ویلچر هوشمند خودران با حرکت چشم ها هدایت می شود

گروهی از متخصصان رباتیک کالج سلطنتی لندن، برای ساخت ویلچر هوشمند خودران برنده‌ی جایزه‌ی ۵۰۰۰۰ دلاری شدند. این جایزه‌ی پژوهشی به گروه متخصصان کالج لندن کمک خواهد کرد تا ویلچر خودران را برای افراد ناتوان حرکتی توسعه دهند. صندلی چرخدار هوشمند به گونه‌ای طراحی شده است که کاربر می‌تواند با حرکت چشم، ویلچر را هدایت کند. برای آشنایی با این ویلچر هوشمند با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

ویلچر هوشمند خودران با حرکت چشم ها هدایت می شود

متخصصان رباتیک کالج سلطنتی لندن، جایزه‌ی کشف (Discovery Award) چالش Mobility Unlimited Challenge را دریافت کردند. این چالش در راستای پیشرفت فناوری‌های کمکی معلولان شکل گرفته است. بودجه‌ی این مسابقه، توسط بنیاد Toyota Mobility Foundation تامین می‌شود و مرکز Nesta Challenge Prize Center چالش را برگزار می‌کند. دکتر آلدو فیصل (Aldo Faisal) سرپرست گروه و استاد دانشکده مهندسی زیستی کالج لندن درباره ویلچر بیان می‌کند که اگر کاربر بتواند چشمان خود را حرکت دهد قادر خواهد بود صندلی چرخدار مبتنی بر هوش مصنوعی را هدایت کند.

صندلی چرخدار هوشمند خودران، از ترکیب چندین فناوری امروزی از جمله سامانه‌ی ردیابی حرکت چشم، لپ‌تاپ و صندلی چرخدار الکتریکی ساخته شده است. این صندلی چرخدار از فناوری حسگر لیدار (LiDAR) بهره برده است. فناوری لیدار در خودروهای خودران نیز به کاربرده می‌شود. حسگر لیدار، دید ۳۶۰ درجه‌ای از محیط پیرامون را برای کاربر فراهم و نقشه‌ی محیط پیرامون را هنگام حرکت صندلی چرخدار تهیه می‌کند. از سوی دیگر، سامانه‌ی ردیاب چشم، اطلاعات حرکت چشم را جمع‌آوری می‌کند و برنامه‌های هوش مصنوعی، از برخورد با مانع‌های موجود در محیط جلوگیری می‌کنند.

امروزه هوش مصنوعی در دسترس عموم مردم و مقرون به صرفه شده است. پژوهشگران کالج سلطنتی لندن، هوش مصنوعی را با هدف بهبود زندگی مردم به کار می‌گیرند. با وجود هوش مصنوعی و حسگر لیدار، کاربر می‌تواند صندلی چرخدار را هدایت کند و از برخورد با مانع‎های محیط در امان باشد. صندلی چرخدار هوشمند استقلال را به زندگی افراد معلول با کمترین هزینه باز می‌گرداند. سامانه‌ی هوش مصنوعی صندلی چرخدار در طول زمان با نیازها و انتظارهای هر کاربر سازگار خواهد شد. متخصصان امیدوارند بتوانند ویلچر هوشمند را با قیمت پایین در دسترس عموم قرار دهند.

شرکت‌کنندگان دور نهایی چالش Mobility Unlimited برای جایزه‌ی یک میلیون دلاری رقابت خواهند کرد. برنده‌‌ی چالش، در پارالمپیک تابستان سال ۲۰۲۰ در ژاپن اعلام خواهد شد. اگر ویلچر هوشمند در دور نهایی برنده شود، وارد مرحله اجرای اقدامات لازم برای تجاری کردن خواهد شد.


بیشتر بخوانیم:

>>کلان داده و ویلچر هوشمند : نشستن طولانی مدت بر ویلچر و عوارض جانبی آن
>>آشنایی با ویلچرهای هوشمند + اینفوگرافی


منبع: imperial.ac.uk

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *