ترکیب نبوغ انسانی و قدرت رباتیک در یک اسکلت بیرونی

شرکت Sarcos Robotics اعلام کرد شرکت تابعه آن، Sarcos Defense، برای توسعه یک نوع اسکلت بیرونی شبیه بالاتنه Guardian XO و کنترل از راه دور بازوهای رباتیک صنعتی با دفتر تحقیقات نیروی دریایی قرارداد بسته است. این بازوهای متحرک روی پایه‌ای چرخ‌دار یا ریلی قرار می‌گیرند. همچنین می‌توان آنها را در انتهای بالابرها نصب کرد تا برای نگهداشتن اجسام و تدارکات در مکان‌های مرتفع یا صعب العبور مورد استفاده قرار ‌گیرند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اسکلت بیرونی چگونه به کنترل از راه دور ربات های صنعتی کمک میکند؟

این به خودی خود برای Sarcos Robotics موفقیتی چشمگیر نیست. کنترل از راه دور یکی از قدیمی‌ترین کاربردهای فناوری اسکلت بیرونی بوده است. اسکلت‌های بیرونی اولیه داده‌های حرکتی را از کاربران خود جمع‌آوری و از آن برای کنترل ربات‌ها استفاده می‌کردند. شرکت Sarcos Robotics سال‌ها تجربه در زمینه تولید سامانه‌های توان‌افزا و تقویت کننده انسانی مانند Guardian GT دارد.

Ben Wolff، رئیس و مدیر عامل شرکت Sarcos Robotics، اظهار داشت: «ربات جدید Guardian DX شبیه ربات Guardian® GT برای انجام کارهای سنگین و نیازمند مهارت و ظرافت، اما در مقیاس انسانی طراحی شده است. ربات Guardian DX می‌تواند برای انجام وظایف پیچیده‌ای که نیاز به مهارت و زبردستی انسان دارد، از راه دور مورد استفاده قرار گیرد. نمونه‌هایی از این کارها شامل استفاده از ابزار برقی قابل حمل برای برش و جوشکاری در ارتفاع و همچنین بلند کردن عناصر سنگین تا ۲۰۰ پوند است. از آنجا که ربات Guardian DX از نظر جنبشی معادل بالاتنه انسان است، اپراتورها قادر به مدیریت بصری ربات Guardian DX با سرعت معمولی انسان با تکیه بر بازخوردها، غرایز و قضاوت آنها برای انجام کارهای پیچیده در محیط‌های اغلب خطرناک هستند».

هوش مصنوعی (AI)

افزون بر این، هفته گذشته Sarcos Defense قرارداد دیگری امضا کرد، این بار با نیروی هوایی ایالات متحده و برای توسعه سامانه‌های رباتیک ماهر و هوشمند با هوش مصنوعی پیشرفته. یک سامانه هوش مصنوعی (AI) که سیستم عامل‌های رباتیک، مانند ربات Guardian DX، را قادر می‌سازد، یاد بگیرند چگونه با حرکاتی شبیه انسان وظایف را انجام دهند.

این می‌تواند پیامدهای بسیار جالبی در مورد قابلیت استفاده و یکپارچگی اسکلت‌های بیرونی فعال داشته باشد. اسکلت‌های بیرونی فعال، هرگز جایگزین کاربر نمی‌شوند. هدف اسکلت بیرونی این است که نبوغ، غرایز و بازخوردهای انسانی را با استقامت و قدرت یک سامانه رباتیک ترکیب کند. برای یک اسکلت بیرونی فعال، موتورهای کنترل کننده و پردازنده‌ها باید حدس بزنند کاربر در تلاش است چه کاری انجام دهد. این کار در بیشتر موارد، مانند ایستادن یا راه رفتن، می‌تواند نسبتاً ساده باشد. اما یک اتفاق ناگهانی مانند لغزیدن یا حرکت تند و سریع برای جلوگیری از برخورد با مانع ممکن است منجر به حرکات پیچیده بدن کاربر شود. هوش مصنوعی می‌تواند نه برای جایگزینی کاربر، بلکه برای استفاده آسان و بصری از اسکلت‌های بیرونی فعال مفید باشد.

دومین مزیت احتمالی ادغام هوش مصنوعی با فناوری اسکلت بیرونی این است که یکپارچگی آن را افزایش می‌دهد. اسکلت‌های بیرونی به تنهایی کار نمی‌کنند و این برای یک نوع نظامی حتی بیشتر صدق می‌کند. این دستگاه نیاز به برقراری ارتباط و همگام‌سازی با بسیاری لوازم جانبی دارد. برای نمونه، سرباز می‌تواند یک منبع تغذیه منفرد داشته باشد که انرژی مورد نیاز اسکلت بیرونی، وسایل ارتباطی و عینک دید در شب را تأمین می‌کند. هوش مصنوعی می‌تواند به توزیع خودکار انرژی، بسته به شرایط و بدون ایجاد حواس پرتی برای کاربر کمک کند.

در حال حاضر، Sarcos هوش مصنوعی خود را به Guardian DX اعمال می‌کند:

Denis Garagic، دانشمند ارشد سامانه‌های پیشرفته و هوش مصنوعی در Sarcos Robotics گفت: «این فرصتی منحصر به فرد برای استفاده از یک سامانه رباتیک است که از نظر حرکت معادل بدن انسان است و بنیان آموزش ربات‌ها در شیوه حرکت و انجام وظایف دنیای واقعی، به همان روشی است که بشر انجام می‌دهد. پیاده سازی چنین سامانه‌ی مبتنی بر هوش مصنوعی، آگاهی از موقعیت را امکان‌پذیر می‌کند، که می‌تواند بار شناختی اپراتور را کاهش دهد و در عین حال با افزایش عملکرد انسان، دقت را به طرز چشمگیری افزایش دهد».


بیشتر بخوانیم:

>> شرکت Sarcos اسکلت بیرونی توان افزای Guardian XO را به نمایش گذاشت

>> جدیدترین اسکلت بیرونی Sarcos Robotics و کاهش چشمگیر مصرف انرژی


منبع: exoskeletonreport.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *