اسکلت بیرونی ویژه کودکان فلج مغزی در Junia

۵۴ درصد کودکان مبتلا به فلج مغزی بدون دریافت کمک راه می‌روند. ۱۶ درصد از کودکان مبتلا به فلج مغزی برای راه رفتن به وسایل کمکی نیاز دارند. ۳۰ درصد نیز در سن پنج سالگی اصلا قادر به راه رفتن نیستند. گروهی به سرپرستی استادان دانشگاه Junia سال‌هاست که برای رسیدگی به این مشکل دور یکدیگر جمع شده‌اند. طرح MOTION برای ساختن اسکلت بیرونی ویژه کودکان فلج مغزی تعریف شده است که اصلا قادر به راه رفتن نیستند. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به مرور طرح MOTION می‌پردازیم.

اسکلت بیرونی ویژه کودکان فلج مغزی در Junia

Luc Masson پدر یک دختر بچه مبتلا به چند نارسایی آرزوی نظاره کردن راه رفتن دخترش را دارد. وی ده سال پیش با گروه Junia آشنا شد. سپس پژوهشگران بر کاربرد این پژوهش‌ها به عنوان یک مقدمه برای ساخت وسیله‌ای کاملا کاربردی متمرکز شدند. ده سال پیش آنان موفق شدند نخستین کمک هزینه برای این پژوهش را دریافت کنند. این آغاز طرح MOTION بود.

در آن زمان  گروه با برنامه Interreg 2 Sea همکاری می‌کردند. این برنامه برای پشتیبانی مالی طرح‌های مختلف در بریتانیا،‌ فرانسه، هلند و بلژیک تعریف شده است. هدف اصلی تعریف بستری برای رشد نوآوری در این مناطق است. به خصوص پژوهش‌های دانش محور امکان ادامه آن در دراز مدت وجود دارد. در مورد طرح MOTION یک گروه خاص تعریف شده است.

طرح MOTION

گروه با مشارکت طیفی گسترده از متخصصان برای ساخت اسکلت بیرونی پایین تنه کودکان دور هم جمع شده‌اند. این اسکلت بیرونی افزون بر پشتیبانی راه رفتن، میزان تنش و متغیرهای مختلف فیزیولوژیکی کودکان را نیز با این پوشیدنی هوشمند اندازه می‌گیرد.

گروه با مشارکت ۱۴ سازمان از نقاط مختلف و با پشتیبانی برنامه‌های مختلف اروپا گرد هم جمع شدند. آنان با بودجه‌ای بالغ بر ۷.۴ میلیون یورو در بیمارستان خود مستقر شدند. گروه Junia متشکل از پنج عضو فعال به عنوان کارمند تمام وقت است. غیر از این بیش از ۵۰ نفر از این ۱۴ سازمان مختلف درگیر طرح MOTION هستند.

گروه Junia، سرپرست و اداره کننده MOTION

گروه Junia یکی از موسسات سرآمد آموزش عالی در اروپا را در اختیار دارد. از سال ۱۸۸۵ این موسسه آموزش‌های پایه مانند مهندسی را به همراه آموزش مناسب مدارک HEI، ISA، و ISEN Lille ، کار پژوهشی، مشاوره برای شرکت‌ها و آموزش تخصصی رده‌های بالا را ارائه کرده است.

گروه Junia:

یک موسسه آموزش عالی خصوصی و به نام در فرانسه را در اختیار دارد(EESPIG)

چهار شرکت را پایه گذاری کرده است: Lille، Bordeaux، Chateauroux و Rabat

. ۵۰۰۰ دانشجو، ۴۵۰ کارمند و ۲۸۰۰۰ فارغ التحصیل دارد.

در حال حاضر درگیر ۲۳ طرح پژوهشی آزمایشگاهی است و سرپرست پنج آزمایشگاه محلی نیز هست.

گسترش دسترسی پذیری اسکلت بیرونی با طرح MOTION

Laurent Peyrodie یک استاد فعال در Junia خاطر نشان کرد که این گروه اهداف مناسبی برای سلامت فردی دارد. وی این هدف را این گونه عنوان کرد: «بازگشایی دری به زندگی بهتر در منزل یا بیمارستان، دردسترس ساختن اسکلت بیرونی، و برآوردن نیازهای پزشکی کودکان فلج مغزی با گردهم آوردن متخصصان کشورهای پیرامون دریای شمال » به گفته وی با این برنامه کودکانی که به دلیل فلج مغزی هرگز راه رفتن را تجربه نمی‌کردند، در حین آموزش استفاده از پاها پیشرفت خود را رصد می‌کنند.

اسکلت بیرونی ویژه کودکان فلج مغزی در Junia

اسکلت بیرونی می‌تواند جایگزین ویلچر باشد. همچنین به واسطه آن جامعه دیدی متفاوت در مورد ناتوانی جسمی خواهد یافت.  افزون بر آن برای بهبود وضعیت جسمی بیماران همی‌پلژی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسکلتی بیرونی برای رسیدگی به مشکلات فنی

ساخت یک اسکلت بیرونی برای کودکان چالش‌های خاص خود را دارد. کودکان رشد زیادی دارند و طراحی وسیله باید این مساله را مد نظر قرار دهد. برای حل این مساله اسکلت بیرونی پایین تنه به شکل ماژولار طراحی شده است. در عین حال ساختار کلیه مفاصل و‌ قسمت‌های خودکار باید یکسان باشد. تعادل نیز باید تحت هر شرایط خارجی و بدون مکانیزم‌های خارجی حفظ شود. این وسیله برای کلیه کودکان قابل استفاده است. ارتفاع و عرض آن قابل تنظیم است.

همکاری بین گروه‌های پزشکی و مهندسی به کلیه اعضای گروه Junia‌ امکان توسعه ساختار مکانیکی قابل انطباق با فیزیک کودک را فراهم می‌کند.

اسکلت بیرونی ویژه کودکان فلج مغزی در Junia

ابزارهای شبیه‌سازی و کلینیکی برای آزمایش سازوکارهای پیش از ساخت وسیله نیز طراحی شده است. این امکانات گشتاورهای پایه و نیروهای زمین را بررسی می‌کند تا بهترین انتخاب به عنوان ورودی به موتورهای وسیله داده شود.

موتور maxon و تغییر زندگی کودکان فلج مغزی

یکی از مهم‌ترین نیازهای اسکلت بیرونی کودکان نسبت توان به وزن وسیله است. این گفته به معنای طرحی است سبک و درعین حال جمع و جور که در دست و پای کاربر نباشد.

اسکلت بیرونی Junia به موتورها و شتاب‌دهنده‌های قوی نیاز دارد. این موتورها باید کمترین میزان انرژی را مصرف کنند و حرکت را به خوبی کنترل کنند. به همین دلیل گروه Junia از موتورهای پربازده maxon استفاده می‌کنند. این موتورها برای تامین نیروی شش مفصل به کار می‌رود. دو مفصل در ناحیه لگن و یکی روی هر زانو. موتوری کردن این حرکت در ناحیه زانو با Mobilab است.

موتورهای EC60 و EC90 به همراه هدایتگر حرکت EPSO4 برای حرکت دادن اسکلت بیرونی به کار می‌رود. موتورهای با درایور EPOS4CAT یک شبکه را تشکیل می‌‌دهند. وسیله‌ای که با اندازه‌ها و ویژگی‌های بدنی انطباق داشته باشد، پس از تکمیل به مدت یک سال و نیم طول در چرخه تولید بود. سپس تولید و سرهم کردن آن کامل شد. این ساختار قوزک پا را به لگن وصل می‌کند و توسط KU Leuven توسعه یافته است. هر پا سه موتور maxon به همراه دستگاه کاهنده(Reduction Gearing) دارد، یکی روی زانو و دو تا روی لگن. همچنین  سه هدایتگر EPOS4 نیز روی سامانه سوار است که هدایت دیجیتالی مکان حرکت را انجام می‌دهد. این ادوات برای بررسی تعادل حین حرکت به کار می‌رود.

اسکلت بیرونی ویژه کودکان فلج مغزی در Junia

همکاری بین Junia و Maxon فرانسه

گروه اسکلت بیرونی Junia مشخصات خاصی برای وسیله خود در نظر داشت. بر اساس محسبات انجام شده نیازهای این گروه تنها با قطعات maxon رفع می شد. Maxon موتور و هدایتگر سازگار با آن را توامان به فروش می‌رساند. این وسیله به راحتی با طرح MOTION ادغام شد.

Junia قصد دارد اسکلت بیرونی ویژه کودکان فلج مغزی را به آزمایش گذارد تا آمادگی فناوری را با رتبه پنج را پیش از کسب جواز بدست آورد.

ساختار مشابهی در انگلستان برای استفاده از محصولات maxon نیز پیاده سازی شده است. به عبارت دیگر محصولات maxon برای ساختارهای دارای اجزای مستقل به کار می‌روند. به این صورت دستگاه هدایتگر و بورد کنترل کننده کاملا هماهنگ هستند.

گام بعد کامل کردن این فناوری برای ارائه به مشتری است. برنامه مورد نظر ازمایش این ساختار با کودکان سالم و سپس با مبتلایان به فلج به مغزی در فاز دوم است.


اسکلت های بیرونی جدید برای کارگران صنعتی
تأیید اسکلت بیرونی Ekso Bionics برای استفاده بیماران ام اس
دریافت اطلاعات جدید در مورد بهبودی پس از سکته مغزی با کمک یک اسکلت بیرونی


منبع: drive.tech

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *