اسکلت های بیرونی BIRO برای توانبخشی و افزایش قدرت بدن

پژوهشگران آزمایشگاه بیومکاترونیک و رباتیک هوشمند، Biomechatronics and Intelligent Robotics Lab یا BIRO دو نوع سامانه توان‌افزایی تولید می‌کنند. سامانه‌هایی با گشتاور بالا و حسگرهای پارچه‌ای نرم و سامانه‌های رباتیک پوشیدنی برای افزایش قدرت انسان. اسکلت‌های بیرونی فناوری‌های جدیدی هستند که بر راحتی و کارایی کاربر تمرکز دارند. پژوهشگران BIRO اسکلت بیرونی سبک و خوش دست خود را راهکاری جدید برای اختلالات عصبی و ماهیچه‌ای می‌دانند. اختلالاتی مانند فلج مغزی در کودکان یا آرتروز. برای آشنایی بیشتر با محصولات این آزمایشگاه با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اسکلت های بیرونی برای توانبخشی و افزایش قدرت بدن

اسکلت بیرونی نرم

این اسکلت بیرونی نرم حاصل یک پژوهش پسادکتری در دانشگاه هاروارد و آزمایشگاه Biodesign است. در طی این پژوهش سامانه‌ها و حسگرهایی برای آشکارسازی حرکت توسعه داده شد. اسکلت‌های بیرونی نرم پارچه‌ای نسبت به اسکلت‌های بیرونی سخت و محکم چند مزیت دارند. قسمتی از اسکلت بیرونی که به عنوان پوشیدنی استفاده می‌شود بسیار سبک است. در این پوشیدنی‌های مشکلی در مورد نامیزان بودن قسمت‌های مفصلی بدن و لباس پوشیدنی وجود ندارد. این لباس‌ها کم‌ترین دخالت ممکن را در حرکت طبیعی بدن دارند و تا حد ممکن به در برهم‌کنش با بدن کاربر کمک کننده هستند. این پژوهش توسط پروفسور Conor Walsh سرپرستی می‌شد. در این طرح گروهی متشکل از چندین پژوهشگر در طراحی، بیومتری لباس و طراحی و ساخت سامانه‌های رباتیک همکاری می‌کردند.

اسکلت های بیرونی برای توانبخشی و افزایش قدرت بدن

سامانه چندرباتی سایبری-فیزیکی برای توانبخشی راه رفتن در کودکان

این سامانه نیز در غالب یک پژوهش پسادکتری در دانشگاه هاروارد مطرح شده است. این سامانه CPS یا multi-robot cyberphysical نام دارد. CPS ویژه‌ کودکانی است که به سبب مشکلاتی در مراحل رشد برای راه رفتن توانایی لازم را ندارند. قسمتی از این سامانه رباتیک حرکات به طرفین و عقب و جلو را تعدیل کرده و در حفظ تعادل موثر است.

نحوه عملکرد

ربات پوشیدنی نرم با عملگرها و حسگرهای تنیده شده در آن در حرکت فرد به جلو یا طرفین موثر است. بخشی از فرآیند طراحی، مربوط به طراحی سامانه‌ای است تغییرات لختی را در هنگام راه رفتن اندازه‌گیری نماید. به کمک این سامانه یک استراتژی برای کنترل حرکت در ناحیه لگن ممکن می‌شود. هدف طراحی سامانه‌ای است که با انواع راه رفتن در کاربران مختلف سازگاری داشته باشد. پروفسور Eugene Goldfield از بیمارستان کودکان بوستون، دانشکده پزشکی هاروارد به همراه Conor Walsh و Sunil Agrawal  از دانشگاه کلمبیا بر این طرح نظارت داشته‌اند.

اسکلت های بیرونی برای توانبخشی و افزایش قدرت بدن

بیشتر بخوانیم:
دو برابر شدن سرعت دویدن انسان با یک اسکلت بیرونی فنری
معرفی اسکلت بیرونی Apex در WearRAcon 20


منبع: BIRO

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *