افزایش توانایی افراد با ربات های اگزواسکلتون

اگزواسکلتون رباتی است که توسط انسان پوشیده می‌شود تا موجب افزایش قدرت و مقاومت عضلات شود. اگزواسکلتون در حمل و جابجایی بارها کمک کننده است و حرکت افراد ناتوان را تسهیل می‌کند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اسکلت بیرونی غیرفعال Siasun برای کمک به راه رفتن

این اسکلت بیرونی غیرفعال یک دستگاه کمکی پوشیدنی برای راه رفتن است. هدف این پوشیدنی ارائه نیروی کمکی به مفصل ران و مفصل زانوی کاربرانی است که اندام تحتانی ضعیفی دارند تا انرژی مصرف شده حین راه رفتن کاهش یابد و کیفیت کار و زندگی بهبود یابد.

راه رفتن فرد پاراپلژیک در خیابان با اسکلت بیرونی

واکر WalkStander Sport به عنوان یک سامانه مدولار برای بازیابی عملکرد راه رفتن افراد پاراپلژیک طراحی شده است. WalkStander Sport یک وسیله مکانیکی پیشرفته و دارای ماژول‌های قابل تعویض است و به فرد اجازه می‌دهد تا مشابه راه رفتن فیزیولوژیکی یک فرد سالم گام بردارد.

اسکلت بیرونی MAK برای توانبخشی زانو

پوشیدنی MAK یک ارتز فعال زانو است که برای توانبخشی عصبی اندام تحتانی و برای توانبخشی زانو پس از جراحی استفاده می‌شود. این فناوری توانبخشی را با بهبود الگوی راه رفتن بیمار و افزایش عملکرد برخی از تمرین‌های مختلف مانند بالا رفتن از پله، نشستن از حالت ایستاده و اسکات ارتقا می‌دهد.

ربات Keeogo™ یک اسکلت بیرونی پایین‌تنه برای توانبخشی و کمک به راه رفتن است. این دستگاه برای افرادی ساخته شده است که در بالا رفتن از پله‌ها مشکل دارند و در هنگام راه رفتن استقامت لازم ندارند.

راه رفتن بیمار آسیب نخاعی با اسکلت بیرونی

 Makayla Noble یک نوجوان ۱۷ ساله است که در سپتامیر ۲۰۲۱ به دلیل جراحت مهره C6 ستون فقرات از ناحیه قفسه سینه دچار معلولیت شد. وی با استفاده از اسکلت بیرونی راه رفتن را تمرین می‌کند. در این نوع آسیب بیمار می‌تواند مچ خود را حرکت دهد. این شرایط برای کنترل ویلچر الکتریکی کافیست ولی راه رفتن با اسکلت بیرونی مزایای بسیاری برای بدن بیمار دارد و پزشکان امیدوارند به تدریج شرایط وی بهتر شود.

رکورد جدید گینس برای بالا رفتن از آسمان خراش با اسکلت بیرونی

در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۲۲ فردی به نام Simon Kindleysides که از ناحیه پایین تنه دچار معلولیت است، ۱۴۴۴ پله آسمان خراش Leadenhall لندن را با پوشیدن اسکلت بیرونی ReWalk Robotics  طی کرد. فتح این آسمان خراش ۵۱ طبقه ۶ ساعت و ۱۶ دقیقه به طول انجامید. Simon Kindleysides پیش از این نیز با شرکت در ماراتن لندن در سال ۲۰۱۸ یک رکورد ثبت کرده بود.

رکورد جدید گینس برای بالا رفتن از آسمان خراش با اسکلت بیرونی

ساخت اسکلت بیرونی برای کاهش فشار روی کارگران

اسکلت بیرونی ایجاد شده توسط دانشگاه ایالتی آریزونا و شرکت فونیکس به کارگران کمک می‌کند تا اجسام سنگین را جابجا کنند یا در تمام طول روز خم شوند؛ بدون هیچگونه آسیب یا خستگی. اسکلت بیرونی PhenEx تنها ۸ پوند وزن دارد. این پوشیدنی زندگی کارگرانی که در انبارها کار می‌کنند یا افرادی که در مزارع محصولات را جمع‌آوری می‌کنند، بسیار بهتر می‌کند و از آسیب آنها می‌کاهد.

حل مشکلات حرکتی عصبی با یک پوشیدنی هوشمند

شرکت Cionic، مستقر در سانفرانسیسکو، پوشیدنی Neural Sleeve را برای تقویت حرکت افراد دچار مشکلات عصبی حرکتی طراحی کرده است. این لباس بیونیک دارای تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکاست و توسط افراد مبتلا به بیماری‌های عصبی مختل کننده‌ی حرکت، مانند فلج مغزی و مولتیپل اسکلروزیس، استفاده می‌شود.

این پوشیدنی روی ساق پا قرار می‌گیرد، حرکات فرد پوشنده را حس می‌کند، سپس سطح مناسبی از تحریک الکتریکی را برای اعمال بر چهار گروه عضلانی اصلی در پا محاسبه می‌کند. هدف از تحریک عضلانی تقویت حرکت و بهبود ثبات پا حین راه رفتن است.

اتصالات رباتیک لباس‌های فضایی را راحت‌تر می‌کند

مهندسان دانشگاه A&M تگزاس در حال توسعه فناوری رباتیک نرم هستند تا لباس‌های فضایی آینده را برای اکتشاف فضانوردان ایمن‌تر، راحت‌تر و کارآمدتر کنند. پژوهشگران در حال کار بر روی یک نمونه اولیه زانوی رباتیک هستند که کالری مصرف شده در طول مأموریت فضانوردان را کاهش و به آنها اجازه می‌دهد با تعریق کمتر کار کنند.

هدف نهایی ادغام این محرک‌های رباتیک نرم در یک لباس خود ترمیم شونده با حسگرهای یکپارچه است. این لباس با یک چهارم فشار هوای یک لباس معمولی کار کند. این نه تنها پوشیدن لباس را راحت‌تر می‌کند، بلکه خطر بیماری رفع فشار را کاهش می‌دهد و نیاز به تنفس اکسیژن خالص پیش از پوشیدن لباس را کاهش می‌دهد.

اتصالات رباتیک لباس‌های فضایی را راحت‌تر می‌کند

اسکلت بیرونی استارت‌آپ یونانی Magos یک دستکش است که حرکات دست را در محیط مجازی و برای کشف دنیای متاورس شبیه‌سازی می‌کند. از طرفی می‌تواند حس لامسه را با حسگرهای مختلف برای کاربر بازسازی کند.

امدادگران از تابستان امسال استفاده از جت‌پک را آغاز می‌کنند

یک سرویس آمبولانس هوایی در بریتانیا که خدمات اضطراری هلیکوپتر ارائه می‌دهد، در سپتامبر ۲۰۲۰ اعلام کرد در حال آزمایش جت‌پک برای مأموریت‌های خود است اما به علت شیوع کووید۱۹ مجبور شد آزمایش را به حالت تعلیق درآورد.

این لباس پرنده دارای دو موتور در هر بازو و یک موتور بزرگتر در پشت است. جهت حرکت توسط حرکات دست کاربر کنترل می‌شود. یک هلیکوپتر ۲۵ تا ۳۰ دقیقه طول میکشد تا به یک بیمار در پارک ملی لیک دیستریک برسد –منطقه‌ای طبیعی به وسعت ۹۱۲ مایل مربع در شمال غربی انگلستان که بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جذب می‌کند اما به دلیل دورافتادگی و زمین‌های کوهستانی خطرناک است.

این لباس پرنده به پزشکان امکان می‌دهد که به ‌جای ۳۰ دقیقه در ۹۰ ثانیه پرواز کنند و خود را به بیمار برسانند. این شرکت اکنون دوباره آزمایش‌های خود را از سرگرفته است.


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *