اسکلت بیرونی Human in Motion Robotics و کسب جایزه مسابقه تویوتا

گروه دکتر سیامک ارزانپور یکی از طراحان اسکلت‌های بیرونی برای کمک به راه رفتن افراد پاراپلژیک است. این گروه جایزه‌ی مرحله‌ی نخست مسابقه‌ی تویوتا با نام Mobility Unlimited Challenge را به خود اختصاص داده است. این نوشتار از مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به معرفی گروه از زبان خودشان اختصاص دارد.

دستگاه طراحی شده توسط humaninmotion

طرحی از اسکلت بیرونی گروه Human in Motion

آشنایی با Human in Motion Robotics

هدف اصلی طرح در حال پیشرفت دکتر سیامک ارزانپور کمک به راه رفتن افراد پاراپلژیک مانند Chloe است. این هدف در کنار عنوان کاری و مشخصات وی روی کارت ویژه‌ی کسب و کار وی نیز نوشته شده است. این شعار کلیه‌ی کارمندان شرکت Human in Motion Robotics می‌باشد.

منظور از Chloe یک طراح مد به نام Chloe Angus است. سه سال پیش پزشکان وجود یک تومور در بدن Chloe را تشخیص دادند. تومور به ستون فقرات وی فشار وارد می‌کرد. فشار وارده نهایتا سبب شد Chloe توانایی راه رفتن را از دست دهد. وی اکنون از صندلی چرخدار استفاده می‌کند. در حال حاضر Chloe به دکتر ارزانپور و گروهش کمک می‌کند. امید این است که محصول کار آنان به راه رفتن افراد پاراپلژیک کمک کند.

این پژوهش گروه را در صف برندگان Discovery Award در رقابت Toyota Mobility Unlimited Challenge قرار داد. در مرحله‌ی نخست این رقابت ده گروه برنده‌ی جایزه‌ی ۵۰ هزار دلاری شدند. دکتر ارزانپور این جایزه را مایه‌ی آسودگی گروهش می‌داند. به گفته‌ی وی برای گروه کوچکی مانند گروه وی، تمرکز روی پژوهش بدون نگرانی بودجه آسودگی خاطر بزرگی است.

چرا راه رفتن با یک اسکلت بیرونی می‌تواند دشوار باشد

این برد برای Angus بیشتر جنبه‌ی شخصی دارد، چراکه به محض آگاهی از این ناتوانی حرکتی وی در میان صفحات اینترنت به دنبال راهی برای راه رفتن می‌گشت. به گفته‌ی وی روزی که برای نخستین بار روی یک ربات اسکلت بیرونی طول اتاق را با دو پا طی کرد طرز تفکرش برای همیشه در مورد آن‌چه فناوری به بیماران ارائه می‌دهد تغییر کرد.

در عین حال راه رفتن با یک اسکلت بیرونی ناقص بسیار دشوار است. نمونه‌ی ابتدایی دامنه‌ی حرکتی محدودی داشت و چرخیدن در آن بدون کمک دیگران ممکن نبود. گروه دکتر ارزانپور در حال حاضر به حل این مسائل در اسکلت بیرونی خود مشغول است. دکتر ارزانپور بیان داشت:

بدون دسترسی به گستره‌ی وسیعی از حرکات بدنی، و بدون امکان راه رفتن به شکل طبیعی حفظ تعادل دشوار است.

سامانه‌ی طراحی شده توسط این گروه به ناحیه‌ی لگن متصل شده و گستره‌ی کاملی از حرکات پایین تنه را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. هدف حفظ تعادل کاربر و حرکت آسان در هر مکانی است. دریافت جایزه از تویوتا برای گروه بسیار مهم بود زیرا به معنای آزمایش عملی طرح روی کاربران است. این آزمایش بویژه برای Chloe Angus اهمیت دارد چراکه به وی امکان راه رفتن دوباره را خواهد داد.

از ۹۴ گروه شرکت کننده در مسابقه ۱۰ درصد آن‌ها کانادایی بودند. برای مرحله‌ی دوم مسابقه گروه باید طرح خود را تا ۱۵ آگوست ثبت کند. در این مرحله رقابت برای کسب جایزه‌ی ۱ میلیون دلاری است.

برای آشنایی بیشتر با اعضای گروه دکتر ارزانپوردر دانشگاه و کسب اطلاع از حوزه‌ی فعالیت آنان به این صفحه مراجعه نمایید.


بیشتر بخوانید:

اسکلت بیرونی ارگونومیک MATE با هدف افزایش بهره وری صنایع و محیط کار

اسکلت بیرونی رباتیک به افراد معلول برای انجام مستقل کارهای روزانه کمک می‌ کند


منبع: news1130

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *