اپلیکیشن contact tracing متعلق به دولت استرالیا با نام COVIDSafe برای دوری از بیماری

اپلیکیشن COVIDSafe با بیش از ۳.۵ دانلود در پنج روز نخست عرضه، شروع درخشانی داشته است. اما هنوز تا رسیدن به ۱۰ میلیون دانلود راهی طولانی در پیش است. این اپلیکیشن آن افرادی را که به عللی با مراکز پر خطر ابتلا به ویروس در تماس بودند شناسایی کرده، و به ایشان اخطاری را ارسال می‌کند. برای آشنایی بیشتر با کارکرد COVIDSafe با مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اپلیکیشن contact tracing متعلق به دولت استرالیا با نام COVIDSafe برای دوری از بیمار

آشنایی با COVIDSafe

دولت استرالیا اپلیکیشن تلفن همراه این کشور با نام COVIDSafe را منتشر کرده است. این اپلیکشن کار به اصطلاح contact-tracing را انجام می‌دهد. به این معنا که افرادی را که به عللی با مراکز پر خطر ابتلا به ویروس در تماس بودند شناسایی کرده، و به ایشان اخطاری را ارسال می‌کند. این اپلیکیشن برای ویروس کرونا در ۲۶ آوریل در دسترس قرار گرفت. با وجود تجربه دولت استرالیا در شکست این فناوری و سو‌‌‌‌ءاستفاده از آن کاربران تلفن‌ها هوشمند اپل و اندروید به صورت گسترده از آن استقبال کردند.

COVIDSafe

روش نصب

پس از نصب COVIDSafe کاربرانی که شماره همراه استرالیایی داشتند، باید نام، رده سنی، کدپستی و شماره تلفن خود را وارد می‌کردند. برای کامل شدن مراحل نصب یک پیامک به گوشی فرد مورد نظر ارسال می‌شد. پس از آن با توجه به این اطلاعات یک کد رمزنگاری شده تولید و در تلفن همراه ذخیره می‌گردد.

نحوه عملکرد

COVIDSafe برای ردیابی سایر تلفن‌های دارای این اپلیکیشن از بلوتوث استفاده می‌کند. در فاصله نزدیک، بلوتوث از طریق یک سری دست‌دهی (handshaking) کد رمزنگاری شده تلفن‌های نزدیک را در فایل رخداد( log file) تلفن ذخیره می‌کند.

برای ذخیره زمان این رخداد، نزدیکی تماس، اما نه مکان جغرافیایی آن، اپلیکیشن CovidSafe از توان سیگنال دریافتی بلوتوث استفاده می‌کند. به عبارت ساده‌تر قدرت سیگنال نماینده فاصله دو دستگاه است. اپلیکیشن همچنین می‌تواند زمانی که دو کاربر با یکدیگر گذرانده‌اند را تخمین بزند. این اطلاعات نیز در تلفن همراه به شکل رمزگذاری شده ذخیره می‌شود.

استفاده از contact tracing در مکان های شلوغ

لحاظ کردن دوران نهان ویروس کرونا

با توجه به اینکه دوران نهان ویروس ۱۴ روز است، اپلیکیشن اطلاعات مربوط به هر تماس فیزیکی را تا ۲۱ روز نگهداری می‌کند. برای حفاظت از حریم شخصی کاربران تنها پرسنل رسمی سلامت اجازه دارند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. اپلیکیشن را می‌توان در هر زمان که کاربر مایل باشد خاموش کرد.

ذخیره اطلاعات بیماران روی یک سرور مرکزی

کاربرانی که ابتلای آنان به ویروس تائید می‌شود، باید اطلاعات این اپلیکیشن را روی سروری که دولت سامانه ذخیره سازی فوق امن می‌خواند، بارگذاری نمایند. این سامانه بخشی از خدمات وب آمازون است. این سامانه امکان دسترسی پرسنل سلامت به اطلاعات بیماران و کمک به آنان را فراهم می‌کند.

نظر متخصصان در مورد COVIDSafe

به گفته Suranga Seneviratne سخنران امنیت رایانه در دانشگاه سیدنی به نظر می‌رسد که این اپلیکیشن تمام حساسیت‌های حریم خصوصی را رعایت کرده است. دسترسی آن به لیست تماس، پیامک‌ها، و اطلاعات GPS ممکن نیست. از طرف دیگر شاید بد نباشد که شرکت سازنده با باز کردن کد آن برای جامعه امنیت و اطلاعات امکان بررسی دقیق را فراهم آورد.

از طرفی کاربران iPhone باید اپلیکیشن را همواره در گوشی خود فعال نگه دارند که این امر مصرف باتری را به شدت بالا می‌برد. با توجه به مکانی که در آن هستیم و تعداد تلفن‌های همراه ردیابی شده، مصرف باتری می‌تواند افزایش یابد. این درحالی است که IOS13 روی تلفن‌های جدید به خودی خود مصرف زیادی دارد.

Katina Michael استاد مهندسی در دانشگاه ایالتی آریزونا در مورد این اپلیکیشن کمی بدبین است. به عقیده وی شاید آزمایش‌های میدانی این برنامه کافی نبوده باشد، چراکه وجود موانع و مواد مختلف مانند آجر و سنگ و … بر دقت خوانش اطلاعات بلوتوث و در نتیجه تخمین مسافت تاثیرگذار است.

ردیابی بیماری با اپلیکیشن های مشابه در نقاط مختلف دنیا

COVIDSafe قطعا نخستین اپلیکیشن از نوع خود نیست. ذکر این نکته لازم است که COVIDSafe بر اساس اپلیکیشن متن باز دولت سنگاپور با نام TraceTogether app نوشته شده است.

چین و ردیابی هوشمند بیماری

چین در استفاده از اپلیکیشن‌های contact-tracing بسیار موفق بوده است. در چین بیش از ۹۰۰ میلیون کاربر وجود دارد. اما روش استفاده در چین بسیار متفاوت است. چراکه اطلاعات مکانی، تمامی سفرهای کاربران و اطلاعات پزشکی در کنار شناسنامه سلامت فرد ذخیره می‌شود. این شناسنامه سلامت برای ورود به مکان‌هایی مانند محل کار،‌خرید و … ضروری است.

ایالات متحده آمریکا و اپلیکیشن ردیابی تماس

در نقاط دیگر دنیا نیز دولت‌ها در حال انتشار اپلیکیشن‌های خود هستند. Care19 در ایالات متحده در داکوتای شمالی منتشر شده است که در داکوتای جنوبی هم استفاده می‌شود.

شرکت Google و Apple مشارکت خود را برای ساخت اپلیکیشنی بر پایه  بلوتوث برای هر دو سیستم عامل اعلام کردند. از جمله روش‌هایی که این دو شرکت روی آن کار می‌کنند این است که هر تلفن همراه یک عدد رمز پیوسته در حال تغییر از خود اعلام می‌کند. این عدد در تلفن‌های دیگر ذخیره می‌شود. اطلاعات کاربرانی که بیماری آن‌ها تائید شده باشد در یک فهرست عمومی ذخیره می‌شود. این فهرست به شکل روزانه روی دستگاه‌های مربوط ذخیره می‌شود تا در صورت لازم کاربران از خطر احتمالی آگاه شوند.

حفظ حریم شخصی و دسترسی پرسنل درمان به اطلاعات سلامت شخص

ردیابی هوشمند تنها یک احتیاط است

بدون توجه به فناوری مورد استفاده، مهم این است که مردم تنها به اپلیکیشن برای دوری از ویروس اتکا نکنند. این واقعیت که ویروس روی سطوح و حیوانات زنده می‌ماند به این معناست که اپلیکیشن تنها وسیله دوری ویروس نیست.


بیشتر بخوانیم:
Vocalis Health: تشخیص بیماری های تنفسی و قلبی عروقی با پردازش سیگنال های صوتی
برترین تخصص­های پزشکی با بالاترین پتانسیل در آینده(بخش نخست)
ربات کمکی پیاده روی سالمندان KOMPAI


منبع: spectrum.ieee
«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *