پنج روش توسعه ی رابط کاربری یا UserInterface

رابط‌های کاربری در سال‌های اخیر تحولات چشمگیری داشته است. در مورد تلفن‌های همراه این تغییرات بسیار واضح است. رابط کاربری کانال ارتباطی کاربر و دستگاه است. شاید هنگام استفاده از آن به ماهیت آن توجه نداشته باشیم، اما هنگام خواندن متن یا کتاب با کلیک کردن یا لمس کلید مورد نظر خود از یک رابط کاربری استفاده می‌کنیم. در ادامه‌ی این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی به مرور تعاریف جدید رابط کاربری اززبان مجله‌ی Intersting Engneering می‌پردازیم.

تغییرات رابط کاربری تلفن همراه یکی از ملموس‌ترین مثال‌های تحول رابط‌های کاربری

همان‌قدر که توجه به تحولات رابط‌های کاربری می‌تواند جالب باشد، پیش‌بینی کیفیت رابط‌های کاربری نیز جالب است. در حدود نیم قرن پیش مهندسی به نام Doug Engelbart تعریف ارائه شده از رابط کاربری را برای همیشه تغییر داد. وی استفاده از موشواره را برای نخستین بار به نمایش گذاشت.  رابط کاربری گرافیکی، افزودن لینک به نوشتار و … همگی اساس ارتباط کاربران با رایانه به شیوه‌ی امروزی هستند.

ارتباط با رایانه با حرکات بدن

ساده‌ترین مثال استفاده از ژست یا حرکات بدن برای ارتباط با رایانه حرکات دست است. کشیدن الگویی مشخص روی صفحه‌ی نمایش تلفن همراه برای اجرایی فرمان مربوطه، توسط بسیاری از برنامه‌های کاربردی تلفن همراه پشتیبانی می‌شود.

در این‌جا نوع دیگری از Gesture یا حرکات بدن مد نظر است. با حرکات بدن الزاما نیازی به لمس صفحه‌ی نمایش نیست. تنها حرکت دست یا بدن برای فرمان دادن کافی است.

برای نمونه فرض کنید که در حال ساخت یک ویدئو هستید. در حین کار باید تصویری ازخود نیز به فیلم بیفزایید. برای این‌کار کافیست یک زمان‌سنج برای ثبت عکس استفاده کنید. راه دیگر استفاده از یک حرکت ساده‌ی دست در جلوی دوربین برای ثبت تصویر است. همچنین می‌توان با حرکات دست گوشی همراه را کنترل کرد.

فشار دادن یک کلید فرضی با چسبانیدن دو انگشت به یکدیگر

فشار دادن یک دکمه با چسبانیدن دو انگشت به یکدیگر

با حرکات بدن دیگر نیازی به موشواره یا کلید‌های معمول رابط‌های کاربری نیست. کلیه‌ی این عملکردها با حرکات بدن تعریف می‌شود. هم‌اکنون نیز از این روش استفاده می‌شود. Taylor Donovan Barnett خبرنگار مجله‌ی Interesting Engineering پیش‌بینی می کند که این فناوری در طی ۵ سال آینده همه‌گیر خواهد شد.

TUI یا Tangible User Interface

ایده‌ی رایانه‌ای که می‌تواند با دنیای فیزیکی ادغام شود به نظر تخیلی می‌رسد. اما رابط‌های کاربری موجود این امکان را فراهم می سازند. کافیست شیئی را جلوی صفحه‌ی رایانه قرار دهید. رایانه با تشخیص این شیئ می‌تواند آن را حرکت دهد.

فناوری Pixelsense متعلق یه شرکت مایکروسافت نمونه‌ی بسیار خوبی از TUI است. کافیست شیئ مورد نظر روی صفحه‌ی نمایش قرار گیرد. حسگرهای صفحه مکان جسم و حرکت آن را شناسایی می‌کنند. پس از تشخیص جسم امکان برهم‌کنش به سادگی با آن فراهم می‌شود. با این رابط کاربری به سادگی می‌توان رایانه را برای تشخیص اندازه و ابعاد اشیا تنظیم نمود.

پیشگام فعالیت روی TUI، فردی با نام Hiroshi Ishii است که سرپست Media Lab در دانشگاه MIT است. هدف این گروه ساخت ابزاری است که امکان دست‌بردن در اطلاعات دیجیتال را به طور مستقیم و با رابط کاربری فراهم می‌کند. به عبارت بهتر این گروه در پی ایجاد راهی برای ادغام دنیای فیزیکی و اطلاعات الکترونیکی هستند.

درک احساسات

نحوه‌ی استفاده از یک برنامه‌ی کاربردی تلفن همراه یا تصمیم‌گیری در مورد استفاده از یک برنامه از میان برنامه‌های مشابه تا حد بسیاری به احساسات شما بازمی‌گردد. شاید به زودی کلیه‌ی برهم‌کنش‌های شما بر رایانه هم براساس احساس شما دسته‌بندی شود.

فناوری درک احساس، Emotion Sensing Technology یا EST، می‌تواند نحوه‌ی برهم‌کنش با دستگاه‌ها را متحول سازد. با پیشرفت هوش مصنوعی فناوری EST می‌تواند حرکات بدن را تفسیر کند. حرکات چشم، حالت چهره، و … همگی می‌تواند در درک احساس فرد مهم باشد.

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

خبرهای بسیاری از کاربردهای فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده منتشر شده است. این فناوری‌ها در حال تغییر نحوه‌ی ارتباط کاربر و رایانه هستند. تاثیر روز افزون VR و AR نیز بر کیفیت فعالیت‌های مختلف، از جراحی‌های پزشکی گرفته تا طراحی موتورهای جت، نیز قابل انکار نیست.

در ابتدا واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بیشتر در بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌شد. این رویه در حال تغییر است. واقعیت مجازی دنیای اطلاعات الکترونیکی را به دنیای فیزیکی متصل می‌سازد و از این طریق رابط‌های کاربری را متحول می‌سازند. واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تا حدودی با TUI قابل مقایسه است.

رابط کاربری مغز و رایانه

رابط کاربری مغز و رایانه، آن طور که از نامش برداشت می‌شود، به معنای هدایت رایانه تنها با نیروی تفکر است. هنگام تفکر مغز انسان سیگنال های عصبی خاصی تولید می‌کند. با تصویر کردن الگوهای موج روی فرمان‌های خاص می‌توان این کار را انجام داد. به عنوان مثال بدون استفاده از کنترل تلویزیون می‌توانید دستگاه را روشن و خاموش نمایید.

 


در مورد فناوری‌های مهندسی بیشتر بخوانیم:

برترین کاربرد های فناوری هولوگرام (بخش نخست)

برترین کاربرد های فناوری هولوگرام (بخش دوم)


منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *