معرفی برترین فناوری های کمک حرکتی در CES 2019

در سال ۲۰۱۷، بنیاد Toyota Mobility Foundation با مشارکت Nesta’s Challenge Prize Centre چالش ۴ میلیون دلاری حرکت نامحدود (Mobility Unlimited Challenge) را راه‌اندازی کرد. هدف این چالش بهبود زندگی میلیون‌ها فرد با نقص حرکتی پایین تنه است. این چالش از مهندسان، نوآوران و طراحان سراسر جهان دعوت کرد تا طرح‌هایی نوآورانه برای بهبود حرکت و استقلال افراد مبتلا به نقص حرکتی پایین تنه ارائه دهند. پنج فینالیست این چالش در نمایشگاه CES 2019، که در لاس وگاس از ۸-۱۱ ژانویه برگزار می‌شود، معرفی شدند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

مهمترین نکته در این چالش اهمیت همکاری با کاربران نهایی برای توسعه دستگاه‌هایی است که با زندگی و محیط کاربر ادغام شده و استفاده از آن آسان و راحت است. همچنین استقلال و مشارکت بیشتری در زندگی روزمره به وجود میآید. هر یک از فینالیست‌ها مبلغ پانصد هزار دلار برای توسعه مفهوم خود دریافت خواهد کرد. و برنده نهایی چالش که در پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو معرفی خواهد شد، یک میلیون دلار جایزه دریافت خواهد کرد.

پنج فینالیست چالش فناوری‌های کمک حرکتی در نمایشگاه CES 2019، که در لاس وگاس از ۸-۱۱ ژانویه برگزار می‌شود، معرفی شدند.

پنج فینالیست عبارتند از:

Evowalk: بهبود راه رفتن با تحریک هوشمند عضلات

معرفی برترین فناوری های کمک حرکتی در CES 2019

این پوشیدنی که توسط شرکت آمریکایی Evolution devices توسعه یافته، دور پای کاربر قرار می‌گیرد و دارای حسگرهایی است که راه رفتن کاربر را دنبال و در زمان مناسب عضلات درگیر را تحریک می‌کند. این تحریک که موجب انقباض عضلات می‌شود نه تنها راه رفتن را روز به روز بهبود می‌بخشد بلکه موجب توانبخشی پا می‌شود.

EvoWalk نخستین دستگاه تحریک الکتریکی کاربردی (FES) است که از هوش مصنوعی است برای ردیابی مطمئن الگوی راه رفتن و تحریک هوشمند استفاده می‌کند. دستگاه EvoWalk برای بهبود راه رفتن بیماران مبتلا به ام‌اس، بیماران ALS و قربانیان سکته مغزی توسعه یافته است. EvoWalk همچنین می‌تواند برای انواع بیماری‌های عصبی عضلانی همچون دیستروفی عضلانی استفاده شود.

Moby : شبکه‌ای از وسایل نقلیه ویژه حمل ویلچر

معرفی برترین فناوری های کمک حرکتی در CES 2019

پروژه Moby متعلق به شرکت ایتالیایی Italdesign است. Moby یک شبکه به هم پیوسته از وسایل نقلیه حمل ویلچر است که به کاربران ویلچرهای دستی اجازه می‌دهد از راحتی و مزایای ویلچرهای برقی بهره ببرند.

Moby یک ایده عملی و کاربردی است که از طریق یک برنامه کاربردی ساده شبیه بسیاری از طرح‌های اشتراک دوچرخه در مناطق شهری قابل دسترسی است. ارائه مجموعه‌ای از وسایل الکتریکی برای حمل ویلچر موجب ساده و راحت‌تر شدن رفت و آمد افرادی است که از ویلچرهای دستی استفاده می‌کنند.

Phoenix: ویلچر بسیار سبک و مجهز به هوش مصنوعی

معرفی برترین فناوری های کمک حرکتی در CES 2019

صندلی چرخدار فونیکس یک صندلی چرخدار دستی بسیار سبک وزن است که از فیبر کربن ساخته شده. این صندلی چرخدار با استفاده از حسگرهای هوشمند، خود را با آنچه که کاربر انجام می‌دهد، هماهنگ می‌کند. حسگرها تشخیص می‌دهند که کاربر به سمت جلو حرکت می‌کند یا عقب و الگوریتم‌ها واکنش صندلی چرخدار را محاسبه می‌کنند.

صندلی چرخدار فونیکس دارای عملکرد هوشمندی است که هرگز پیش از این شبیه آن را ندیده‌اید. این صندلی به طور مرتب مرکز ثقل خود را تنظیم می‌کند تا حرکت دادن صندلی برای کاربر راحت‌تر شود و لرزش‌های ناخوشایند و دردناک را حذف کند. همچنین از سقوط صندلی به عقب جلوگیری می‌کند. کمک هوشمندانه و وزن کم موجب می‌شود تا بالا و پایین رفتن از سطوح شیبدار راحت باشد در عین حال ترمز خودکار کاربر را از گرفتن چرخ‌ها برای کم کردن سرعت یا جلوگیری از سقوط بی‌نیاز می‌سازد. این صندلی چرخدار حاصل کار گروه Phoenix Instinct از انگلستان است.

Qolo: یک اسکلت بیرونی چرخدار

معرفی برترین فناوری های کمک حرکتی در CES 2019

Qolo، مخفف کیفیت زندگی با تحرک، حاصل خلاقیت گروه Qolo از دانشگاه تسوکوبا ژاپن است. دستگاه Qolo یک اسکلت بیرونی سبک روی چهار چرخ است. این دستگاه به کاربران اجازه می‌دهد شبیه یک صندلی چرخدار الکتریکی در حالت نشسته قرار گیرند یا براحتی بایستند. حرکت Qolo با بالا تنه و بدون دخالت دست کنترل می‌شود. این دستگاه کاربران را قادر می‌سازد براحتی بایستند و جنبه‌های فیزیولوژیکی و اجتماعی زندگی روزمره خود را تغییر دهند.

Quix: یک اسکلت بیرونی سبک با قابلیت حرکت سریع

معرفی برترین فناوری های کمک حرکتی در CES 2019

این اسکلت بیرونی حاصل کار گروه‌های آمریکایی IHMC & MYOLYN است. Quix یک اسکلت بیرونی رباتیک با موتورهایی در مفصل ران، زانو و مچ پا است. محرک‌های اضافی برای افراد مبتلا به فلج پایین تنه، حرکتی سریع و پایدار ارائه می‌دهد. با استفاده از فناوری درک محیط و محرک مدولار، شبیه آنچه در وسایل نقلیه خودران دیده‌ایم و الگوریتم‌های کنترلی حفظ تعادل ر‌بات‌های انسان‌نما، این دستگاه تحرک، ایمنی و استقلال را فراهم می‌کند. این وسیله دسترسی در جامعه، به ویژه در خانه و محل کار را بهبود می‌بخشد.


بیشتر بخوانیم:

>>اسکلت بیرونی Human in Motion Robotics و کسب جایزه مسابقه تویوتا

>>مسابقه ویژه سازندگان اسکلت بیرونی

>>ویلچر هوشمند خودران با حرکت چشم ها هدایت می شود


منبع: newsroom.toyota.co.jp

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *