اسکلت بیرونی: رباتی که به بدن کاربر متصل می شود

اسکلت بیرونی یک فناوری رباتیک محسوب می‌شود. اسکلت بیرونی چنین تعریف می‌شود: پوشیدنی متحرک رباتیک که به بدن کاربر متصل می‌شود. سپس کاربر می‌تواند با قدرت و توانایی بیشتری به انجام امور بپردازد. در ادامه این مقاله از مجله فناوری های توان افزا و پوشیدنی نگاهی به کاربردهای اسکلت بیرونی در دنیای امروز خواهیم داشت.

اگزواسکلتون

در برخی موارد به کمک این ادوات اتحادی بین بدن کاربر و وسیله برقرار می‌شود. بیشترین کاربرد این وسایل در پزشکی است. اسکلت بیرونی پزشکی به کمک بیماران آسیب نخاعی، قربانیان سکته یا تصادفات منجر به از دست رفتن حس در بخشی از بدن می‌شود. به طور مثال می‌توان از بریس پای فعال برای بالا رفتن از پله یا راه رفتن یاد کرد. اسکلت‌های بیرونی پزشکی را می‌توان به چند دسته توانبخشی، دستگاه‌های کمکی یا پزشکی تقسیم کرد.

ربات اسکلت بیرونی به بدن کاربر متصل می شود

احتمالا پیش از این واژه سایبورگ را شنیده‌اید. افرادی که یک دستگاه به بخشی از بدنشان تبدیل می‌شود را سایبورگ می‌نامند. اسکلت بیرونی یک دستگاه رباتیک است که می‌تواند به افراد دارای ناتوانی جسمی کمک کند.

با توجه به اندازه و کاربردهای متنوع،‌ اسکلت‌های بیرونی بخش مهمی از زندگی آینده ما خواهند بود.

پزشکان جراخ با کمک اسکلت بیرونی می‌توانند ساعات طولانی جراحی را بهتر پشت سر گذارند. جلسات توانبخشی به کمک اسکلت بیرونی بهینه می‌شود.

ربات هایی که محدودیت های بدن را جبران می کنند

راه رفتن فردی که به سبب آسیب نخاع یا مشکل عصبی از این نعمت محروم است، یکی از کاربردهای معروف اسکلت بیرونی است. یکی دیگر از کاربردهای مشهور اسکلت بیرونی،‌ کاهش خستگی بدن هنگام کار سنگین و یا کمک به بلند کردن اجسام سنگین است.

در کنار مزیت‌های فوق، هزینه زیاد ساخت و تهیه این وسیله،‌ مشکلی برای تجاری سازی آن است. با وجود این ارتش ایالات متحده تا کنون هزاران دلار برای گسترش این فناوری هزینه کرده است. این وسیله سربازان را قادر می‌سازد مسافت‌های طولانی را با خستگی کمتر طی کنند. در این سفرها سربازان معمولا تجهیزات سنگینی را حمل می‌کنند.

اسکلت بیرونی برای عملیات امداد

در موقعیت‌های اضطراری مانند عملیات نجات، عملکرد سریع بدون خستگی بدنی در نجات حادثه‌دیدگان لازم است. این کار را یک اسکلت بیرونی می‌تواند انجام دهد. جابه‌جایی بیماری که تمام وزن خود را روی بدن امدادگر می‌اندازد نیازمند قدرت بدنی زیادی است. چنین موقعیت‌هایی در مواقعی مانند زلزله، تصادفات وسایل نقلیه عمومی و یا آتش یک ساختمان بزرگ بسیار مهم است.

اسکلت بیرونی در صنعت

هنگام رنگ کردن، اسپری کردن رنگ روی قطعات تولید شده یا دیوار، جوشکاری و یا در خط تولید یک کارخانه اسکلت بیرونی کمک بزرگی است. اسکلت بیرونی PowerLoader 200X از Sarcos Robotics مثالی بارز در این مورد است. با این وسیله باری که ۴۰۰ پوند است برای کاربر ۲۰۰ پوند جلوه می‌کند. همچنین رسیدگی به تجهیزات ماشین که بالای سر کاربر است بدون خستگی شانه و دست انجام می‌شود.

Tactical Assault Light Operator Suit یا TALOS یک طرح اسکلت بیرونی نظامی برای محافظت کاربر در برابر گلوله است. این وسیله با حسگرها مختلف وضعیت بدنی کاربر را پیگیری می‌کند. افزون بر آن ارتباط با دستورات صورتی یا حرکات بدنی، جلوگیری از هدر رفت حرارت در شب و تولید الکتریسیته با دستگاه‌های ترموالکتریکی از ویژگی‌های این وسیله است.

اسکلت بیرونی پزشکی

اسکلت بیرونی پزشکی معمولا به راه رفتن و تحرک فرد کمک می‌کند. اسکلت بیرونی توانبخشی و کمکی معمولا برای بیمارانی با شرایط خاص استفاده می‌شود. به عنوان مثال بیمارانی که به هر دلیل نمی‌توانند حرکت کنند، مانند بیماران دارای ضعف عضلات و مبتلایان به پارکینسون. این افراد از اسکلت بیرونی توانبخشی و کمکی سود می‌برند. معمولا این اسکلت‌های بیرونی برای انجام کارهایی استفاده می‌شوند که کاربر روزانه با آن درگیر است.

در مورد اسکلت بیرونی پزشکی ذکر این نکته لازم است که دستگاه جایگزین پاهای فرد نیست. بلکه به بازگشت استقلال فرد با ایجاد تحرک بیشتر کمک می‌کند.


تسکین بیماران قطع عضو دیابتی با پروتزهای رباتیک مبتنی بر ریزسیال
استارت آپ های برتر در زمینه درمان بیماری پارکینسون


منبع: futurejobsforyou

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *