برترین های دسترسی پذیری در CES 2021

نمایشگاه CES 2021 به صورت مجازی برگزار شد. شاید بررسی فناوری‌های ارائه شده از راه دور عجیب باشد. اما بیشتر شرکت‌کنندگان از راه‌های خلاقانه برای معرفی محصولات خود استفاده کردند. در نهایت نمایشگاه CES 2021 پر از فناوری‌های مختلف برای دوران قرنطینه و مبارزه با کرونا بود. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی به معرفی فناوری‌های توان افزای ارائه شده در CES 2021 می‌پردازیم.


فناوری  Accessibility  Mudra Band و هدایت پوشیدنی بدون لمس

فناوری Accessibility Mudra Band و هدایت پوشیدنی بدون لمس

فناوری موجود در پس Mudra Band به نظر غیرواقعی و کمی شیک می‌رسد. حسگرهای این پوشیدنی سیگنال‌های الکتریکی را روی مچ دست تشخیص می‌دهند. سپس این پالس‌ها به حرکاتی مانند swipe یا ضربه زدن ترجمه می‌شد. به این صورت می‌توان دستگاه پوشیدنی را بدون لمس کنترل کرد. مثلا یک Apple Watch را با حرکات ظریف دست به کمک می‌گیرید.

مسلما این دستگاه راحتی را برای استفاده از دستگاه بدون لمس فراهم می‌کند. به عنوان نمونه استفاده از دستگاه با دستان خیس یا کثیف ممکن می‌شود. اما کاربرد مهم‌تر و اساسی این دستگاه در زمینه دسترسی‌پذیری(Accessibility) است. به عنوان نمونه افرادی که دارای محدودیت فیزیکی برای حرکت بدن هستند، یا بیماران مبتلا ALS یا اسکلروز جانبی آمیوتروفیک. این مچ‌بند با بلوتوث به Apple Watch متصل می‌شود. به این صورت اتصال آن به دستگاه‌های مهم‌تر ساده‌تر می‌شود.

این دستگاه یکی از برندگان جایزه نوآوری CES 2021 بوده است.


 فناوری جهت یابی GoodMaps Explore

فناوری جهت یابی GoodMaps Explore

این فناوری برای جهت یابی طراحی شده است. اپلیکیشن GoodMaps Explore برای افرادی با حس بینایی کم یا مغشوش طراحی شده است. بیمارانی که به علل مختلف به صورت موقت یا دائم امکان استفاده از حس بینایی برای جهت یابی را ندارند. مسیر محلی را با متن و یا دستورات صوتی واضح به کاربر تحویل می‌دهد.

برای استفاده فرد باید تلفن همراه را بالا بگیرد. اپلیکیشن مکان، انواع مراکز فروش نزدیک، خیابان‌ها و مکان‌های مورد علاقه کاربر را تشخیص می‌دهد. سپس با صدای بلند مسیرها را برای کاربر می‌خواند. گروه توسعه دهنده در حال کار روی انطباق اپلیکیشن با فناوری LiDAR است. به این شکل استفاده از اپلیکیشن در فضاهای داخلی نیز ممکن می‌شود. این اپلیکیشن با مشارکت American Printing House ساخته شده است.


بات سامسونگ: Handy

ربات سامسونگ، Handy، یک ربات با یک بازوی برای گرفتن اشیا است. این ربات اشیا ظریف را بر می‌دارد. کارهایی مانند چیدن ظرف‌ها در ماشین ظرف شویی، ریختن آب در لیوان و … را نیز انجام می‌دهد. هوش مصنوعی به صورت ویژه برای برهم‌کنش با انواع اشیا طراحی شده است. از مهم‌ترین کاربردهای این ربات مراقبت و کمک به افراد بیمار است.


LUCI و افزایش قدرت ویلچر

LUCI نخستین بسته سخت افزاری- نرم افزاری در نوع خود است. این دستگاه روی یک ویلچر الکتریکی سوار می‌شود. LUCI یک فناوری با حق امتیاز انحصاری است که دنیای هوشمند را به ویلچر معرفی می‌کند. استفاده از حسگرها به ویلچر امکان دید اطراف را می‌دهد. به این صورت کاربر از برخورد با موانع، از دست دادن تعادل، محیط‌های خطرناک و … ایمن می‌ماند. همزمان حفظ تعادل و امنیت و اتصال با فضای ابری نیز فراهم می‌شود. اعلان‌های مربوط روی IOS و Android کار می‌کند. همچنین اتصال به دستیارهای صوتی Alexa و گوگل استقلال کاربر را افزایش می‌دهد. این دستگاه جایزه نوآوری CES 2021 را دریافت کرده است.


 OrCam Read: دستگاهی برای خواندن متن

OrCam Read: دستگاهی برای خواندن متن

دستگاه OrCam Read برای افرادی است که در خواندن متن مشکل دارند. OrCam Read متن را برای کاربر می‌خواند. این دستگاه نخستین از نوع خود است که به شکل یک وسیله قابل حمل طراحی شده است. دستگاه قادر به خواندن هر متن پرینت شده است. از جمله روزنامه، کتاب،  و برچسب محصولات و حتی صفحه نمایش رایانه، تلفن همراه یا تلویزیون.

OrCam Read دستگاهی است در اندازه یک مداد، بی سیم و سبک که با دو لیزر راهنما فعال می‌شود. OrCam Read نخستین و تنها دستگاه شخصی با هوش مصنوعی برای خواندن است که کل یک صفحه، صفحه نمایش یا مکان مورد نظر کاربر برای خواندن را یکجا تشخیص می‌دهد. LED های با روشنایی بالا در نور کم صفحه را برای کاربر روشن می‌کنند.

کل کارایی دستگاه به صورت آفلاین در دسترس است. ارتباط صوتی بر مبنای نوشتار از هر سطحی در عین حفظ امنیت شخصی فرد با کارکرد آفلاین فراهم می‌شود.


 سمعک Starkey Livio Edge

سمعک Starkey Livio Edge

سمعک Starkey Livio Edge با کمک هوش مصنوعی ورودی‌های صوتی را برای بهترین شنوایی بهینه می‌کند. هوش مصنوعی داخل این سمعک برای تشخیص نویز محیط و صداهای اطراف آموزش دیده است. تنظیم ورودی، خروجی، بهره صدا، مدیریت دستی نویز، میکروفون جهت دار، و سایر خصوصیات Edge شنوایی را برای کاربر و محیط‌های مختلف شخصی سازی می‌کند. در دوران قرنطینه خانگی COVID-19 ارتباطات با چالش‌های بسیاری روبه رو شده است. مخصوصا برای افرادی که شنوایی کم یا محدود دارند. Edge Mode برای ماسک(تشخیص صدایی که پشت ماسک مغشوش می‌شود) به منظور مقابله با این مشکل و برای دوران کرونا طراحی شده است. این سمعک جایزه نوآوری CES 2021 را به خود اختصاص داده است.


Voiceitt برای تشخیص الگوهای گفتاری

Voiceitt اپلیکیشنی است که برای کاربران دارای نارسایی عضوی ناشی از بیماری طراحی شده است. بیماری‌هایی مانند فلج مغزی، سکته، ALS، سندرم داون، صدمات وارده به مغز و پارکینسون یا هر شرایطی که به واسطه آن نارسایی گفتاری یا ارتباطی ایجاد می‌شود. در این شرایط استفاده از دستیارهای صوتی برای کنترل دستگاه‌های هوشمند با صدای خود فرد نیز ممکن نیست.

اپلیکیشن Voiceitt شرایط خاص گفتاری فرد، الگوهای گفتاری، توقف و مکث در صحبت، یا اصوات نامرتبط با سخن که گاها بر اثر بیماری در فرد ایجاد می‌شود را تشخیص می‌دهد. این اپلیکیشن بدون نیاز به اینترنت کار می‌کند. در CES 2021 اپلیکیشن Voiceitt یکی از برندگان نوآوری بوده است.


بیشتر بخوانیم:
ماسک‌های هوشمند در CES 2021
فناوریهایی که به توانبخشی و بازیابی حرکتی افراد پاراپلژیک کمک خواهند کرد


منبع: ces.tech

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *