کوچکترین دستگاه MRI جهان برای تشخیص بیماریهای نوزادان

پزشکان در شهرSheffield انگلیس از یک دستگاه تصویر بردار MRI با اندازه‌ی کوچک برای تصویربرداری از مغز نوزادان نارس استفاده می‌کنند.

 کوچک‌ترین دستگاه MRI جهان برای تشخیص بیماری‌های نوزادان

دستگاه MRI مخصوص نوزادان

این دستگاه که در بیمارستان Royal Hallamshire قرار دارد یکی از دو دستگاه موجود در جهان است که صرفا برای تصویر برداری‌ از نوزادان ساخته شده است.

در حال حاضر عموما از امواج فراصوتی برای تصویر برداری از مغز نوزادان تازه متولد شده استفاده می‌شود.پروفسور Paul Griffiths از دانشگاه Sheffield گفت «MRI عملکرد بهتری در نشان دادن ساختار مغزی نوزادان داشته است و ناهنجاری‌های آن را به صورت واضح‌تری نشان داده است.»

تصاویر واضح‌تر

تا کنون ۴۰ نوزاد با استفاده از این دستگاه MRI تصویربرداری شده‌اند. این دستگاه را شرکت GE Healthcare  با سرمایه گزاری Welcome Trust ساخته است.

Alice- Rose (که ۲۴ ماهه است) یکی از این نوزادان است که دو خون‌ریزی مغزی را پشت سر گذاشته است. والدین این نوزادShaun Westbrook  و Rachel Westbrook اظهار داشتند که تصویربرداری MRI در درمان فرزندشان بسیار موثر بوده است. شان بیان کرد «تصاویر گرفته شده با استفاده از این دستگاه MRI بسیار واضح‌تر و قابل فهم‌تر از تصاویری است که به وسیله‌ی امواج فراصوتی گرفته می‎شود.»بررسی مغز با استفاده از امواج فراصوتی برای نوزادان تازه متولد شده امکان پذیر است زیرا استخوان‎های جمجمه‌ی آن‌ها هنوز یک تکه به هم پیوسته نشده است.

مقایسه‌ی امواج فراصوتی و MRI

امواج فراصوتی از محدوده‌ی نرم روی سر نوزادان به مغز وارد می‌شوند. پروفسور Griffiths بیان کرد «استفاده از امواج فراصوتی برای تصویربرداری ارزان و آسان است، اما با توجه به موقعیت منطقه‌ی نرم روی سر نوزادان، امکان بررسی قسمت‌هایی از مغز به وسیله‎‌ی این امواج وجود ندارد. MRI امکان تصویربرداری از همه‌ی نقاط مغز را فراهم می‌کند و در نتیجه تشریح تصاویر آن برای والدین بسیار آسان‌تر است. از منظر تشخیص بیماری، یکی از فواید قابل توجه MRI این است که با استفاده از آن می‌توان گستره‎ی وسیع‌تری از ناهنجاری‌های مغزی، به خصوص آن‌هایی که ناشی از کمبود اکسیژن یا خون در قسمت‌هایی از مغز است، را مشخص کرد.»

 کوچک‌ترین دستگاه MRI جهان برای تشخیص بیماری‌های نوزادان

سمت چپ: تصویر مغز Alice-Rose که با استفاده از امواج فراصوتی گرفته شده است. سمت راست: تصویر MRI. تصویر MRI ساختار مغزی را با وضوح بسیار بالاتری نشان می‌دهد.

تصویربرداریMRI  به ندرت برای نوزادان نابالغ استفاده می‌شود زیرا خطراتی که در جابه جایی یک نوزاد بیمار وجود دارد، عمدتا بسیار بیشتر از فوایداین روش تصویربرداری است. پروفسور Griffiths بیان کرد « دستگاه‌های MRI بسیار بزرگ و سنگین هستند و عموما در زیرزمین یا طبقه‌ی همکف بیمارستان‌ها قرار دارند. در حالی که بخش‌های زایمان در طبقات بالایی بیمارستان یا در ساختمانی مجزا واقع شده‌اند. بنابراین انتقال یک نوزاد برای تصویر برداری بسیار دشوار است.» دستگاه MRI مخصوص نوزادان که در بیمارستان  Royal Hallamshire استفاده می‌شود، به بزرگی یک ماشین لباس‌شویی است که در مواقع ضروری به راحتی برای متخصصان در دسترس است.

ایده‌ی استفاده از یک تصویربردار MRI مخصوص نوزادان در حدود یک دهه‌ی پیش توسط پروفسورGriffiths  و پروفسورMartin Paley  از دانشگاه Sheffield  توسعه یافت. درنهایت دو نمونه‌ی اولیه از دستگاه MRI(سه تسلا) مخصوص نوزادان ساخته شد. دستگاه دوم در بیمارستان کودکان Boston در شهرMassachusetts  قرار دارد (در حال حاضر از این دستگاه استفاده نمی‌شود). هیچ کدام از دو دستگاه برای استفاده درمانگاهی مورد قبول واقع نشدند و تنها برای تحقیقات به کار گرفته شده‌اند. پروفسورGriffiths  بیان کرد گام بعدی اثبات این ادعاست که استفاده از MRI برای نوزادان قطعا منجر به تشخیص‌های پزشکی بهتری می‌شود.

قیمت این دستگاه هنوز مشخص نشده است .اما قیمت دستگاه‎های MRI  که اندازه‌ی بزرگی دارند در حدود چند صد هزار پوند است. بیمارستان کودکان Cincinnati یک دستگاه تصویربرداری MRI(یک و نیم تسلا) مخصوص نوزادان دارد که برای استفاده‌های ارتوپدی بزرگسالان تنظیم شده است.

منبع: BBC

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *