نخستین آشکارسازی الگوهای غلط مغز در یادآوری خاطرات

دانشمندان طی مطالعه جدیدی بر روی جوندگان الگویی از یادآوری اشتباه خاطرات را در مغز مشاهده کردند. پژوهشگران توانستند الگوهایی را شناسایی کنند که از فعال شدن اشتباه سلول‌های مغز در مسیر یادآوری خاطرات ایجاد شد. به اعتقاد آن‌ها انجام این مشاهدات، زمینه را برای درک مکانیسم‌های بازی در اختلالات حافظه، مانند بیماری آلزایمر، فراهم می‌کند. در ادامه به بررسی بیشتر آزمایش انجام شده و نتایج آن می‌پردازیم. از شما دعوت می‌کنیم با این نوشتار از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

تصویری از کارکرد الکتورفیزیولوژیک مغز هنگام یادآوری خاطرات مربوط به تشخیص آلزایمر

این پژوهش در دانشگاه تگزاس انجام شده است. دانشمندان علوم مغز و اعصاب، آزمایش‌های خود را بر روی موش‌هایی انجام دادند که باید مکان غذا در یک مسیر پر پیچ و خم را به خاطر می‌سپرند. روش پژوهشگران ثبت علائم الکتروفیزیولوژیک بود. این علائم در هنگام فعالیت موش‌ها برای یادآوری خاطره محل غذا ثب شد. سپس این سیگنال‌های مغزی تجزیه و تحلیل شد. این کار با تمرکز بر روی هیپوکامپوس، منطقه ای از مغز که خاطرات در آن ذخیره می‌شود، انجام شده است.

دانشمندان توانستند الگوی خاصی از سلول‌های مغزی فعال را شناسایی کنند که با زمان بندی مشابه در آزمایش موفق یادآوری محل غذا روی داده بود.

Laura Colgin، دانشیار علوم اعصاب در دانشگاه تگزاس و نویسنده اصلی مقاله می‌گوید: « ما می‌توانیم شاهد فعال شدن خاطرات باشیم. مانند دومینو، یک سلول فعال می‌شود و به تبع آن سولهای بعدی نیز فعال می‌شوند».

طبق مشاهده دانشمندان در مواردی که موش‌ها به اشتباه مکان غذا را به یاد می‌آوردند، همان الگوها پدیدار می‌شوند اما زمان فعال شدن سلول متفاوت است.

Colgin می‌گوید: « فعال سازی دیرتر آغاز شد و کندتر بود، اما همان الگو مشاهده شد. ممکن است انرژی کمتری در شبکه برای هدایت سلول‌ها در این حالت وجود داشته باشد و ممکن است به همین دلیل باشد که حافظه با عمل، ارتباط برقرار نکرده است

تمرین به کارگیری حافظه به معنای کارکرد درست حافظه است و نبود آلزایمر است

آنان مشاهده کردند که موش‌هایی که به درستی مکان غذا را به یاد می‌آوردند در فاصله میان آزمایش‌ها نیز به این خاطرات دسترسی داشتند(همان الگوی فعالیت سلول‌های مغزی در زمان استراحت نیز مشاهده شد). به عقیده پژوهشگران این پدیده مشابه تمرین کردن سخنرانی پیش از ارائه آن است. آنان دریافتند که در موش‌هایی که در یادآوری خطا دارند سلول‌های مغزی حافظه در زمان استراحت فعال نمی‌شود.

به دلیل این که هیپوکامپوس ناحیه ای از مغز است که در بیماران مبتلا به آلزایمر رو به زوال میرود و جایی است که انسان بیشتر خاطرات خود را در آن ذخیره می‌کند. دانشمندان معتقدند که یافته‌ها می‌تواند باعث پیشرفت این زمینه تحقیقاتی شود. این پیشرفت‌ها  شامل درمان اختلالات حافظه مانند آلزایمر، کمک به درک وسیع‌تر ما از نحوه شکل‌گیری خاطرات و حتی چگونگی بازیابی آن ها می‌شود.

Colgin می‌گوید: «اگر بتوانیم چگونیگی شکل‌گیری این آنسامبل بزرگ نورونی در ثبت خاطرات را درک کنیم و بفهمیم وقتی این خاطرات به درستی بازیابی می‌شوند چه اتفاقی می افتد، ممکن است روزی بتوانیم خاطرات را رمزگشایی و ذخیره کنیم.»


بیشتر بخوانیم:
هشت برنامه کاربردی برای بیماران مبتلا به آلزایمر و خانواده‌ آنها
برنامه Timeless برای بیماران آلزایمر طراحی شده توسط دختر ۱۲ ساله


منبع: university of texas

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *