بازوی مصنوعی LUKE در اختیار کهنه سربازان نیروی نظامی آمریکا

کهنه‌ سربازان جنگ از آژانس پروژه‌های پژوهشی دفاعی پیشرفتۀ آمریکا، دارپا (DARPA) بازوی مصنوعی LUKE دریافت کردند.

بازوی مصنوعی LUKE در اختیار کهنه سربازان نیروی نظامی آمریکا

بازوی مصنوعی LUKE که توسعه آن از هشت سال پیش شروع شده و اخیرا تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را دریافت کرده به مرحله تولید رسید. پیش از این که این بازوی مصنوعی به یک محصول تجاری تبدیل شود نخستین محصولات تولید شده در اختیار کهنه سربازان نیروی نظامی آمریکا قرار گرفت.

جاستین سانچز (Justin Sanchez) مدیر بخش فناوری زیستی دارپا به تازگی دو نسخه از بازوی مصنوعی را به مرکز پزشکی ملی نظامی والتر رید (Walter Reed) تحویل داد تا نظامیانی که نیاز به بازوی مصنوعی دارند از آن‌ها استفاده کنند.

ایده نخست بازوی مصنوعی LUKE که به سیستم بازوی DEKA شناخته شده است، توسط دین کامن (Dean Kamen) مخترع معروف دوچرخه الکتریکی خودتراز Segway ایجاد شد. نام LUKE مخفف عبارت Life Under Kinetic Evolution به معنی زندگی تحت تاثیر تکامل جنبشی است. این بازوی مصنوعی از شخصیت فیلم سینمایی Empire Strikes Back از سری فیلم‌های جنگ ستارگان، لوک اسکای‌واکر (Luke Skywalker) الهام گرفته شده است. این شخصیت یک بازوی رباتیک داشت. این بازوی مصنوعی توانایی اجرای چندین دستور به طور همزمان را دارد و به طور طبیعی حرکت می‌کند. افراد می‌توانند با کمک آن، موهای خود را شانه کنند و یا قفل در را باز کنند.

آژانس پروژه‌های پژوهشی دفاعی پیشرفتۀ آمریکا دارپا در تلاش است که این بازوی مصنوعی را هرچه بیشتر توسعه دهد تا به عمکلرد بازوی طبیعی نزدیک شود. سانچز می‌گوید:

«بازوی LUKE برای این‌که عملکردی به مراتب بهتر و با مهارت بیشتر و تجربیات حسی بالاتر داشته باشد با اتصال مستقیم بازو به سیستم عصبی مرکزی و محیطی فرد، ایجاد خواهد شد.»


در زمینه بازوی مصنوعی LUKE بیشتر بخوانید:
>>برنامه HAPTIX: ساخت دست مصنوعی دارای حس لامسه و با عملکردی مانند دست واقعی
>>دست مصنوعی مجهز به فناوری یادگیری افزایشی


منبع: Engadget

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *