اسکلت بیرونی رباتیک به افراد معلول برای انجام مستقل کارهای روزانه کمک می‌ کند

پژوهشگران گروه مهندسی اعصاب شاخه‌ی مهندسی پزشکی دانشگاه میگوئل هرناندز اسپانیا (Miguel Hernández) اسکلت بیرونی رباتیک توسعه داده‌اند که به ویلچر رباتیک متصل می‌شود. این اسکلت بیرونی به افراد توانخواه با سطح‌های ناتوانی مختلف کمک می‌کند فعالیت‌های روزانه‌ی خود مانند خوردن و آشامیدن را به تنهایی انجام دهند. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اسکلت بیرونی رباتیک به افراد معلول برای انجام مستقل کارهای روزانه کمک می‌ کند

این پروژه با همکاری نه شرکت در ایتالیا، آلمان، بریتانیا و اسپانیا اجرا شده است. هدف اصلی پروژه‌ی اسکلت بیرونی رباتیک، بهبود رابط کاربری فرد معلول در راستای افزایش استقلال او است. سامانه‌ی طراحی شده چندین ماژول دارد تا به افراد معلول کمک کند کارهای روزمره‌ی خود را انجام دهند. رابط کاربری به کاربر اجازه می‌دهد به راحتی اسکلت بیرونی رباتیک را هدایت کند. به لطف رابط چندمنظوره این امکان وجود دارد که چندین دستگاه را با توجه به نیازهای کاربر با یکدیگر ترکیب کنند.

الگوریتم‌های هوش مصنوعی سامانه‌ی AIDE، تغییرهای منطبق بر نیاز کاربر را فراهم می‌کند. افزون بر این، سامانه‌ی AIDE ارتباط کاربر با دوستان و خانواده از طریق اینترنت، ایمیل، اسکایپ، واتس‌اپ و شبکه‌های اجتماعی دیگر را امکان‌پذیر می‌کند. همچنین به کاربران اجازه می‌دهد که به کنترل تلویزیون، روشنایی‌های خانه دسترسی داشته باشند و تماس تلفنی را پاسخ بدهند.

سامانه‌ی AIDE بر ۱۷ فرد با سطح ناتوانی متفاوت در موسسه Cedar در شهر بلفاست (Belfast) پایتخت ایرلند شمالی ارزیابی شده است. ارزیابی‌ها نتیجه‌ی بسیار عالی در پی داشتند. پروژه‌ی سامانه‌ی AIDE در یکم فوریه سال ۲۰۱۵ آغاز شد و در تاریخ ۳۱ام می سال ۲۰۱۸ کامل شد. در ۴ام جولای، سامانه‌ی AIDE در شهر الچه (Elche) اسپانیا به صورت رسمی ارائه شد. کاربر با کمک اسکلت بیرونی توانست به کافه‌تریا برود و با کمک دستگاه و به تنهایی آب بنوشد.

هم‌اکنون سامانه‌ی کمکی برای کمک به انجام کارهای روزمره (ADL) مانند حرکت و ارتباط با دیگران با در نظر گرفتن توانایی‌های کاربر توسعه می‌یابد. سامانه‌های کمکی امروزی با توانایی‌های کاربر سازگار نیست. همچنین اسکلت بیرونی رباتیک وجود ندارد تا ارتباط کاربر با محیط پیرامون را فراهم کند. به طور تقریبی ۸۰ میلیون از جمعیت اروپا برابر با یک ششم کل جمعیت دارای نوعی از معلولیت هستند. مجموعه‌ای از مانع‌های فیزیکی، روانی و اجتماعی از فعالیت‌های معلولان در اجتماع جلوگیری می‌کند.

طبق ماده ۹ کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت سازمان ملل متحد (United Nations Convention)، دسترسی‌پذیری (accessibility) حق اساسی افراد دارای ناتوانی و معلولیت است. برای توانمندسازی معلولان به داشتن یک زندگی مستقل و مشارکت کامل آنها در تمام جنبه‌های زندگی، دولت‌های عضو باید اقدامات مناسب را برای اطمینان از دسترسی معلولان مساوی با سایر افراد به محیط‌های پزشکی، حمل و نقل، اطلاعات و ارتباطات، شامل فناوری و سامانه‌های ارتباطی و نیز دسترسی آنان به سایر تسهیلات و سرویس‌های عمومی و آزاد، هم در مناطق روستایی هم در مناطق شهری به عمل آورند. این اقدامات شامل شناسایی و حذف موانع و سدهای موجود در راه رسیدن به دسترسی‌ها باید اجرا شود.


در همین زمینه بخوانید:

>>کنترل اسکلت بیرونی دست با ذهن و حرکات چشم
>>راه رفتن معلولان با ربات اسکلت بیرونی ایرانی اکسوپد


منبع: phys

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *