هشت برنامه کاربردی برای بیماران مبتلا به آلزایمر و خانواده‌ آنها

اگر فردی را می‌شناسید که به بیماری آلزایمر و یا زوال عقل دچار شده است ممکن است برنامه‌های کاربردی که در این مقاله معرفی می‌کنیم برای او و خانواده‌اش مفید باشد. بیماری آلزایمر و زوال عقل جز بیماری‌هایی هستند که به شدت بر کیفیت زندگی فرد و خانواده‌‌ی او تاثیر می‌گذارد. با توجه به این‌که بیماری به مرور زمان شدت می‌گیرد، روند بیماری برای فرد مبتلا و نزدیکانش نگران‌کننده است. با وجود این‌که برنامه‌های کاربردی که در این مقاله معرفی می‌شوند نمی‌توانند آلزایمر را درمان کنند اما شاید بتوانند روند بیماری و سرعت از دست دادن حافظه را کاهش دهند. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.
هشت برنامه ی کاربردی موبایل برای بیماران مبتلا به آلزایمر و خانواده‌ های آنها
زوال عقل (Dementia) در پزشکی و روان‌پزشکی، به عنوان اختلال فرایندهای روانی به علت بیماری مغز شناخته می‌شود که سبب اختلال در حافظه و از دست دادن آن می‌شود. شایع‌ترین نوع زوال عقل، بیماری آلزایمر است. بیماری آلزایمر، یک نوع اختلال عملکرد فیزیکی مغز است که به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود. بر اساس آمارها، بیش از ۱۰۰ نوع مختلف بیماری آلزایمر و زوال عقل وجود دارد.

۱) برنامه‌ی کاربردی My Reef 3D

برنامه‌ی کاربردی My Reef 3D برای بیمارانی که در مراحل پیشرفته‌ی بیماری زوال عقل هستند مفید، سرگرم‌کننده و آسان خواهد بود. این برنامه محیطی مانند آکواریوم دارد و کاربر می‌تواند به ماهی‌ها غذا دهد، به آکواریوم ضربه بزند و نور آکواریوم را تغییر دهد.
هشت برنامه ی کاربردی موبایل برای بیماران مبتلا به آلزایمر و خانواده‌ های آنها

۲) بازی‌های Game Show

بازی‌های Game Show بازی‌هایی هستند که به تقویت حافظه کمک می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد این نوع بازی‌ها افزون بر کمک به تقویت حافظه، برای افرادی که در مراحل نخست زوال عقل هستند مناسب است. برای نمونه می‌توان برنامه‌ی کاربردی Peak: Brain Training را نام برد که در دانشگاه کمبریج (Cambridge) توسعه داده شده است. پژوهش‌ها نشان داد این برنامه سبب تقویت حافظه‌ی کاربران مبتلا به آلزایمر تا ۴۰ درصد شد. فعالیت‌هایی که مغز انسان را با یادگیری و آموزش ذهنی درگیر می‌کنند ارتباط سلول‌های مغزی را افزایش می‌دهند. هرچه ارتباط میان سلول‌های مغزی بیشتر باشد مغز در برابر بیماری‌های زوال عقل و آلزایمر مقاوم‌تر خواهد بود. این برنامه در Google Play و iTunes در دسترس است.
هشت برنامه ی کاربردی موبایل برای بیماران مبتلا به آلزایمر و خانواده‌ های آنها

۳) بازی گربه‌ی سخنگو Talking Tom Cat 2

برنامه‌ی گربه‌ی سخنگو برای افراد مبتلا به بیماری آلزایمر مفید است. هنگامی که کاربر با گربه‌ی سخنگو صحبت می‌کند، گربه‌ی سخنگو صحبت‌های کاربر را تکرار می‌کند.
هشت برنامه ی کاربردی موبایل برای بیماران مبتلا به آلزایمر و خانواده‌ های آنها

۴) بهبود تعادل با Nymbl

خطر افتادن افراد سالمند یکی از نگرانی‌های این افراد و خانواده‌های آن‌ها است. از دست دادن تعادل و افتادن نه تنها ممکن است منجر به آسیب فیزیکی شود بلکه بر اعتماد به نفس و سلامت عاطفی افراد سالمند تاثیر قابل توجهی دارد. برنامه‌ی کاربردی Nymbl در یکی از مرکز‌های مراقبت سالمندان یورک‌شر غربی (West Yorkshire) انگلستان مورد آزمایش قرار گرفت و به نتایج جالب و امیدوارکننده‌ای رسیدند. پس از ۴ هفته استفاده از برنامه‌ی Nymbl، استقلال کاربران در کارهای روزمره افزایش یافت و تمایل آن‌ها به انجام فعالیت‌های فیزیکی بیشتر شد.
هشت برنامه ی کاربردی موبایل برای بیماران مبتلا به آلزایمر و خانواده‌ های آنها
توسعه‌ی برنامه‌ی Nymbl بر اساس ۳۵ سال پژوهش بالینی انجام شده است. این برنامه با ترکیب علم پزشکی و فناوری موبایل به بهبود تعادل افراد کمک می‌کند. همچنین مجموعه‌ای از داده‌های ارزیابی خطر افتادن و ارزیابی تعادل کاربران را در اختیار متخصصان قرار می‌دهد. با این برنامه می‌توان تعدادی تکالیف دوگانه (Dual Task Training) برای بررسی تعادل فیزیکی همزمان با فعالیت‌های ذهنی همچون پاسخ به پرسش‌های چهارگزینه‌ای یا حل جدول انجام داد. بررسی‌ها نشان می‎دهد اجرای تکالیف دوگانه برای افزایش تعادل فیزیکی و آمادگی ذهنی افراد مبتلا به آلزایمر مفید است.

۵) با Iridis خانه‌ای مناسب افراد مبتلا به آلزایمر داشته باشید

دانشگاه استیرلینگ (Stirling) اسکاتلند برنامه‌ی کاربردی Iridis را توسعه داده است. این برنامه به کاربران کمک می‌کند خانه‌ی خود را به‌گونه‌ای آماده کنند که برای افراد مبتلا به آلزایمر مناسب باشد. برای نمونه پیشنهادهایی درباره‌ی نوع روشنایی به کار رفته، نوع مبلمان، کنتراست رنگ (color contrast)، حذف منابع نویز به افراد داده می‌شود تا محیطی سازگار با افراد مبتلا به آلزایمر فراهم کنند.
هشت برنامه ی کاربردی موبایل برای بیماران مبتلا به آلزایمر و خانواده‌ های آنها

۶) برنامه‌ی کاربردی Timeless

برنامه‌ی Timeless یک برنامه‌ی ساده، با کاربری آسان برای بیماران مبتلا به آلزایمر است. این برنامه رویدادهای روزانه‌ را به کاربران یادآوری می‌کند. امکان ارتباط با دوستان و آشنایان از طریق این برنامه وجود دارد. Timeless برای شناسایی چهره‌ی افراد و نام آن‌ها از فناوری تشخیص چهره و هوش مصنوعی بهره برده است. مسائل مانند فراموش‌کردن نام افراد خانواده و دوستان یا حتی نام خود بیمار نیز در برنامه در نظر گرفته شده. با بخش تشخیص چهره این مشکل حل می‌شود و حتی با کلیک بر یک دکمه، نام بیمار یادآوری می‌شود. بخش تشخیص چهره مبتنی بر هوش مصنوعی است و با دریافت تصویر یک شخص و مقایسه آن با تصویر موجود در برنامه فرد را شناسایی می‌کند. درواقع برنامه فرد مقابل کاربر را تشخیص می‌دهد.

۷) گفت‌وگوی بیماران آلزایمر با یکدیگر در انجمن Talking Point

انجمن Talking Point جامعه‌ی بیماران آلزایمر یک برنامه‌ی کاربردی رایگان در انگلستان است که به صورت آنلاین به پشتیبانی و تعامل با بیماران زوال عقل و آزایمر می‌پردازد. ایده‌ی این برنامه، اشتراک‌گذاری تجربه‌ها و پاسخ‌گویی به پرسش‌ها و شرمت در بحث‌های مربوط به این بیماری است. افزون بر مزیت‌های بیان شده، این برنامه به بیماران کمک می‌کند که بدانند در این مسیر تنها نیستند و از سوی این انجمن پشتیبانی خواهند شد.

هشت برنامه ی کاربردی موبایل برای بیماران مبتلا به آلزایمر و خانواده‌ های آنها

۸) آشنایی با بیماری آلزایمر با برنامه‌ی کاربردی A Walk Through Dementia

برنامه‌‌ی A Walk Through Dementia کاربران را با وضعیت دشوار بیماری زوال عقل آشنا می‌کند. این برنامه را پژوهشگران بیماری آلزایمر در انگلستان با همکاری شرکت VISYON توسعه داده‌اند. با این برنامه در یک محیط مجازی، بینشی همه جانبه درباره‌ی آلزایمر پیدا خواهید کرد. در A Walk Through Dementia با کمک گرافیک رایانه‌ای و دید ۳۶۰ درجه تجربه‌ی زندگی بیماران آلزایمر احساس خواهد شد و درک بیشتری از شرایط افراد مبتلا به آلزایمر و زوال عقل به دست می‌آید.
هشت برنامه ی کاربردی موبایل برای بیماران مبتلا به آلزایمر و خانواده‌ های آنها


در همین زمینه بخوانیم:

>>برنامه Timeless برای بیماران آلزایمر طراحی شده توسط دختر ۱۲ ساله
>>برترین تحولات فناوری در حوزه مراقبت از سالمندان


منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *