این کاشی های خورشیدی انعطاف‌پذیر و نازک مانند کاغذ چاپ میشوند

پژوهشگران دانشگاه Newcastle در استرالیا راهی برای چاپ کاشی‌های خورشیدی (solar tiles) یافته‌اند. این روش در مقایسه با روش‌های رایج ارزان‌تر و سریع‌تر است و توان بالقوه‌ای برای ایجاد تغییرات اساسی در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر دارد. با مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

این کاشی های خورشیدی انعطاف‌پذیر و نازک مانند کاغذ چاپ میشوند

پنل‌های خورشیدی با سرعت قابل توجهی در حال ارزان‌تر شدن هستند. با این که تعدادی از تولید کنندگان بزرگ انرژی به سمت تولید انرژی خورشیدی روی آورده‌اند، هنوز تعداد بسیاری از خانه‌ها هستند که از این انرژی استفاده نمی‌کنند.

در استرالیا، مکانی که در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دارد، قیمت بالای فناوری خورشیدی یک عامل مهم روی نیاوردن مردم به استفاده از انرژی خورشیدی است. اما با توجه به تنوع جدید کاشی‌های خورشیدی که توسط پژوهشگرانی از دانشگاه Newcastle توسعه داده شده است، امکان تغییر این شرایط به وجود آمده است.

Paul Dastoor و گروهش در دانشگاه Newcastle، به جای استفاده از سامانه‌های فوتوولتائیک (photovoltaics) که در پنل‌های خورشیدی رایج استفاده می‌شوند، در حال آزمایش کاشی‌های خورشیدی قابل چاپ هستند.

Dastoor گفت «این فناوری کاملا متفاوت از سلول‌های خورشیدی رایج است. سلول‌های خورشیدی رایج، بزرگ و سنگین هستند و بر روی شیشه‌هایی با ضخامتی از مرتبه‌ی چند ده میلی‌متر تولید می‌شوند. ما این سلول‌ها را بر روی لایه‌های پلاستیکی چاپ می‌کنیم که ضخامتی کمتر از ۰٫۱ میلی‌متر دارند.»

در حال حاضر دانشگاه Newcastle یکی از سه محلی است که در حال انجام آزمایش‌های چاپ سلول‌های خورشیدی هستند.

این کاشی های خورشیدی انعطاف‌پذیر و نازک مانند کاغذ چاپ میشوند

Dastoor گفت «ما ابتدا ۱۰۰ متر مربع از سلول‌های خورشیدی چاپ شده را بر روی سقف‌ها قرار دادیم و اکنون در حال آزمایش دوام آن‌ها در شرایط آب و هوایی واقعی هستیم.» به محض این که دوام و عملکرد این کاشی‌ها تایید شد، امکان تولید و عرضه‌ی آن‌ها به بازار به آسانی فراهم می‌شود.»

ارزان و سریع

Dastoor در مقاله‌ای مربوط به این پژوهش نوشت «قیمت پایین و سرعتی که این فناوری دارد، بسیار هیجان انگیز است. به خصوص در شرایط کنونی انرژی در استرالیا که نیازمند یافتن راه‌حل‌هایی سریع برای کاهش نیاز به استفاده از انرژی الکتریکی تولید شده توسط نیروگاه‌های بار پایه (base-load power) است. »

به عنوان نمونه‌ای برای مقایسه می‌توان به کاشی‌های خورشیدی تسلا (Tesla) اشاره کرد.ایلان ماسک (Elon Musk) وعده داده بود که این کاشی‌ها در نوع خود با ارزان‌ترین قیمت عرضه خواهند شد. قیمت این کاشی‌ها در حدود ۲۳۵ دلار آمریکا به ازای هر کاشی است.

اما قیمت کاشی‌های چاپ شده توسط گروه Dastoor کمتر از ۷٫۴۲ دلار آمریکا به ازای هر کاشی و به میزان قابل توجهی ارزان‌تر است. Dastoor توضیح داد «ما انتظار داریم که در یک دوره‌ی زمانی کوتاه، انرژی‌ای تولید کنیم که بسیار ارزان‌تر از انرژی تولید شده در نیروگاه‌های بر مبنای زغال سنگ خواهد بود.»

بدون در نظر گرفتن این که انرژی خورشیدی در سلول‌های فوتوولتاییک معمولی یا کاشی‌های چاپ شده به کار گرفته شود، در حال حاضر این انرژی یک منبع اصلی انرژی تجدیدپذیر است. انرژی خورشیدی نه تنها با محیط زیست سازگار است، بلکه در مقایسه با سوخت‌های فسیلی ظرفیت تولید میزان بالاتری انرژی را دارد.

مقاله‌ی اصلی را اینجا بخوانید.


بیشتر بخوانید:

>>ساخت نوعی پوست مصنوعی که با انرژی خورشیدی شارژ میشود

>>منبع تغذیه خورشیدی منعطف و کشسان برای دستگاه‌های پوشیدنی


منبع: powur

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *