سامانه های موتوری توان افزا و پوشیدنی

ما همه اسکلت‌های بیرونی را در فیلم‌ها دیده‌ایم که شاید قابل توجه‌ترین آنها لباس مرد آهنی باشد. با این حال، این پوشیدنی‌های تقویت کننده در زندگی واقعی نیز کاربردهای بسیاری دارند. به نظر می‌رسد بیش از پیش شاهد ورود این دستگاه‌ها به محیط‌های کاری و شاید حتی در فعالیت‌های روزمره باشیم. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به مرور اخبار سه ماهه اخر سال ۱۴۰۰ در حوزه اسکلت بیرونی و پروتز می‌پردازیم.

سامانه های موتوری توان افزا و پوشیدنی

اسکلت بیرونی دقیقاً چیست؟ اسکلت‌های بیرونی واحدهای رباتیک پوشیدنی با رایانه‌های داخلی هستند که سامانه‌ای از موتورها، پنوماتیک، اهرم‌ها یا هیدرولیک را برای بازیابی یا تقویت حرکت ما مدیریت می‌کنند. آنها ابتدا برای کاربردهای پزشکی و نظامی معرفی شدند، اما از آن زمان به سایر صنایع مانند تولید و ساخت و ساز گسترش یافته‌اند.

حمل مشعل المپیک زمستانی با اسکلت بیرونی

روند رو به رشد اسکلت بیرونی سبب شده است که به تدریج عموم مردم از آن سود برند. یکی از نمونه‌های اخیر این مورد استفاده از اسکلت‌های بیرونی در پارالمپیک پکن برای حمل مشعل المپیک است.

  حمل مشعل المپیک زمستانی با پروتز دست

حملدر مسابقات پارالمپیک مشعل مسابقات توسط ۵۶۵ شرکت‌کننده حمل خواهد شد که یک پنجم این افراد با ناراحتی‌های فیزیکی بالای ۱۵ درصد دست و پنجه نرم می‌کنند. یعنی بالاتر از شرط لازم برای شرکت در مسابقات پارالمپیک. یکی از این افراد با آسیب دائمی بالاتنه برای حمل مشعل با اسکلت بیرونی نه ماه تحت آموزش بوده است. دومین حمل کننده مشعل با اسکلت بیرونی نیز با آسیب دائمی پایین تنه به مدت پنج ماه تحت آموزش بوده است. مراکز جمع‌آوری مشعل‌ها در مسابقات چین همگی نمادی از قدرت، استقلال و پیشرفت افرادی است که ناتوانی‌های فیزیکی دائمی زندگی آنان را تحت تاثیر قرار داده است. این مشعل‌ها در Temple of Heaven به یکدیگر ملحق می‌شوند و شعله مشعل پارالمپیک را روشن خواهند کرد.

استفاده از پروتز دست برای حمل مشعل المپیک

در المپیک زمستانی پکن Peng Yuanyuan مشعل المپیک را به کمک یک اسکلت بیرونی حمل کرد که توسط Shenyang Institute of Automation ساخته شده بود. ای وسیله به حامل مشعل کمک می‌کرد تا با مشعل را با قوت بیشتر در دست نگه دارد. شرکت تولید کننده این اسکلت بیرونی دست امیدوار است پیشرفت پروتزها و وسایل کمکی به افراد مختلف در داشتن زندگی راحت تر کمک کند.(لینک منبع خبر)

MagTrack: حرکت ویلچر به کمک حرکات سر و صورت

فناوری MagTrack به معلولان اجازه می‌دهد از حرکات سر و صورت برای کنترل ویلچر و تلفن‌های هوشمند استفاده کنند. مهندسان جورجیاتک فناوری MagTrack را برای کمک به بیماران دچار آسیب‌های نخاعی و اختلالات حرکتی طراحی کرده‌اند تا بتوانند ویلچرهای خود را کنترل کنند و با تلفن هوشمند و رایانه ارتباط برقرار کنند. این فناوری توسط بیش از ۱۷ کاربر ویلچر برقی مبتلا به تتراپلژی آزمایش شد. (لینک منبع خبر)

 MagTrack: حرکت ویلچر به کمک حرکات سر و صورت

ساخت بازوی مصنوعی بسیار شبیه به بازوی طبیعی انسان

استارت‌آپ Atom Limbs ادعا می‌کند یک بازوی مصنوعی برای افراد دچار قطع عضو ساخته است که بسیار شبیه به یک بازوی طبیعی عمل می‌کند، دامنه حرکتی را به طور کامل بازیابی می‌کند، کنترل فردی را ممکن می‌سازد، پوشیدن آن در تمام طول روز راحت است، حس اولیه لامسه را بازیابی می‌کند و بسیار مقرون به صرفه‌تر از پروتزهای امروزی است. این پروتز دارای یک رابط داخلی مغز به رایانه است که سیگنال‌های بدن کاربر را برای کنترل پروتز تشخیص می‌دهد. این پروتز به صورت غیرتهاجمی به کاربر متصل می‌شود.

پروتز مصنوعی دست Atom Limbs

ساخت یک دست مصنوعی هوشمند و سبک

استارت‌آپ اوکراینی Esper Bionics یکی از سبک‌ترین دست‌های مصنوعی را ساخته است. در طول آزمایش‌ها، داوطلبان به راحتی وظایفی مانند باز کردن قوطی و بطری‌ها، بریدن میوه و استفاده از دستگاه‌های دیجیتال را انجام دادند. سازندگان ادعا می‌کنند این فناوری خودآموز می‌تواند تجربه کاربر را با گذشت زمان بهبود بخشد. هنوز مشخص نیست این پروتز چه زمانی و با چه هزینه‌ای به صورت تجاری عرضه می‌شود، اما Esper Bionics تخفیف‌های قابل توجهی را به مشتریان اوکراینی خود وعده داده است.

اسکلت بیرونی پشتیبان و محافظت کننده از عضلات پشت: CDYB

فناوری CDYB یک اسکلت بیرونی پشتیبان است که می‌تواند نیروی کمکی و محافظتی از عضلات پشت را حین انجام کارها فراهم کند. این یک اسکلت بیرونی کاملاً مکانیکی است که نیازی به باتری ندارد.
به عنوان ترکیبی از اسکلت بیرونی سخت و نرم، می‌تواند هم قدرت و هم انعطاف‌پذیری را ارائه دهد.

مفهوم جدیدی از اسکلت بیرونی برای کمک به افراد پاراپلژیک

این ایده جدید از باتری یا وسایل الکترونیکی استفاده نمی‌کند، بلکه توسط نیروی بازو و دست کاربر هدایت می‌شود. هر مفصل دست، جفت ویژه خود را دارد، نیروی شانه‌ها برای حرکت رو به جلو باسن، آرنج برای حرکت زانو و نیروی مچ دست به مچ پا منتقل می‌شود. این محصول نه تنها برای پیاده‌روی در مسافت‌های کوتاه بلکه برای توانبخشی نیز بسیار مفید است. افراد مبتلا به پاراپلژیک باید روزانه پاهای خود را حرکت دهند تا از مشکلات ثانویه جلوگیری کنند. قرار گرفتن در وضعیت عمودی مزایای بسیاری دارد و برای استحکام استخوان‌ها و سیستم گردش خون مفید است. این نمونه اولیه اسکلت بیرونی در حال حاضر غیرکاربردی است زیرا نیاز به بهبودها و آزمایش‌های بسیاری دارد. اسکلت بیرونی Walkami می‌تواند به بهبود زندگی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان کمک کند، افرادی که به اسکلت‌های بیرونی گران قیمت فعلی دسترسی ندارند.


تأثیر اسکلت بیرونی اندام تحتانی بر راه رفتن بیماران ضایعه نخاعی
فناوری هیبریدی پای مصنوعی، امیدی تازه برای بیماران آسیب نخاعی


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *