افزایش کاربردهای صنعت رباتیک در پزشکی، سلامت و حفظ ایمنی

فناوری رباتیک پیشرفت بسیاری کرده است بطوریکه پیش‌بینی می‌شود در آینده بخش قابل توجهی از اقتصاد کشورها بر پایه این صنعت شکل گیرد. حضور ربات‌ها بر خلاف آن‌چه در طی سالیان به نمایش عموم گذاشته شده است،‌ به معنای از بین رفتن موقعیت‌ها برای نیروی کاری نیست. در طی سالیان ربات‌ها ارزش و اهمیت خود را به عنوان دستیارانی کارآمد نشان داده‌اند. ربات‌ها درعملیات امداد، در عبور از موانع و مکان‌های صعب‌العبور و در بخش کشاورزی نقش مهمی دارند. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی به این امر بیشتر خواهیم پرداخت.

ربات ها و تشخیص علف هرز در مزارع

بر اساس مطالعه Mordor Intelligence ارزش صنایع جهانی رباتیک تا انتهای ۲۰۲۶ از مرز ۷۴ میلیارد دلار عبور خواهد کرد. این میزان رشد سالانه بیش از ۱۷ درصد در طی شش سال است. همچنین این عدد نشان می‌دهد که حضور ربات‌ها در محیط‌های کاری با زمان بیشتر خواهد شد.

حضور ربات‌ها بر خلاف آن‌چه در طی سالیان به نمایش عموم گذاشته شده است،‌ به معنای از بین رفتن موقعیت‌ها برای نیروی کاری نیست. در طی سالیان ربات‌ها ارزش و اهمیت خود را به عنوان دستیارانی کارآمد نشان داده‌اند. ربات‌ها بیش از آن‌که برای اجتماع آسیب‌زا باشند موقعیت‌های ایمنی در اجتماع ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال Pompeii میزبان یک ربات چهارپا است که در شهر برای ایجاد امنیت پرسه می‌زند. در شهر‌های بزرگ پیک‌های رباتیک دست به دست شدن کالا را ساده، سریع و کارآمده ساخته‌اند.

ربات ها و تحولات مراقب های درمانی

به‌کارگیری ربات‌ها در بخش سلامت ایده‌ جدیدی نیست. بیش از سه دهه از حضور ربات‌ها در بخش سلامت می‌گذرد. اینک بیش از همیشه سامانه‌های سلامت شرکت‌ها و افراد ارائه دهنده‌ خدمات سلامت به دنبال روش‌های مختلف استفاده از ربات‌ها در بخش سلامت هستند. به عنوان نمونه American Hip Institute از ربات‌ها در جراحی‌های ایمپلنت لگن استفاده می‌کنند.

رباتیک پزشکی

اما ربات‌های پزشکی تنها اتاق‌های جراحی در کنار پزشکان نیستند. بلکه سایر امور بخش درمان نیز با حضور ربات‌ها همراه بوده است.

در صورتیکه از یک بیمارستان بزرگ دیدن نمایید پیک‌های رباتیک حمل کننده دارو، تجهیزات پزشکی و سایر وسایل توجه شما را جلب خواهد کرد. این دسته از ربات‌ها بار وظایف سنگین روی دوش پرستاران را کاهش خواهند دارد. به عنوان نمونه یک ربات به نام Moxi ساخته شده است که توانایی کاهش ۳۰ درصد بار کاری پرستاران را با پرسه زدن در بیمارستان و جمع‌آوری وسایل داراست. این ربات با حمل وسایل لازم در بیمارستان به پرسنل بیمارستان اجازه می‌دهد که روی درمان بیمار تمرکز کنند و ساعات کاری با کیفیتی داشته باشند.

یکی دیگر از کاربردهای مهم ربات‌ها در بخش درمان اسکلت‌های بیرونی هستند. اسکلت‌هی بیرونی ادواتی هستند که دور اعضای بدن فرد بسته می‌شوند. اسکلت بیرونی به این شکل به عضو بدن کاربر توانایی بیشتری عرضه می‌کند و بدن کاربر امکان درمان سریع‌تر را خواهد داشت. اسکلت بیرونی بیشتر به عنوان وسایل پشتیبان کننده بدن در نظر گرفته می شوند. با پوشیدن اسکلت بیرونی احتمال وقوع مشکلات اسکلتی-عضلانی کاهش می‌یابد. آسیب کمتر در حین کار برای پرستاران و پرسنل درمان به معنای افزایش کیفیت خدمات درمانی به بیماران است.

ربات ها در بخش کشاورزی

کشاورزی و تجارت محصولات کشاورزی کار بدنی زیادی طلب می‌کند. افزایش کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی به فناوری وابسته است. در این بخش هوش مصنوعی در حال توسعه است. هوش مصنوعی کشاورزی توانایی پیشگویی‌های قابل استناد در مورد برداشت محصول را بر اساس تصاویر پهپادها و داده‌های مختلف دارد. هوش مصنوعی با در دسترس‌ قرار گرفتن ربات‌ها در حال پیشرفت نیز هست.

ربات ها و هوش مصنوعی و برداشت محصول

به عنوان نمونه ربات‌های زنبورداران را در نظر بگیرید. این ربات‌های خودکار کوچک می‌توانند مزرعه را به سرعت طی کنند. البته ربات‌های کوچک این مزارع تنها برای یک هدف طراحی می‌شوند و تک وظیفه هستند. اما امکانات تطبیق‌پذیری بسیاری دارند. کارآفرینان در سراسر جهان نیز به این امر آگاهند. در تائید این گفته می‌توان به این موضوع اشاره کرد که زنبورداری استرالیایی SwarmFarm برای توسعه ربات‌های خود ۴.۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

بات‌های ویژه مزارع پتانسیل پایان دادن به عدم ثبات در بازار جهانی غذا را دارا هستند. آنان با شنایی علف‌های هرز این امر را محقق می‌سازند. در صورتیکه جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۱۰ میلیارد نفر برسد یافتن راه حل‌های عملی برای بهره‌برداری هر چه بیشتر از زمین لازم است.

ربات هایی برای حفظ امنیت

در برخی مواقع حضور انسان در مکان‌های مختلف خطرساز است. برای حفظ امنیت نیروی کار در این مواقع پهپادها به کار گرفته‌ می‌شوند. پهپادها می‌توانند عملیات شناسایی، حمل دارو و وسایل و مواد مختلف،‌ تصویر برداری زیرآب و … را انجام دهند.

رباتیک و امنیت  ربات کاوشگر

در مواقع لازم می‌توان از ربات‌ها برای آموزش نیروی کار استفاده کرد. آن‌ها می‌توانند از محیط‌های کثیف و آلوده عبور کنند. به این شکل ربات‌ها در عملیات امداد و نجات نقش مهمی دارند. آسیب‌دیدگان نیز بدون نگرانی از اینکه ربات چگونه عمل می‌کند، اطمینان دارند که ربات آنان را به مکانی امن هدایت می‌کند.


پهپادها چگونه صنعت کشاورزی را متحول میکنند؟
تصویر برداری فروسرخ با پهپادها برای ارزیابی زمین کشاورزی
ربات کمکی MRBA برای تشخیص و جلوگیری از سقوط


منبع: Forbes

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *