انگشتدانه شتابسنج و مدیریت زمین خوردن

پژوهشگران با استفاده از شتابسنج و لرزشگر سامانه‌ای ساختند که سر انگشت پوشیده می‌شود و با اصلاح کجی حالت بدن و بهبود تعادل از زمین خوردن جلوگیری می‌کند. در ادامه این مقاله از مجله فناوری های توان افزا وپوشیدنی به مرور این دستگاه می‌پردازیم.

Light touch

پژوهشگران ژاپنی یک پوشیدنی مانند انگشتدانه ساختند که سر انگشت پوشیده می‌شود و هدف آن پیشگیری از زمین خوردن است. به عقیده آنان با به کارگیری گسترده این دستگاه سوانح ناشی از به هم خوردن تعادل در سالمندان کم می‌شود. یافته‌های این افراد در مجله Scientific Reports به چاپ رسیده است.

چرا یافتن راهی برای حفظ تعادل مهم است؟

با زیاد شدن سن حس انسان از تعادل دچار نقصان می‌شود. تاب خوردن بدن سبب افزایش احتمال از دست دادن تعادل و آسیب فیزیکی است. در این میان کشورهای در حال توسعه با نرخ بالای جمعیت سالمند بیش از سایرین با این سوانح روبه رو می‌شوند. به همین دلیل پژوهشگران در پی رافتن راهی برای کاهش این جراحات ناشی از زمین خوردن هستند.

وسایل کمکی مانند عصا یا واگر موثر هستند. اما همین وسایل در راه‌پله‌ها یا هنگام سوار شدن و پیاده شدن از وسایل نقلیه مشکل آفرین هستند. در این مواقع وسایل کمکی خود می‌تواند سانحه آفرین باشد.

Light Touch

به منظور حل این مشکل در سال‌های اخیر پژوهش‌های بسیاری انجام شده است. خصوصادر موردی که موسوم به Light Touch می‌باشد. در واقع حتی با چشمان بسته هم حفظ تعادل با لمس مختصر یک پرده نیز می‌تواند با کاهش نوسات و کجی بدن در حفظ تعادل موثر باشد. این در حالی است که یک پرده نمی‌تواند تکیه‌گاه ما برای حفظ تعادل باشد.

پژوهشگران دانشگاه ملی Yokohama و Prefectural University of Hiroshima به دنبال راهی برای ایجاد مجازی Light Touch هستند. چیزی که بتواند اثر همین پرده را بدون حضور پرده شبیه سازی کند.

ساخت دستگاهی که مثل یک تکیه گاه برای تراز کردن بدن مفید است

نخستین نمونه از این سامانه VLT با به کار گیری نوک انگشتان کاربر کار می‌کند. به این شکل یه انگشتدانه VLT سر انگشت قرار می‌گیرد و با کج شدن کاربر یک بازخورد لرزشی-لمسی ایجاد می‌کند. نخستین نمونه‌های این دستگاه در صنعت سینما و توسط متخصصان تصویربرداری سه بعدی و جلوه‌های ویژه بررسی شد.

نخستین آزمایش‌های این دستگاه با مشارکت بیماران نتایجی مشابه حضور و استفاده از پرده را داشت. اما دانشیار راهنمای طرح، Keisuke Shima، بیان می‌کند که استفاده از سامانه‌های تصویربرداری در دنیای واقعی، درست مثل استفاده از پرده همه جا ممکن نیست. اما آزمایش‌های ما روی بیماران نشان می‌دهد که VLT کاربردی است.

بنابراین گروه وی سامانه تصویربرداری را با شتاب سنج انگشتدانه‌ای خود جایگزین کرده‌اند. این دستگاه الکترومکانیکی شتاب نیروهای وارده را اندازه‌گیری می‌کند. این همان‌چیزی است که در بیشتر تلفن‌های همراه نیز وجود دارد. بازخورد لمسی-لرزشی توسط این انگشتدانه به کاربر منتقل می‌شود.

جزئیات آزمایش و آینده VLT

انگشتدانه VLT روی ۱۵۰ داوطلب ۶۰ تا ۹۰ ساله آزمایش شد. یافته‌ها تاثیر مثبت آن را در کاهش دفعات زمین خوردن فرد تائید می‌کند. این دستگاه به دلیل وزن و حجم کم در زندگی روزمره جای می‌گیرد و در دست و پای کاربر نیست.

در مراحل بعدی کار پژوهشگران قصد دارند بازده دستگاه را بیشتر کنند، از وزن آن بکاهند و اندازه دستگاه را کوچک‌تر کنند.


مهندسان یک نخ قابل برنامه ریزی حاوی حافظه و شبکه عصبی ایجاد کردند
آنتن های پوشیدنی مرزهای فناوری پزشکی را گسترده تر میکند


منبع: eurekalert

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *