بازوی رباتیک Jaco متصل به ویلچر الکتریکی و توانمندسازی کودک آتروفی عضلانی نخاعی

امروزه بسیاری از انواع ربات‌ها برای بهبود توانایی‌های افراد معلول و ناتوان حرکتی ساخته شده‌اند. Jaco یک بازوی رباتیک است که به ویلچر متصل می‌شود. این بازوی رباتیک از جنس الیاف کربن و سبک طراحی شده و یک گیره‌ی سه انگشتی و شش درجه‌‌ی آزادی دارد. بازوی رباتیک Jaco ساخت شرکت کانادایی Kinova Robotics یکی از انواع فناوری کمکی است که می‌توان به ویلچر الکتریکی متصل کرد. در این مقاله با داستان ماری نلسون (Mary Nelson) دختر یازده ساله‌‌ی دچار آتروفی عضلانی نخاعی همراه می‌شوید که بازوی رباتیک Jaco تغییر بزرگی در زندگی او ایجاد کرد. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

بازوی رباتیک Jaco متصل به ویلچر الکتریکی و توانمندسازی کودک آتروفی عضلانی نخاعی

بازوی رباتیک Jaco متصل به ویلچر الکتریکی

یکی از تفاوت‌های بازوی رباتیک Jaco و دیگر بازوهای رباتیک، توان مصرفی و سرعت آن است. دیگر انواع بازوهای کمکی شرکت Kinova با توجه به نیازهای محیط‌های آکادمیک و پژوهشی طراحی شده‌اند. برای نمونه بازوی Gen3 با سرعت بیشتری حرکت می‌کند و توان مصرفی بالایی دارد. این بازو با هدف کارهای پژوهشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی‌که بازوی Jaco برای اتصال به ویلچر الکتریکی و تعامل با افراد عادی فراهم شده است. بنابراین توان مصرفی Jaco پایین‌تر از نمونه‌های دیگر است چرا که باید از باتری ویلچر الکتریکی تغذیه کند. از سوی دیگر، سرعت حرکت بازوی Jaco در مقایسه با دیگر نمونه‌ها کمتر است تا بتواند در سرعت‌های امن و در تعامل با افراد به کار رود.

فرآیند یادگیری افراد در به کارگیری بازوی Jaco زمان زیادی طول نمی‌کشد. ماری توانست در زمان کمی حرکت بازوی رباتیک را یاد بگیرد. او با کمک بازوی رباتیک می‌تواند اشیای کوچک همچون مداد و خط کش را در دست بگیرد. آتروفی عضلانی نخاعی یا «SMA»، یک بیماری عصبی-عضلانی است که با از دست رفتنِ نورون‌های حرکتی و تحلیل‌ رفتن عضلات و اختلال در حرکت همراه است. ماری به دلیل این بیماری از ویلچر استفاده می‌کند. او با کمک بازوی Jaco می‌تواند کارهای ظریفی مثل غذاخوردن و تنظیم صدای میکروفون و جابه‌جا کردن پاهای خود برای قرارگیری در محل مناسب را به تنهایی انجام دهد.

افرادی که از بازوی رباتیک Jaco استفاده می‌کنند از همان روز نخست، در بسیاری از کارها مستقل عمل می‌کنند و نیازی به کمک خانواده و نزدیکان خود ندارند. آن‌ها در گرفتن فنجان و بطری، فشار دادن دکمه‌‌ی آسانسور می‌توانند بدون نیاز به کمک دیگران عمل کنند.

بازوی رباتیک Jaco متصل به ویلچر الکتریکی و توانمندسازی کودک آتروفی عضلانی نخاعی

Jaco Is a Low-Power Robot Arm That Hooks to Your Wheelchair

آینده‌ی بازوی Jaco

Nathaniel Swenson مدیر اجرایی شرکت Kinova می‌گوید تغییرات آینده بازوی رباتیک Jaco به‌گونه‌ای خواهد بود که افراد بتوانند اشیای سنگین‌تر همچون چوب بیس‌بال را در دست بگیرند. هم‌اکنون جنس گیره‌ی سه‌انگشتی بازو از جنس الیاف انعطاف‌پذیر برای جلوگیری از آسیب است. با به کارگیری گیره‌هایی از جنس تیتانیوم، دوام و قدرت بازو افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، امکان برداشتن اشیای سنگین‌تر، توان مصرفی بازو را افزایش می‌دهد. بنابراین میان توان مصرفی بازو که از باتری ویلچر الکتریکی تامین می‌شود و افزایش توانایی بازو باید تعادل برقرار شود. همچنین برای اجرای کارهای ظریف مانند نواختن پیانو باید سرعت حرکت بازو را افزایش داد.

هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و یادگیری عمیق مسیر جدیدی برای ربات‌های کمکی ایجاد کرده‌اند. این فناوری‌ها، اجرای کارهای پیچیده را امکان‌پذیر می‌کنند. ربات‌های خودکار که در تعامل با انسان قرار می‌گیرند باید از نظر امنیت و جلوگیری از برخورد و امکان دریافت بازخورد لمسی مورد تایید شرکت‌های بیمه سلامت قرار گیرند.

تا زمانی‌که شرکت Kinova بر توسعه‌ی بازوی رباتیک خود برای کارهای ظریف و برداشتن اشیای سنگین کار می‌کند، از نواختن ویولن توسط Manami با یک بازوی پروتز لذت ببرید :


بیشتر بخوانیم:

استفاده از ربات ها برای کمک به انجام امور شخصی افراد دارای اختلال حرکتی

نسل جدید ویلچر های هوشمند با بازوی رباتیک

بازوی رباتیک کمکی معلولان برای غذا خوردن


منبع: spectrum

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *