استفاده از ربات ها برای کمک به انجام امور شخصی افراد دارای اختلال حرکتی

افراد دارای اختلالات شدید حرکتی با کنترل ربات‌ها می‌توانند انواع مختلفی از وظایف فیزیکی را انجام و کیفیت زندگی خود را بهبود دهند. به علت نبود رابط‌های مناسب برای کنترل ربات‌ها تا حدودی دستیابی به چنین هدفی ممکن نبوده است. گروهی از پژوهشگران مؤسسه فناوری جورجیا یک رابط واقعیت افزوده مبتنی بر وب توسعه دادند که افراد دارای نقص‌های حرکتی را قادر می‌سازد تا از راه دور ربات متحرک PR2 را کنترل کنند. افرادی که در آزمایش‌ها شرکت و از ربات‌ها برای انجام امور شخصی استفاده کردند معتقدند استفاده از این سامانه رباتیک آسان بوده و بهبود قابل توجهی در زندگی آنها خواهد داشت. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

استفاده از ربات ها برای کمک به انجام امور شخصی افراد دارای اختلال حرکتی

Georgia Tech

فناوری‌های کمکی می‌تواند به افراد معلول کمک کند تا با استقلال و کنترل بیشتر زندگی کنند. فناوری‌هایی همچون ربات دستیاری که توسط مؤسسه فناوری جورجیا (Georgia Tech) برای کمک به افراد مبتلا به اختلالات شدید حرکتی تهیه شده است. پروفسور Charlie Kemp از مؤسسه فناوری جورجیا گفت: «هدف ما این است افرادی که دسترسی محدودی به بدن خود دارند به بدن‌های رباتیک دسترسی داشته باشند تا بتوانند با روش‌های جدید با جهان تعامل کنند».

سامانه آنها بر پایه ربات PR2 است که توسط Willow Garage ساخته شده است. PR2 یک ربات چرخ دار با دو دست و یک سر است که می‌تواند اشیایی مانند بطری آب، لیف حمام، برس مو یا یک صورت تراش الکتریکی را در دست بگیرد. مهمتر از همه، این ربات می‌تواند با فناوری‌های کمکی که کاربران با آن آشنا هستند، همچون فناوری ردیابی چشم یا سر، کار کند. رابط کاربری دیدی از دوربین‌های تعبیه شده در سر ربات نشان می‌دهد و کاربر به کمک آن، ربات را کنترل می‌کند.

استفاده از ربات ها برای کمک به انجام امور شخصی افراد دارای اختلال حرکتی

Georgia Tech

کاربرانی که از این ربات‌ها استفاده می‌کنند، همچون هنری ایوانز (Henry Evans)، پس از سکته کنترل محدودی روی بدن خود دارند و با این گروه پژوهشی در آزمایش‌ها همکاری دارند. ایوانز از این ربات به مدت یک هفته برای مراقبت از خود استفاده کرد. وی تأکید داشت که با این سامانه می‌تواند به طور کاملاً مستقل عمل کند. ایوانز از حرکات سر برای کنترل ربات استفاده کرد. وی می‌گوید: «این سامانه برای من بسیار نجات دهنده بود. من برای نخستین بار پس از سکته توانستم به طور مستقل محیط پیرامونم را دستکاری کنم». همچنین ایوانز اشاره کرد که اگرچه این ربات در حال حاضر می‌تواند مزایایی برای کاربران به همراه داشته باشد، اما پیش از تجاری شدن باید اندازه و هزینه آن کاهش یابد.

فیلیپ گریسی (Phillip Grice) یکی از فارغ‌التحصیلان دکتری از مؤسسه فناوری جورجیا و نخستین نویسنده این مقاله نیز از نتایج راضی بود. وی گفت: «نتایج ما نشان می‌دهد افراد دارای نقص‌های شدید حرکتی می‌توانند کیفیت زندگی خود را با استفاده از بدن‌های رباتیک بهبود بخشند. ما گام نخست را برای ایجاد فرصت خرید این ربات و استفاده از آن در خانه برداشته‌ایم».


بیشتر بخوانیم:

>>ربات ها و المپیک ۲۰۲۰ توکیو : از ربات‌ راهنمای معلولان تا اسکلت بیرونی

>>کاربرد هوش مصنوعی در بهبود کیفیت زندگی افراد معلول و ناتوان حرکتی


منبع: digitaltrends

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *