طراحی یک ربات خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

این بار به جای صحبت در مورد مشکلات ربات‌ها می‌خواهیم درباره اینکه چگونه یک ربات خوب بسازیم صحبت کنیم. یک ربات خوب باید بادقت طراحی شود. طراحی مناسب فقط مربوط به جنبه فیریکی ربات نیست. افزون بر این، وجود ویژگی‌ها و قابلیت‌های اضافه دلیل بر برتری ربات نیست. شاید جالب باشد بدانید که ربات‌های انسان‌نما همیشه بهترین ربات‌ها نیستند.

طراحی یک ربات خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
نکات طراحی خوب را در «ده قانون طراحی ربات» نوشته طراح صنعتی معروف دنیا، دیتر رامس (Dieter Rams) می‌توان یافت. در این نوشته تفکر طراحی به صورت دستورالعمل‌هایی برای طراحی خوب ربات آورده شده است.

انجمن رباتیک دره سیلیکون (Silicon Valley Robotics) شورایی برای طراحی خوب ربات راه‌اندازی کرده است. پنج قانون رباتیک این شورا به صورت زیر است:

 ربات نباید با هدف سلاح نظامی طراحی شود.
 ربات باید مطابق با قوانین موجود از جمله حریم خصوصی باشد.
 ربات یک محصول است و باید امن و قابل اعتماد باشد و نباید توانایی‌های ربات را نادرست جلوه داد.
 ربات یک وسیله مصنوعی است و نباید طراحی آن به گونه‌ای باشد که به احساسات انسان آسیب برساند.
 باید امکان پیدا کردن فردی که ربات را ساخته و مسئول ربات است وجود داشته باشد.

این پنج قانون از «اصول رباتیک (Principles of Robotics)» تدوین شده در شورای EPSRC سال ۲۰۱۰ اقتباس شده است. در این شورا اندیشمندان، حقوقدانان، طراحان و مهندسان جنبه‌های متفاوت طراحی ربات برای قرن ۲۱ را مورد بحث قرار دادند.

دره سیلیکون در مرکز صنعت رباتیک قرار دارد. ربات‌ها فقط به عنوان کارگرهای کارخانه باقی نمی‌مانند بلکه در آینده با ما در خانه و محل کار در تعامل خواهند بود. در سال ۲۰۱۵، دره سیلیکون نخستین مطالعات موردی خود را درباره ربات‌های درخدمت انسان و در تعامل با آن منتشر کرد. این مطالعه شامل بررسی ربات‌های شرکت‌های Fetch Robotics، Fellow Robots، Adept و Savioke بود. گزارش دوم نیز از ربات‌های شرکت Catalia Health، Cleverpet، RobotLab و Simbe منتشر شده است.

دستورالعمل‌های طراحی ربات تنها مربوط به تولید ربات‌های با کاربرد عالی نیست بلکه موضوعات اخلاقی ساخت ربات را نیز در بر می‌گیرد. اگر از ربات خطایی سر بزند و رفتار بدی داشته باشد ما تنها خودمان را باید سرزنش کنیم.


در زمینه اصول ساخت ربات‌ها بیشتر بخوانید:
>>نگاهی عملی به زمان تأخیر در رباتیک: اهمیت معیارها و سیستم‌های عامل
>>معرفی استاندارد H-ROS : سخت‌ افزار سیستم‌ عامل رباتیک
>>چرا با وجود پیشرفت‌های رباتیک، ساخت ربات همچنان مشکل است؟


منبع: Robohub

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *