شرکت اپل هنوز هم بزرگترین مشکل سیری را حل نکرده است

شرکت اپل در کنفرانس WWDC اعلام کرد دستیار شخصی هوشمند سیری قادر به ترجمه زبان‌های مختلف است و صدای جدید آن به طور کامل توسط الگوریتم‌های یادگیری ماشین تولید می‌شود. اما با وجود قابلیت‌های جدیدی که شرکت اپل اعلام کرد هنوز هم مشکل اصلی سیری، یعنی تشخیص گفتار پابرجاست. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

شرکت اپل هنوز بزرگترین مشکل سیری را حل نکرده است

اگر شما به سخنرانی اپل در کنفرانس توسعه دهندگان سراسر جهان (WWDC) گوش دهید ممکن است فکر کنید که در نهایت سیری (Siri) یک دستیار دیجیتال توانا شده است.

شرکت اپل در کنفرانس WWDC اعلام کرد رابط بصری جدیدی به دستیار دیجیتال خود افزوده است و سیری توانایی رسیدگی به پرسش‌ها و حتی ترجمه زبان را دارد. همچنین صدای جدید سیری به طور کامل توسط الگوریتم‌های یادگیری ماشین تولید می‌شود. ابزار توسعه SiriKit که اجازه می‌دهد تا شرکت شخص ثالث از سیری استفاده کند، نیز قوی‌تر می‌شود. شما قادر خواهید بود دستورات را روی سیری در iOS 11 تایپ کنید. البته این دستیار هوشمند به جدیدترین محصول اپل، یعنی بلندگوی HomePod نیز افزوده شده است.

چیزی که اپل از ذکر آن درماند این است که آیا آنها کاری برای رفع بزرگترین مشکل سیری یعنی درک درخواست گفتاری انجام داده‌اند.

تشخیص گفتار هنوز هم یک مانع بزرگ برای سیری است

از زمان معرفی دستیار هوشمند اپل در سال ۲۰۱۱ تاکنون، تشخیص گفتار بزرگترین مشکل سیری بوده است. در بسیاری از موارد، سیری از تفسیر دستورات درمانده می‌شود. و حتی زمانی که به درستی خواسته‌ها را درک می‌کند، ممکن است به دلیل محدودیت‌های خود از پاسخ بازبماند. اگر سیری هنوز هم به این روند ادامه دهد، نتایج به اندازه کافی نشان دهنده سودمند بودن آن نخواهند بود، نه حتی با صدایی نرم‌تر و واضح‌تر.

Assistant گوگل و الکسای آمازون کامل و بدون نقص نیستند، اما آنها به درخواست‌های پیشرفته بهتر از سیری رسیدگی می‌کنند. دلیل این امر و عقب ماندگی اپل می‌تواند نحوه تلاش برای ساخت هوش مصنوعی در این شرکت باشد. درواقع تمایل شرکت اپل به رازداری موجب شده تا بهترین افراد در هوش مصنوعی ترس این را داشته باشند که با همکاری با این شرکت شانس شناخته شدن در Cupertino را از دست بدهند.

حال اگر اپل هوش مصنوعی را جدی بگیرد، WWDC ممکن است جایی باشد که اپل نظر خود را تغییر داده است. این دلیلی برای این باور است که اپل در نهایت به لطف Core ML در مورد هوش مصنوعی جدی است. و آنچه که توسعه دهندگان از این کنفرانس به دست می‌آورند، می‌تواند شکل‌دهی به تلاش‌های آینده این شرکت باشد. اما اپل هنوز هم از ذکر آنچه برای رفع نقص کشنده سیری انجام می‌دهد، خودداری می‌کند.

سیری در طول سخنرانی حتی یک بار هم سخن نگفت

Craig Federighi، معاون ارشد مدیرعامل اپل در بخش نرم‌افزار، روی صحنه و پیش از توضیح نسخه نمایشی گفت: «در iOS 11، سیری بسیار بیشتر از یادگیری اینکه شما چگونه از دستگاه خود استفاده می‌کنید را انجام می‌دهد». Federighi برنامه اخبار اپل را پس از خواندن در مورد ایسلند در Safari باز کرد و سیری داستانی در مورد این کشور را خواند. زمانی کهFederighi به iMessage برای یک مکالمه ساختگی در مورد سفر پرش داشت، سیری پیشنهادی جدید برای وی داشت، واژگان ایسلندی که آن‌ها را از مقالات بیرون کشیده بود.

شرکت اپل هنوز بزرگترین مشکل سیری را حل نکرده است

Federighi چیزهای دیگری که شرکت اپل قصد دارد توسعه دهد نیز با تمرکز بر روی SiriKit معرفی کرد، همچون «جستجوی عکس»، «تمرینات» و «کدهای QR». این‌ها ویژگی‌های مفیدی هستند اما به مراتب از آنچه که ما برای سیری شرکت اپل در نظر داریم، فاصله دارد. ما یک دستیار دیجیتال می‌خواهیم که بتوانیم به طور مستقیم با آن ارتباط برقرار کنیم. در واقع، سیری در طول کل سخنرانی حتی یک بار هم سخن نگفت.

شرکت اپل قصد دارد با ارائه ویژگی‌های جدید، بزرگترین ضعف سیری را بپوشاند. این بدان معنی است که شما تمام راه‌های جدید انحرافی تعامل با دستیاری که نیازی به تشخیص صدا ندارد را در اختیار دارید. اما حتی اگر آن فشار کاهش یابد، راه حمله جدیدی به سیری باز می‌شود، زیرا این ویژگی‌های جدیدی که شرکت اپل نشان داد در مقابل رقبایی همچون گوگل، آمازون یا مایکروسافت که در حال حاضر روی هوش مصنوعی خود کار می‌کنند، پیش پا افتاده است.

شرکت اپل هنوز بزرگترین مشکل سیری را حل نکرده است

در ماه آگوست سال گذشته، شرکت اپل اعلام کرد که سیری در نهایت برای استفاده در سایر کالاها آماده است. دو ماه بعد، کاربران هنوز هم تجربه ناامید کننده‌ای داشتند. در چند ماه آینده نسل بعدی آیفون منتشر می‌شود و مشخص خواهد شد که آیا ما دلایل بیشتری برای ناامیدی از سیری و در نهایت کنار گذاشتن آن داریم یا خیر.

اپل اعتماد به نفس کافی دارد که دستیار دیجیتال خود را در مرکز هر دستگاهی قرار دهد. اپل حتی تا ساخت یک قطعه کامل سخت افزاری، HomePod بر مبنای این دستیار خود پیش رفته است. اما هنگامی که iOS 11 روی یک میلیارد دستگاه به‌روزرسانی شود و HomePod وارد زندگی مردم شود، خواهیم دید که آیا سیری موفق به رقابت خواهد شد و یا همچنان کاربران با این تصور که اپل کنترلی روی هوش مصنوعی پیشرفته امروزی ندارد، آن را کنار می‌گذارند.


بیشتر بخوانید:

>>ورود کورتانا ، دستیار شخصی هوشمند مایکروسافت به دستگاه‌های اینترنت اشیا


منبع: theverge

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *