روشی جدید برای تنظیم فشار خون بیماران آسیب نخاعی

آسیب‌های نخاعی موجب اختلال در سازوکار تنظیم فشار خون بدن می‌شود. گروهی از دانشمندان سوئیسی و کانادایی روش درمانی جدیدی ایجاد کرده‌اند تا فشار خون این بیماران را کنترل کنند. در این روش از تحریک الکتریکی و هدفمند نخاع استفاده می‌شود و به هیچ دارویی نیاز نیست. یافته‌های این گروه در مجله Nature منتشر شده است. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

درمان جدید برای تنظیم فشار خون بیماران آسیب نخاعی

یک گروه بین‌المللی از دانشمندان به سرپرستی Gregoire Courtine از مؤسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان (EPFL) و آرون فیلیپس از دانشگاه کلگری روش درمانی جدیدی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند کیفیت زندگی بیماران آسیب نخاعی را به طرز چشمگیری بهبود بخشد.

فشار خون ناپایدار، یک عارضه جدی و ناشناخته آسیب نخاعی

دکتر آرون فیلیپس، نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: «فشار خون ناپایدار یک عارضه جدی و ناشناخته‌ی آسیب‌های نخاعی است که می‌تواند عواقب ویرانگری داشته باشد، کیفیت زندگی را کاهش دهد و تهدید کننده جان افراد باشد. متأسفانه هیچ روش مؤثری برای درمان فشار خون ناپایدار پس از آسیب نخاعی وجود ندارد. ما نخستین بستر را برای درک سازوکارهای بی‌ثباتی فشار خون ناشی از آسیب نخاعی ایجاد کردیم».

یافته‌های این پژوهشگران بر اساس پژوهشی است که پیش از این چندین بیمار پاراپلژیک را قادر ساخته است تا از طریق تحریک الکتریکی اپیدورال (EES) راه بروند. اما آنها به جای هدف قرار دادن ناحیه‌‌ای از  نخاع که حرکات پا را تولید می‌کند، تحریک الکتریکی را به ناحیه حاوی مدارهای عصبی تنظیم کننده‌ی فشار خون تحویل دادند. آنها پروتکل تحریک را در لحظه و با فشار خون همگام کردند. یک ایمپلنت برای اندازه‌گیری و نظارت مداوم بر فشار خون در یک رگ قرار می‌گیرد. این اندازه‌گیری اساس کار ضربان‌سازی است که پالس‌های الکتریکی را به نخاع تحویل می‌دهد. این تحریک بیومیمتیک (زیست تقلید) است، زیرا فعالیت طبیعی سیستم همودینامیک بدن را تکرار می‌کند. Courtine می‌گوید: «این تحریک، قطع خط ارتباطی میان سیستم عصبی مرکزی بیمار و سیستم عصبی سمپاتیک را جبران می‌کند».

نتایج چشمگیر آزمایش‌ها

این گروه در ابتدا روش خود را روی مدل‌های جوندگان و پستانداران غیرانسانی آزمایش کردند تا بتوانند مکانیسم‌های مختل کننده‌ی فشار خون پس از آسیب نخاعی را درک کنند و مشخص کنند از کجا و چگونه می‌توان الگوهای تحریک را به کار برد تا پاسخ‌های همودینامیکی مورد نظر بدست آید. Jocelyne Bloch، جراح مغز و اعصاب و رئیس مرکز تحقیقاتی NeuroRestore، به همراه Courtine جراحی ایمپلنت را انجام داده‌اند. Jocelyne که از سرعت کار پروتکل تحریک تعجب کرده بود، می‌گوید: «دیدن تنظیم شدن فشار خون بلافاصله پس از اعمال تحریک بسیار چشمگیر بود».

درمان با تحریک الکتریکی تسکین بزرگی ایجاد کرد، بسیار مؤثرتر از دارو

پس از این آزمایش‌های اولیه، دانشمندان روش خود را بر روی یک بیمار انسانی آزمایش کردند. ریچی، ۳۸ ساله که خود جراح بوده، پس از یک حادثه ورزشی توانایی استفاده از هر چهار اندام خود را از دست داد. وی می‌گوید: «من از عوارض روزانه فشار خون پایین، به ویژه صبح و عصر رنج می‌بردم. اما از زمانی که از این روش درمانی جدید استفاده می‌کنم، این خیلی کمتر اتفاق می‌افتد، شاید هر دو هفته یک بار. افت فشار خون یک معضل واقعی بود که بینایی من را مختل کرده و من را از انجام کارهای ساده روزمره منصرف می‌کرد. درمان با تحریک الکتریکی تسکین عظیمی ایجاد کرد، بسیار مؤثرتر از دارو».

یکی از پزشکان همکار ریچی، دکتر شان دوکلوو اظهار داشت: «از زمان استفاده از این سامانه، ریچی توانست تمام داروهای خود برای کنترل بی‌ثباتی فشار خون را به طور کامل متوقف کند. همچنین این روش در طولانی مدت ممکن است خطر بیماری‌های قلبی عروقی ریچی را کاهش دهد».

این گروه قصد دارد به لطف کمک مالی بزرگی که از آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ایالات متحده (دارپا) دریافت کرده، پژوهش‌های خود را ادامه دهد. استارت‌آپ Onward مستقر در پارک نوآوری EPFL، دستگاه‌های بالینی را براساس یافته‌های این گروه توسعه می‌دهد و به بازار عرضه خواهد کرد.


بیشتر بخوانیم:

>> تحریک الکتریکی به بازیابی عملکرد دست و بازو پس از آسیب نخاعی کمک میکند

>> آسیب نخاعی درمان میشود: دوباره راه رفتن موش های پاراپلژی با سیتوکین طراح


منبع: news.epfl.ch

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *