الکترود UT برای توانبخشی سکته مغزی در منزل

رابط مغز و ماشین می‌تواند با دریافت سیگنال‌های مغز، به دریافت قصد بیمار کمک کند. درصورتیکه این قصد به صورت ورودی به یک عضو مصنوعی داده شود، بیمار می‌تواند با فکر کردن به کاری، آن را انجام دهد. اینک پژوهشگران UT یک الکترود برای رابط مغز و ماشین ساخته‌اند که در محیط منزل نیز قابل استفاده است. آنان امیدوارند با این رابط کاربری امکان توانبخشی در منزل برای قربانیان سکته مغزی فراهم شود. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به معرفی این رابط جدید خواهیم پرداخت.

BCI Gel Electrode

پژوهشگران UT الکترودی ساخته‌اند که به قربانیان سکته مغزی اجازه توانبخشی در منزل را خواهد داد. نتایج پژوهش‌های آنان در تاریخ ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۲ در  Biosensors and Bioelectronics به صورت آنلاین به چاپ رسیده است.

Evan Wang یکی از پژوهشگران اصلی این طرح بیان کرد که این الکترود یک بستر سه بعدی دارد. بستر سه بعدی سبب می‌شود اطلاعات با دقت بیشتری نسبت به روش‌های معمول ثبت شود. این الکترود در واقع به عنوان یک رابط مغز و ماشین یا BCI عمل می‌کند و سیگنال‌های مغزی را ثبت می‌کند.

Jose del R. Millan یکی دیگر از پژوهشگران این طرح بیان کرد که یک رابط مغز و ماشین فعالیت الکتریکی مغز کاربر را ثبت می‌کند. در حین ثبت اطلاعات کاربر مشغول انجام امور مختلف است. زمانیکه رابط مغز و ماشین قصد کاربر را دریابد، این قصد به صورت سیگنال‌های ورودی به یک دستگاه خارجی منتقل خواهد شد.

محدودیت رابط های مغز و ماشین

Wang یک استادیار مهندسی بیومکانیک است. به گفته وی الکترودهای معمول از یک ژل مایع برای ثبت فعالیت مغز استفاده می‌کند. این ژل به سرعت خشک می‌شود، که زمان رصد کردن اطلاعات مغز را محدود می‌کند. در طرح پژوهشگارن UT یک ژل آبدوست و glycerol برای جلوگیری از این پدیده استفاده شده است.

استفاد مهندسی برق و عصب شناس، Millan بیان کرد که اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی مغز با وصل کردن یک الکترود به سر کاربر انجام می‌شود. سامانه‌های بر پایه ژل به علت رسانندگی بالا به کار می‌روند. اما محدودیت‌هایی هم دارند.

به گفته وی هدف از طرح UT ساخت ماده‌ای است که به خوبی با یک رابط مغز و ماشین ادغام شود. همچنین جایگزین ژل در الکترودها شود. این سامانه جدید پتانسیل به کارگیری با کمترین میزان دخالت انسان را دارد.

این سامانه چندین کاربرد دارد. از جمله این کاربردها می‌تون به برقراری ارتباط، هدایت ویلچر یا حرکت دادن یک بازوی مصنوعی اشاره کرد.

پژوهشگران امیدوارند که این سامانه برای ساخت یک سرپوش با چندین الکترود برای رصد وضعیت بیماران مبتلا به صرع به کار آید. به گفته Millan امید این پژوهش شرکت دادن بیماران پس از سکته مغزی در جلسات پرآسایش توانبخشی خانگی است.

آنان امیدوارند توانبخشی بر پایه رابط مغز و ماشین را از بیمارستان به خانه منتقل کنند که در این صورت هرچه زمان توانبخشی بیشتر شود، به نفع بیمار است. اینک بیماران به صورت ۲۴ ساعته به این سامانه دسترسی دارند که خود آسایش بیشتری به همراه دارد.


پتانسیل ادغام ذهن با رابط مغز و ماشین در بیمارستان کودکان
استفاده از یادگیری ماشین برای رمزگشایی منظور افرادی که قادر به صحبت نیستند


منبع: thedailytexan

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *