افزایش کیفیت جلسات توانبخشی با ترکیب واقعیت مجازی و رباتیک پزشکی

شرکت HumanXR و Fourier Intelligence همکاری خود را آغاز کردند. هدف از این همکاری، سرعت بخشیدن به ورود تجربیات مجازی و دیجیتال به رباتیک پزشکی و توانبخشی است. ترکیب توانبخشی با واقعیت مجازی، درمان را در محیطی واقع‌گرایانه چند حسی ممکن می‌کند. همچنین راه‌ حل‌های نوین و هوشمند و سرگرم‌کننده‌ای را در راستای بهبود بیمار ایجاد می‌کند. این دو شرکت توانستند فناوری‌های خود را با موفقیت ترکیب و سامانه‌ی رباتیک توانبخشی با قابلیت‌های واقعیت مجازی راه‌اندازی کنند. این سامانه‌ی جدید، از سامانه‌ی واقعیت مجازی New Horizons شرکت HumanXR و دوچرخه‌ی توانبخشی CycleMotus™ H1 شرکت Fourier Intelligence تشکیل شده است. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

ترکیب واقعیت مجازی و رباتیک پزشکی

شرکت Fourier Intelligence فعال در زمینه اسکلت بیرونی و توانبخشی رباتیک از سال ۲۰۱۵ کار خود را آغاز کرد. شرکت هلندی HumanXR فعال در فناوری واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت گسترده تجربه مجازی فعالیت‌های فیزیکی و شناختی را فراهم می‌کند. این شرکت از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و بازخورد حسگرهای حرکتی در توسعه‌ی فناوری VR بهره می‌برد.

بستر واقعیت مجازی در خدمت توانبخشی

New Horizons بستر واقعیت مجازی برای انجام فعالیت‌های فیزیکی و ذهنی است. CycleMotus™ H1 پدال انجام فعالیت‌های فیزیکی با هدف بهبود قدرت عضلات و مفاصل است. ترکیب این دو فناوری می‌تواند کاربر را در محیط چند حسی واقع‌گرایانه غوطه‌ور کند و انگیزه و پایبندی کاربر به جلسه‌های توانبخشی را افزایش دهد.

واقعیت مجازی، محیط سه‌بعدی مجازی جذابی را برای کاربران فراهم می‌کند. کاربران با پدال زدن دستی یا رکاب زدن با دوچرخه محیط دیداری متنوعی را تجربه می‌کنند. محیط‌های طبیعی و منظره‌‌های زیبا از جمله محیط‌های دیداری جالبی است که کاربر را در برنامه‌ی توانبخشی غوطه‌ور می‌کند. چنین سامانه‌ای تعامل و مشارکت کاربر را افزایش می‌دهد. همچنین باعث حواس‌پرتی و کاهش درد کاربر می‌شود. برای افزایش انگیزه کاربر، برنامه‌های مختلفی در راستای ترغیب کاربر طراحی شده است.

New Horizons

فناوری واقعیت مجازی به همراه رباتیک راه حل‌های سریع و سفارشی را برای توابخشی از راه دور فراهم می‌کند. با کمک هدست واقعیت مجازی، کاربر در محیط جذاب چند حسی واقع‌بینانه قرار می‌گیرد. چندین مطالعه پتانسیل فناوری واقعیت مجازی را در توانبخشی و پزشکی نشان داده‌اند. قرار گرفتن در محیط مجازی، پایبندی بیمار به درمان را افزایش می‌دهد. همچنین درد و خستگی و اضطراب را کاهش می‌دهد. در چند سال اخیر ما شاهد رشد سریع واقعیت مجازی و واقعیت افزوده که با هم به عنوان واقعیت گسترده extended reality می‌نامیم. این فناوری افق جدیدی را برای توانبخشی افراد ناتوان حرکتی و معلولان فراهم می‌کند. همه‌گیری کوید ۱۹ دنیا را به سوی دنیای دیجیتال سوق داد. متخصصان توانبخشی اهمیت پزشکی از راه دور و دیجیتالی کردن درمان‌های توانبخشی را بیان کرده‌اند.


بیشتر بخوانیم:

>>جایگاه Extended Reality در دنیای امروز
>>توانبخشی رباتیک و فناوریهای کمکی برای تحول در فیزیوتراپی
>>تازه های توان افزا در پاییز ۱۳۹۹


منبع: einnews

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *