برترین کاربرد های فناوری هولوگرام (بخش نخست)

ایده‌ی فناوری هولوگرام برای نخستین بار در داستان‌های علمی‌تخیلی ژول ورن در سال ۱۸۹۳ مطرح شد. از آن زمان تاکنون، فناوری هولوگرام به رویای شرکت‌های فناوری و سرگرمی تبدیل شده است. اشتیاق به فناوری هولوگرام را می‌توان در فیلم سینمایی جنگ ستارگان با ظاهر شدن تصویر شناور شاهزاده لیا، یکی از شخصیت‌های فیلم دید. این فیلم چهل سال پیش ساخته شده است. برای سال‌ها ایده‌ی فناوری هولوگرام تنها به فیلم‌های علمی تخیلی خلاصه می‌شد زیرا ایجاد تصویر سه‌بعدی غیرممکن به نظر می‌رسید. ما اکنون در عصری زندگی می‌کنیم که فناوری هولوگرام در حال به واقعیت پیوستن است. دانشمندان سراسر جهان با روش‌های خلاقانه و با استفاده از لیزرها، پردازنده‌های دیجیتال و حسگرهای حرکت انواع هولوگرام را توسعه داده‌اند. در این مقاله، کاربردهای فناوری هولوگرام در دنیای واقعی معرفی می‌شود. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

برترین کاربرد های فناوری هولوگرام

تصویر شناور در هوا در فیلم جنگ ستارگان

تمام نگاری یا هولوگرافی (Holography) روشی از تصویربرداری و تولید تصاویر سه‌بعدی است. در هولوگرام یا تمام نگاری، اطلاعات مربوط به هر سه بُعد در تصویر ثبت شده است و ناظر از دیدن تمام‌نگاشت احساس برجستگی در تصویر می‌کند. در تمام‌نگاری، منظره‌‌‌‌ی بازسازی شده را از زاویه‌های متعدد می‌توان دید و ناظر با حرکت دادن سر خود، تأثیر ناشی از اختلاف منظر را حس خواهد کرد.

۱) دستگاه تمام‌نگار Aerial 3D شرکت Burton با لیزر پلاسما

تاکنون برای تولید هولوگرام به شیشه، دود و یا آب نیاز بود تا به عنوان صفحه‌ی نمایشگر رفتار کنند و نور از آن تابش شود. به تازگی شرکت ژاپنی Burton پروژکتور هولوگرافیک Aerial 3D را تولید کرده است که از لیزر پلاسما برای نمایش تصویر سه‌بعدی در هوا استفاده می‌کند. در این روش برای نمایش تصویر سه‌بعدی و متن، به صفحه‌ی نمایشگر نیاز نیست. در پروژکتور Aerial 3D از لیزر فروسرخ با توان یک کیلووات استفاده شده است. لیزر فروسرخ از طریق اسکنر سه‌بعدی در نقاط مشخصی در هوا متمرکز می‌شود. این فرآیند باعث یونیزه شدن مولکول‌های هوا و تولید پلاسما می‌شود و انرژی به صورت فوتون‌های نور آزاد می‌شود. پلاسما یکی از چهار فاز اصلی ماده (جامد، مایع، گاز، پلاسما) است. پلاسما به گاز یونیزه‌شده‌ای گفته می‌شود که از ذرات باردار و خنثی تشکیل شده است.

شرکت Burton بر این باور است این فناوری جدید هولوگرافیک می‌تواند برای شرایط اضطراری و زمان وقوع بلایای طبیعی بسیار کاربردی باشد. این دستگاه با نمایش متن و تصویر می‌تواند به مردم آگاهی دهد در چه زمانی خانه‌های خود را ترک کنند و یا در چه مکانی موادغذایی موردنیاز خود را دریافت کنند. این دستگاه قابل حمل با خودرو است و با قرارگیری روی سقف خودرو می‌تواند در مکان‌های موردنظر، تصویر یا متن مشخصی را بدون نیاز به صفحه‌ی نمایشگر و تنها با کمک مولکول‌های هوا نمایش دهد.

۲)فناوری هولوگرافیک و رستاخیز دیجیتال

فناوری هولوگرافیک سه بعدی بر پایه‌ی روش‌های وهم آمیز از نمایش Pepper’s Ghost برگرفته شده است. نخستین تئاترهای ویکتوریایی دهه ۱۸۶۰ به این شکل بودند که یک بازیگر با لباس شبح مانند، به دور از چشم تماشاگران، در زاویه‌ای از صحنه و نور می‌ایستد که تماشاگران سایه‌ی آن را می‌دیدند ولی بازیگر از نظر آن‌ها پنهان بود. شرکت‌های فناوری‌ جدید این روش قدیمی را به کار می‌گیرند و به آن رستاخیز دیجیتال (digital resurrection) می‎گویند. اگر از طرفداران موسیقی باشید به احتمال زیاد کاربرد فناوری هولوگرافیک بر پایه‌ی Pepper’s Ghost را در اجراهای موسیقی خلاقانه و جذاب در گذشتگان مشهور مثل مایکل جکسون (Michael Jackson) و توپاک (Tupac) مشاهده کرده‌اید. شرکت MDH Hologram نخستین شرکتی است که از فناوری‌ هولوگرام در اجراهای زنده استفاده کرده است. این شرکت با فناوری پیشرفته‌ی ضبط تصاویر و شبیه‌سازی رایانه‌ای (۳D CGI) تصویر شخص موردنظر را به صورت رایانه‌ای تولید می‌کند و بر یک صفحه‌ی شیشه‌ای تقریبا نامرئی نمایش می‌دهد.

برترین کاربرد های فناوری هولوگرام

۳)فناوری هولوگرام فن (Fan Type Holograms)

فناوری هولوگرام فن می‌تواند تصویرهای رنگی و متحرک را به صورت سه‌بعدی شناور در هوا نمایش دهد. از این فناوری می‌توان برای تبلیغات در مکان‌های مختلف استفاده کرد. در این فناوری، پره‌های شبیه به پنکه به کار گرفته می‌شود. با چرخش پره‌ها با سرعت مشخص تصاویر سه‌بعدی رنگی نمایش داده می‌شود. به تازگی دستگاه Hypervsn Wall بر اساس فناوری هولوگرام فن تولید شده است که تصاویر سه‌بعدی با کیفیت HD را به صورت شناور در هوا نمایش می‌دهد.

۴)نمایشگر هولوگرافیک HoloPlayer One

پژوهشگران با یک فناوری پیشرفته LCD توانستند تصاویر سه‌بعدی را با ارسال ۳۲ زاویه‌ی دید از جسم به صورت همزمان ایجاد کنند. دستگاه HoloPlayer One میدان نوری فراهم می‌کند که جسم سه‌بعدی در تصویر مانند یک جسم واقعی دارای حجم و شکل به نظر برسد. بنابراین مشاهده‌گر به راحتی با تصویر ارتباط برقرار می‌کند.

برترین کاربرد های فناوری هولوگرام


در همین زمینه بخوانیم:

>>محصول جدید شرکت Daqri : چاپ سه بعدی اجسام با استفاده از تمام نگار
>>دستیار مجازی کورتانا مایکروسافت در قالب هولوگرافیک سه‌ بعدی
>>نمایشگر سه بعدی JOLED با پیکسل های شناور در هوا


منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *