پیش‌بینی نارسایی قلبی با ارتقای نرم افزار ایمپلنت الکتروشوک

در حال حاضر الکتروشوک های کاشته شده داخل بدن با اعمال شوک‌های الکتریکی نقشی اساسی در بازیابی قلب‌ پس از ایست دارند. به لطف پژوهشی جدید این دستگاه‌ها می‌توانند فعال‌تر شده و پیش از رخداد ایست قلبی، دربارۀ مشکلات قلبی درحال توسعه هشدار دهند.

پیش‌بینی نارسایی قلبی با ارتقای نرم افزار ایمپلنت الکتروشوک

نرم‌افزارHeartLogic به دستگاه‌های الکتروشوک اجازه می‌دهد ایست قلبی را پیش از رخداد پیش‌بینی کنند.

در پژوهشی مشترک میان چندین موسسه، نرم‌افزار HeartLogic طراحی شده توسط  شرکت Boston Scientific روی  الکتروشوک (دستگاهی که شوک الکتریکی را به عضله قلب می‌رساند) کاشته شده در بدن بیش از ۹۰۰ بیمار نارسایی قلبی بارگذاری شد. این نرم‌افزار به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد به عنوان حسگرهایی برای نظارت بر عواملی مانند ضربان قلب، فعالیت بدنی، تنفس، صداهای قلب و فعالیت الکتریکی در قفسه سینه عمل کنند.

در طول دوره‌ای که بیماران تحت نظارت بودند (در برخی بیماران نزدیک به یک سال)، نرم‌افزارHeartLogic توانست با موفقیت ایست قلبی هفتاد درصد از بیماران را تقریباً یک ماه پیش از آنکه واقعاً رخ دهد پیش‌بینی کند. هر چند در مواردی پیش‌بینی‌ها اشتباه نیز انجام شده بود ولی تعداد این موارد در محدوده‌ای قابل قبول قرار داشت.

پروفسور John Boehmer از دانشگاه Penn State در مورد این نرم‌افزار می‌گوید: «این کار مشابه داشتن قند خون بالا هنگام مدیریت بیماری دیابت است. نیازی نیست تا پزشک در مورد هرمرتبه‌ای که قند خون افزایش می‌یابد اطلاع داشته باشد و هر افزایش قند خونی نیز به بستری شدن در بیمارستان نمی‌انجامد. ولی نیاز است تا درمان صورت گیرد و از افزایش بیشتر قند خون جلوگیری شود پیش از آنکه بیمار به بستری شدن در بیمارستان نیاز پیدا کند. استفاده از نرم افزار HeartLogic نیز از لحاظ مفهومی عملکردی مشابه دارد.»

در حال حاضر برای آزمایش‌های بیشتر و پروژه‌های آزمایشی آینده برنامه ریزی‌هایی انجام شده است. این پژوهش اخیرا در نشست سالانه انجمن قلب آمریکا در نیواورلئان ارائه شده است.

منبع: newatlas

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *