دنیای آینده و خلق مشاغل جدیدی که تاکنون تجربه نکرده اید

در چند دهه‌ی آینده، با شغل‌هایی روبرو خواهیم شد که با آنچه تا به حال می شناسیم بسیار تفاوت دارند. فناوری‌های نوظهور و مشکلات جدید بشر در چند دهه گذشته، عناوین شغلی خلق می‌کند که تاکنون تجربه نکرده‌ایم. اغلب شغل‌های کنونی در آینده از بین نخواهند رفت بلکه با فناوری‌های دنیای دیجیتال تکامل می‌یابند. مشاغل آینده برعلوم فضایی، فناوری هوش مصنوعی، چاپ سه‌بعدی و رباتیک تمرکز خواهند داشت. افزون بر هوش مصنوعی و اتوماسیون، فرصت‌های شغلی مرتبط به صنعت گردشگری فضایی، پهپادها، رسانه‌های اجتماعی، چاپ سه‌بعدی و اینترنت اشیا پدیدار می‎‌شود. شاید در آینده با متخصص چاپ سه‌بعدی مواد غذایی روبرو شویم یا فردی با دریافت مدرک مهندسی فضایی به عنوان راهنمای تور سفرهای فضایی مشغول به کار شود. در این مقاله به برخی از عنوان‌های مشاغل آینده نگاهی می‌اندازیم. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

دنیای آینده و خلق مشاغل جدیدی که تاکنون تجربه نکرده اید

بر اساس پژوهش مجمع جهانی اقتصاد، طی ده سال آینده در سراسر جهان، شغل نزدیک به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون شاغل تحت تاثیر فناوری هوش مصنوعی و اتوماسیون قرار خواهد گرفت. این باور وجود دارد که چنین تحولی بر ۵۰ درصد اقتصاد جهان و ۱۴ هزار میلیارد دستمزد تاثیر خواهد گذاشت. با این حال، این انقلاب جدید، با حذف برخی از کارها، طیف جدیدی از مشاغل را با خود به همراه می‌آورد.

۱) راهنمای تور گردشگری سفر فضایی

صنعت گردشگری فضایی به یک بازار بزرگ تبدیل خواهد شد. درآینده می‌توانیم بلیط سفر فضایی را تهیه کنیم. سفرفضایی ممکن است با هدف تفریح و سرگرمی یا هدف تجاری انجام شود. شرکت‌های Blue Origin، SpaceX و Virgin Galactic تلاش می‌کنند سفر فضایی را برای افراد معمولی امکان‌پذیر کنند. بر اساس گفته‌ی MarketWatch، این صنعت تا سال ۲۰۲۶ به ارزش ۲۱ میلیارد دلار دست می‌یابد.

دنیای آینده و خلق مشاغل جدیدی که تاکنون تجربه نکرده اید

۲) پاک‌کننده اطلاعات دیجیتال

حتما تا به حال شنیده‌اید اطلاعاتی که شما در اینترنت ارسال می‌کنید برای همیشه باقی می‌ماند و از بین نمی‌رود. هر اطلاعات ناخواسته و تصاویر در اینترنت شناور هستند. همچنان بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند اطلاعات ناخواسته و تصاویر خود را از فضای اینترنت پاک کنند. در آینده افرادی با عنوان پاک‌کننده اطلاعات دیجیتال مشغول به کار می‌شوند که از اطلاعات شما محافظت و ردپای دیجیتالی شما را در فضای اینترنت پاک می‌کند.

۳) متخصص چاپ سه‌بعدی موادغذایی

استارتاپ‌های بسیاری در تلاش هستند بتوانند با فناوری چاپ سه‌بعدی مواد خوراکی خوشمزه و مقرون به صرفه تولید کنند. مهندس چاپ سه‌بعدی که با علم شیمی و هنر آشپزی و نیازهای زیستی بدن آشنایی دارد و روش‌های جدید چاپ سه‌بعدی با دستور پخت مواد غذایی چاپی را آماده می‌کند.

۴) متخصص افزایش عمر

بسیاری از دانشمندان و پزشکان بر این باورند در آینده، بشر راهی برای افزایش طول عمر و افزایش کیفیت زندگی پیدا می‌کند. متخصص افزایش طول عمر همچون یک پزشک با ترکیب فناوری و علم پزشکی به شما نشان می‌دهد چگونه می‌توانید ده سال جوان‌تر به نظر برسید.

۵) وکیل رسانه‌های اجتماعی

هم‌اکنون بر اساس آمارها، سالانه ۵ میلیون و هشتصد هزار جرایم اینترنتی رخ می‌دهد. درآینده به وکیلانی نیاز است که افزون بر تسلط بر قوانین در حوزه اینترنت تبحر داشته باشند. وکیل اینترنت، قانون را با دانش سیاست‌های رسانه‌های اجتماعی ترکیب می‌کند.

۶) مسئول تغییر و احیا

در آینده هدف اصلی همه مشاغل افزایش سود سهامداران شرکت نیست بلکه شرکت‌ها در کنار کسب سود، تلاش خواهند کرد دنیا مکان بهتری برای زندگی باشد. مسئولان تغییر و احیا درواقع کارآفرینان اجتماعی هستند که درگیر بازاریابی محصولات و خدمات سودآور هستند تا گرسنگی و فقر را کاهش دهند و جنگ را به صلح و شرایط نگران‌کننده گرمایش زمین را به تعادل سیاره تغییر وضعیت دهند.

۷) معلم مجازی

در دوران شیوع کرونا، ما شاهد افزایش چشمگیر آموزش دیجیتال بودیم. در آینده تقاضا برای معلمانی که در فناوری دیجیتال نیز تخصص دارند افزایش می‌یابد. معلم می‌تواند با کمک واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در کلاس حضور داشته باشد و تدریس کند.

۸) طراح ربات شخصیت

شرکت‌های همچون Uneeq آواتارهای دیجیتال را از شخصیت انسانی می‌سازند که به جای ربات‌ها به مشتریان خدمات ارائه می‌دهد. شخصیت انسان‌های دیجیتال به گونه‌ای خواهند بود که به مشتریان نزدیک باشند. این شغل بر پایه‌ی علوم داده و هوش مصنوعی شکل می‌گیرد.

۹) مدیر ارشد اتوماسیون

اتوماسیون در همه جا حضور دارد. در آینده یکی از شغل‌های برتر شرکت‌ها حول تخصص اتوماسیون خواهد بود. مدیر ارشد اتوماسیون در زمینه‌ی رباتیک و هوش مصنوعی تخصص دارد. با کمک این فناوری‌های نوظهور همه کارهای شرکت اجرا می‌شود از مرتب‌سازی پیام‌ها تا مونتاژ سامانه‌های خودکار. متخصصان اتوماسیون در طراحی شهر هوشمند، ربات‌های خانگی و خودروهای خودران فعالیت خواهند کرد. این شغل را می‌توان پلی میان بیزینس و فناوری اطلاعات دانست.

۱۰) کارآگاه اطلاعات

در سال ۲۰۲۵ نسخه‌ی جدیدی از شرلوک هولمز نیاز داریم که بتواند از سرمایه‌ی ارزشمند شرکت‌ها یعنی داده‌ها و اطلاعات محافظت کند و آنها را تفسیر کند. کارآگاه داده پاسخ پرسش‌های شرکت را با کمک تجزیه و تحلیل حجم عظیم داده می‌یابد.

۱۱) متخصص تغییر وضعیت آب و هوا

این شغل جدید در پاسخ به چالش گرمایش زمین ایجاد خواهد شد. متخصص تغییر وضعیت آب و هوا با توسعه فناوری‌های نوظهور و روش‌های خلاقانه مهندسی، اکوسیستم تحت تاثیر گرمایش زمین همچون جنگل‌های بارانی و بستر اقیانوس‌ها و صخره‌های مرجانی و مناطق شهری و روستایی را بازسازی می‌کند.

۱۲) بازیافت زباله‌های فضایی

مشکل زباله‌های فضایی تهدیدی است که بر ارتباطات جهانی و برنامه‌های فضایی ما بسیار تاثیر دارند. تخمین زده شده است ۱۲۸ میلیون قطعه بقایای کوچکتر از ۱ سانتی‌متر بیرون از جو زمین شناور هستنند. سفر فضایی با سرعت ۱۷۵۰۰مایل بر ساعت (حدود ۲۸ هزار کیلومتر بر ساعت) به خودی خود خطرناک است. وجود زباله‌های فضایی ممکن است جان فضانوردان و مسافران فضایی را به خطر بیاندازد. شغل بازیافت زباله‌های فضایی به شناسایی و ردیابی مکان‌های زباله فضایی می‌پردازد و راهی مقرون به صرفه برای حذف زباله از مدار حرکت فضاپیماها را می‌یابد.

۱۳) هدایت‌گر پهپاد

پیش‌بینی شده است که تا سال ۲۰۲۳، تعداد ۸۳۵ هزار پهپاد در آسمان آمریکا پرواز کنند. این پهپادها با هدف تحویل کالا طراحی می‌شوند. شرکت‌های بسیاری برای ارئه خدمات خود از پهپاد استفاده می‌کنند. برای هدایت پهپادها نیاز به فردی است که با سیستم‌های لجیستیک مبتنی بر هوش مصنوعی آشنایی داشته باشد.

۱۴) بازاریابی صنعت بازی‌سازی

تجارت‌های الکترونیکی باید بتوانند از روش‌های جدید مشتریان خود را جذب کنند. بازی سازی یا گیمیفیکیشن ابزاری مناسب برای جذب مشتری است که با کمک روانشناسی رفتار و تجربیات تعاملی، مشتری را درگیر و سرگرم می‌کند.

۱۵) توسعه‌دهندگان واقعیت افزوده

فناوری واقعیت افزوده هم‌اکنون وجود دارد. عینکهای AR اپل و فیسبوک این صنعت را توسعه داده‌اند. تجربه آموزش پزشکی با AR و بازی‌های واقعیت افزوده از جمله کاربردهای این فناوری جدید است. AR برای بازی و سرگرمی، آموزش و بیزینس کاربرد دارد.

دنیای آینده و خلق مشاغل جدیدی که تاکنون تجربه نکرده اید

بیشتر بخوانیم:

>>کاربرد واقعیت مجازی و تأثیر آن بر توانبخشی
>>دستور پخت غذاهای چاپ سه‌ بعدی
>>هوش مصنوعی جان انسان ها را نجات می دهد


منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *