برترین کاربرد های فناوری هولوگرام (بخش دوم)

ما اکنون در عصری زندگی می‌کنیم که فناوری هولوگرام در حال به واقعیت پیوستن است. دانشمندان سراسر جهان با روش‌های خلاقانه و با استفاده از لیزرها، پردازنده‌های دیجیتال و حسگرهای حرکت، انواع هولوگرام را توسعه داده‌اند. در این مقاله با کاربردهای دیگر هولوگرافیک در دنیای واقعی آشنا می‌شوید. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

برترین کاربرد های فناوری هولوگرام

۵) میز دیجیتال هولوگرافیک

اگر فیلم سینمایی تخیلی مرد آهنی (Iron Man) را تماشا کرده باشید، به احتمال زیاد، میز هولوگرافیک شخصیت داستانی تونی استارک (Tony Stark) در این فیلم را به یاد دارید. اگرچه فناوری هولوگرافیک امروز هنوز با میز هولوگرافیک تونی استارک فاصله‌ی بسیاری دارد اما به تازگی گروهی از پژوهشگران کره‌ی جنوبی گام مهمی در این مسیر برداشته‌اند. آن‌ها نخستین هولوگرافیک را توسعه‌داده‌اند که در ۳۶۰ درجه قابل شاهده است. در این راستا پژوهشگران از مجموعه‌ای از لیزرهای توان‌بالا و چند رنگ و یک آینه‌‌ی با سرعت چرخش بالا بهره برده‌اند.

۶) هولوگرام‌های فیزیکی

پژوهشگران موسسه‌ی فناوری ماساچوست (MIT) با تغییر ایده‌ی رایج هولوگرام، یک صفحه‌ی نمایش قابل لمس و با قابلیت حرکت با نام inFORM را توسعه‌داده‌اند که شکل اشیا و افراد را بر صفحه‌ی دو بعدی ایجاد می‌کند. تعداد ۹۰۰ سطر در صفحه‌ی دوبعدی قرار دارد که شکل اشیا و افراد را در زمان بدون درنگ تولید می‌کند.

۷) روش No-logram : کاربرد هولوگرام در به تصویر کشیدن هنر

جوانی لمرسیر (Joanie Lemercier)، هنرمند هنرهای تجسمی، با استفاده از فناوری هولوگرام و تصویربرداری دوبعدی و حسگرهای حرکت توانسته است تصویرهای سه‌بعدی را به نمایش بگذارد که حس واقعی را به بیننده القا می‌کند. برای تماشای تصاویر سه‌بعدی نیازی به گوشی هدفون و صفحه‌ی نمایش و دوربین نیست. او این روش جدید ابداعی خود را No-logram نامیده است. جوانی لمرسیر نور را بوم نقاشی خود در نظر می‌گیرد و با کمک فناوری‌های جدید تصاویر چشم‌نوازی با نور به نمایش می‌گذارد.

۸) میز هولوگرام Hololamp شرکت Euclideon

میز هولوگرافیک Hololamp ساخت شرکت استرالیایی Euclideon می‌تواند ۱۰۰۰ گیگابایت اطلاعات گرافیکی را پردازش کند و تصاویری خیره‌کننده ایجاد کند. این فناوری به لنزهای مخصوصی نیاز دارد. در این فناوری با کمک لنزهای مخصوص تصاویر سه‌بعدی بر سطح صاف به نمایش در می‌آید.

۹) فناوری نمایش حجمی سه‌بعدی (۳D Volumetric Technology)

با نمایشگر سه‌بعدی تمام رنگی Voxon VX1، می‌توان تصاویر را در تمام زاویه‌ها و شناور در هوا مشاهده کرد. این نمایشگر در یک ثانیه هزاران نقطه‌ی نوری را در فضای سه‌بعدی تولید می‌کند.

۱۰) Fairy Light

یکی از جالب‌ترین فناوری‎های هولوگرام، فناوری است که پژوهشگران Digital Nature توسعه‌ داده‌اند. این گروه با کمک لیزرهای فمتوثانیه‌ تصاویر سه‌بعدی با وضوح بالا ۲۰۰ هزار نقطه در ثانیه تولید می‌کنند. یکی از ویژگی‌های قابل توجه فناوری Fairy Light، قابل لمس بودن تصاویر سه‌بعدی ایجاد شده با لیزرهای بسیار سریع است. لیزرهای فمتوثانیه به لیزرهایی گفته می‌شود که طول پالس آنها از مرتبه چند فمتوثانیه تا چند صد فمتوثانیه باشد، این لیزرها زیرمجموعه لیزرهای فوق سریع با پالس‌های فوق کوتاه قرار می‌گیرند. به جای واژه پیکسل که برای نمایشگرهای متداول استفاده می‌شود در این نوع نمایشگر سه‌بعدی شناور جدید، واژه وکسل به کار برده شده است. وکسل (Voxel) کوچک‌ترین جز ساختاری تصویر سه‌بعدی است. وکسل مشابه سه‌بعدی یک پیکسل است.


در همین زمینه بخوانیم:

>>برترین کاربرد های فناوری هولوگرام (بخش نخست)
>>نمایشگر سه بعدی JOLED با پیکسل های شناور در هوا


منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *