرساخت‌های فناوری، مراکز داده و مهم‌تر از همه مهارت و توانایی های فنی جامعه امارات متحده عربی است.

در نهایت، نوآوری در هوش مصنوعی، پتانسیل بزرگی برای تحول مشاغل و به خصوص در کل جامعه خواهد داشت. زیرا برای افرادی که علاقمند به حل مسائل بشردوستانه هستند، بسیار راهبردی خواهد بود.

Microsoft برای بهرمندی بیشتر از این پتانسیل، پروژه ای را تحت عنوان “AI for Good Programme” آغاز و طی مدت ۵ سال، ۱۱۵ میلیون دلار در آن سرمایه گزاری کرد و با ارائه بودجه، فناوری و تخصص برای حل مسائل مهم جامعه به افراد و سازمان ها کمک کرده است.

امنیت غذایی امارات با به کارگیری هوش مصنوعی

یکی از زمینه هایی که مورد توجه پروژه AI for Good programme شرکت Microsoft قرار گرفت، تامین مواد غذایی است: چگونه اطمینان حاصل کنیم که می‌توانیم مواد غذایی را به صورت محلی و پایدار تولید کنیم و از زنجیره های تامین غذایی محافظت کنیم؟ تا سال ۲۰۵۰ تخمین زده می‌شود که تامین غذای ۹ الی ۱۰ میلیارد از مردم جهان تنها با بخش محدودی از زمین‌های قابل زراعت ممکن است. شاید فناوری ابری برای حل این مشکل راه حلی داشته باشد.

این مسئله برای امارات که وارد کننده خالص مواد غذایی است، بسیار حیاتی خواهد بود. در نظر گرفتن ملاحظاتی برای افزایش تولید مواد غذایی داخلی و بررسی ایجاد منابع جدید برای واردات را در پی خواهد داشت. دولت امارات با درک این چالش به سرعت یک رویکرد جامع امنیت غذایی ایجاد کرد. این رویکرد می‌تواند کشور را در موقعیت مناسبی از لحاظ بیماری همه گیر و زیرساختهای غذایی قرار دهد.

حاکم دبی، اولویت را با فناوری ها می‌داند و گفته است: “ما می‌خواهیم در زمینه‌های جدید کشاورزی سرمایه گزاری کرده و تغییرات کنشگرایی در کشاورزی و سامانه غذایی ایجاد کنیم.”

اولین قدم در این راستا راه اندازی ابزار اطلاعاتی مدیریت امنیت غذایی دبی در ژوئن سال ۲۰۲۰ بود که با استفاده از هوش مصنوعی ۵ شاخص مهم امنیت غذایی از جمله شاخص عرضه، در دسترس بودن، تولید محلی، سطح مصرف و هزینه کالاهای حیاتی در امارات را تجزیه و تحلیل می‌کند.

Azure FarmBeats، آوردن فناوری به مزرعه

با توجه به اولویتی که فناوری در تامین امنیت غذایی دارد، Microsft در تلاش است کشاورزی مبتنی بر داده را فراهم کند. آنها معتقدند داده‌ها به همراه دانش و درک کشاورزی می‌تواند به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های کشاورزی کمک کند. با این حال به دلیل کمبود نیروی متخصص و اینترنت در این زمینه، بدست آوردن اطلاعات از مزارع دشوار است.

بستر Azure FarmBeats

Microsoft با ایجاد بستری تحت عنوان Azure FarmBeats به این مسئله پاسخ داده است. این فناوری با استفاده از حسگرهای کم هزینه، هواپیماهای بدون سرنشین و الگوریتم‌های یادگیری ماشین به کشاورزان امکان دسترسی به فناوری‌های ابری و هوش مصنوعی Microsoft را برای تصمیم گیری مبتنی بر داده امکان پذیر می‌کند و تولیدکنندگان می‌توانند براساس آن عمل کنند.

Microsoft با موفقیت FarmBeats را در سراسر جهان گسترده است. از جمله مشارکت با وزارت کشاورزی ایالات متحده که در ابتکاری با شبکه ای از حسگرهای پیشرفته، داده ها را در اختیار کشاورزان و دانشمندان قرار می‌دهد.

ارائه خدمات FarmBeats به سایر شرکت ها

FarmBeats همچنین منابع فنی و تجاری را در هند به شرکتهای نوپای سری C ارائه می‌دهد که می‌توانند با استفاده از مزایای Azure، پشتیبانی فنی و راهبردهای تجارت خود را تقویت کنند. شرکت‌هایی که قصد دارند راه حل های کشاورزی دیجیتال بسازند، هم اکنون این فرصت را دارند که بدون نیاز به سرمایه گذاری در مهندسی داده‌های عمیق، Azure FarmBeats را به صورت سفارشی در اختیار بگیرند. با استفاده از Azure FarmBeats، شرکت‌های نوپا می‌توانند داده های کشاورزی را جمع آوری و پردازش کرده و به سرعت مدل AI / ML خود را توسعه دهند.

Microsoft راه حل جدید خود یعنی Azure FarmBeats را در GITEX به عنوان نمونه‌ای از چگونگی کمک فناوری به جوامع کشاورزی برای پایداری و بهره وری بیشتر به نمایش می‌گذارد.

هوش مصنوعی برای دنیایی بهتر

از آنجا که همه ما مجبور شده‌ایم در مورد روش‌های زندگی خود تجدید نظر کنیم، دولت‌ها و سازمان‌ها به دنبال برنامه‌های کاربردی هستند.

نبوغ و فناوری انسانی در ابتدا برای پاسخ به بیماری همه گیر ترکیب شدند و پس از آن از روند بهبودی پشتیبانی می‌کنند. این امر منجربه ایجاد یک منحنی سریع از یادگیری و فناوری متن باز می‌شود. به اشتراک گذاشتن این تجربیات چشم مردم را در شناخت این که فناوری چگونه می‌تواند راه حلهایی عملی برای چالش‌های عظیم ارائه دهد، باز کرده است. اکنون همین تحول دیجیتالی، راه را برای  بازسازی بنیان‌های اساسی زندگی بشر مانند امنیت غذایی هموار می‌کند.


بیشتر بخوانیم:
ایده های خلاقانه برای رشد و توسعه کشاورزی و صنایع غذایی
معرفی ۹ ربات پیشرو در صنعت کشاورزی
مروری بر فناوری های توسعه یافته در حوزه ی کشاورزی برای برداشت محصول و گرده افشانی


منبع: ipt.net

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *