اسکلت بیرونی پایین تنه VariLeg

VariLeg در آزمایشگاه ReLab با همکاری ETH Zurich ساخته شده است. از دیگر همکاران این طرح institute for Lab Automation and Mechatronics at the University of Applied Sciences in Rapperswil (HSR) بوده است. گروه سازنده این دستگاه در حال حاضر برای شرکت در رقابت‌های Cybathlon 2020 آماده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این اسکلت بیرونی با مجله‌ فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اسکلت بیرونی پایین تنه VariLeg

ReLab تاکنون تعدادی اسکلت بیرونی و سامانه توان‌افزا را تکمیل و معرفی نموده است. سامانه ویژه پایین تنه این آزمایشگاه، اسکلت بیرونی VariLeg است. هدف درک بهتر سازوکار حسی-حرکتی در اختلالات و ناتوانی‌های بدن برای بهبود آسیب‌های عصبی است. پژوهش‌های این آزمایشگاه در سه شاخه انجام می‌شود. کاوش و پژوهش صرف، طراحی و ساخت دستگاه‌های توان‌افزا و قابل استفاده برای توانبخشی و دستگاه‌های مناسب کلینیک‌های سلامت.

معرفی اسکلت بیرونی VariLeg

اسکلت بیرونی VariLeg برای کاربرانی طراحی شده است که عملکرد پاها را به طور کامل از دست داده‌اند. برای ساخت دستگاهی ایده‌آل مناسب پایین تنه باید مقاومت ظاهری دستگاه متغیر باشد. به این منظور از سامانه‌ای به نام variable stiffness actuator (VSA) استفاده می‌شود. سامانه VSA برای افزایش کارایی هنگام حرکت پا با استفاده از داده‌های حرکت کاربران انسانی کنترل می‌شود.

پیش از اینکه از قابلیت‌های دستگاه به صورت کامل بهره برده شود، باید از امنیت دستگاه هنگام استفاده مطمئن شد. بنابراین دو کاربر پاراپلژیک به صورت آزمایشی از دستگاه استفاده کردند. در ابتدا پارامترهای دستگاه ثابت نگاه شد و آزمایش برای یافتن مقادیر مناسب تکرار شد. پس از یک سال آزمایش و موفقیت در Cybathlon 2016 داده‌های حاصل برای طرح اصلی استفاده شدند.

اسکلت بیرونی پایین تنه VariLeg

انطباق بیشتر با بدن کاربر

برای انطباق هرچه بیشتر این دستگاه با بدن کاربران سامانه‌ای که دستگاه را به بدن کابر متصل می‌سازد بهبود یافت. این مرحله بسیار مهم بود. کاربر باید به صورت موثر به دستگاه متصل باشد. در غیر این صورت بهره‌گیری کامل از سامانه‌های عملگری و هدایت کننده میسر نمی‌شود. اکنون هر دو کاربر با دستگاه اسکلت بیرونی VariLeg آشنایی کامل دارند. بنابراین می‌توان کارایی دستگاهی با سختی متغییر در قسمت زانو را با دستگاهی با سختی ثابت و دستگاهی با عملگرهای الاستیک مقایسه کرد.

پیشرفت طرح VariLeg به کمک Werner Witschi

در مرحله بعد توجه شما را به یک فیلم تاثیر گذار جلب می‌کنیم. آن‌چه مشاهده می‌کنید حاصل همکاری با Werner Witschi است. این فیلم در مسابقات شش مرحله‌ای  Swiss National Accident Insurance Fund Suva مورد توجه قرار گرفت.


بیشتر بخوانیم:
اسکلت های بیرونی BIRO برای توانبخشی و افزایش قدرت بدن
فناوری پوشیدنی توان‌افزا Muscle Suit و دریافت گواهینامه ایزوISO 13482
دو برابر شدن سرعت دویدن انسان با یک اسکلت بیرونی فنری


منبع: ReLab

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *