تاثیر چاپ سه بعدی در هفت صنعت مهم

بر طبق آمار IDC یا International Data Corporation ارزش صنایع چاپ سه بعدی تا سال ۲۰۲۰ با ۳۹ میلیارد دلار می‌رسد. چهار سال پیش این عدد در حدود ۱۹ میلیارد دلار بود. این اعداد خود گویای میزان رشد و همه‌گیر شدن این فناوری است. در ادامه از صنایعی که بیشترین تاثیر را از چاپ سه بعدی گرفته‌اند نام برده خواهد شد.

چاپ سه بعدی فناوری ساخت اشیای سه بعدی با افزودن لایه به لایه‌ی مواد ساخت است. فناوری معکوس آن یا تراش مواد امکان ساخت اشکال پیچیده را فراهم می‌کند و نسبت به روش‌های متداول ماده‌ی خام کمتری لازم دارد. این فناروی در چاپ اشیا فلزی و پلاستیکی برای تولید قطعات اصلی یا یدکی هر محصولی به کار گرفته می‌شود. در ادامه به مرور صنایعی که بیشترین تاثیر را از چاپ سه بعدی گرفته‌اند می‌پردازیم.

مد و پوشاک

شاید توقع تاثیرپذیری بیش از حد مد و پوشاک را از چاپ سه بعدی نداشته باشیم، اما تولید و ساخت نمونه‌های طراحی شده پیش از عرضه با کمک چاپ سه بعدی صورت می‌گیرد. یکی از معروف‌ترین تولیدات چاپ سه بعدی کفش‌های ورزش شرکت آدیداس است.

سلامت و پزشکی

در حوزه‌ی سلامت یکی از جدی‌ترین کاربردهای چاپ سه بعدی ساخت اعضای مصنوعی بدن است. استارت آپ MBC Biolabs موفق به چاپ اعضای کارآمد بدن شده است. پژوهشگران دانشگاه Toronto چاپ پوست مصنوعی را به نام خود ثبت کرده‌اند. مراکزی مانند بنیاد Enable نیز از این فناوری برای تولید اعضای مصنوعی  و پروتزهای بدن استفاده می‌کنند. استارت‌آپ Aprecia داروهای چاپی را پس از اخذ تائیدیه‌ی FDA روانه‌ی بازار می‌کند. این داروهای چاپی به کودکان مبتلا به بیماری‌های مزمن برای تجویز دوز صحیح دارو و پیگیری درمان مفید هستند.

تحقیق و توسعه

یکی از پرهزینه‌ترین مراحل تولید یک محصول تحقیق و توسعه است. تولید و ساخت نمونه‌های اولیه به کمک چاپ سه بعدی هزینه‌های این مرحله را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. دسترسی به یک چاپگر سه بعدی می‌تواند سرعت ساخت نمونه‌ها را نیز افزایش دهد.

صنایع غذایی

چاپ سه بعدی غذا در حال گسترش است. هر چند غذاهای چاپی اشتها را تحریک نمی‌کند، این روش یکی از معقول‌ترین روش‌های آماده‌سازی غذا در شرایط سخت مانند فضا و زیر آب است.

فضانوردان هم‌اکنون نیز از روش‌های متنوعی برای چاپ غذا سود می‌برند. یکی از گرایش‌های جدید سرآشپزها آماده سازی غذاهای چاپی با ظاهری مشتری پسند و طعم دلپذیر است.

صنایع غذایی و چاپ سه بعدی

معماری

از چالش‌های یک مهندس معمار ساخت یک نمونه‌ی کوچک در زمان اندک برپایه‌ی نقشه‌‌ی طراحی شده است. یکی از واضح‌ترین کاربردهای چاپ سه بعدی تولید ماکت بر پایه‌ی نقشه‌های اولیه است. این فناوری مانند فناوری واقعیت مجازی در میان طراحان جایگاه خود را تثبیت کرده است.

صنایع ساخت و ساز

شرکت‌هایی مانند PassiveDome از چاپ سه بعدی روش‌هایی برای چاپ یک منزل مسکونی در ۸ ساعت ابداع کرده‌اند. ربات خاص این شرکت برای تولید منازل بسیار کوچک ۳۸ مترمربعی به کارگرفته می‌شود. این فناوری یکی از گزینه‌های جدی دولتمردان برای حل مشکل بی‌خانمان‌هاست. استارت‌آپ ICON در تکزاس به صورت اساسی روی این موضوع تمرکز نموده است.

 

مسافرت‌های فضایی

چاپ سه بعدی می‌تواند کیفیت سفرهای فضایی بهبود بخشد. به صورت بالقوه امکان افزایش زمان اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی و تغییرات اساسی در طرح سفر به مریخ با این فناوری ممکن می‌باشد. در صورت آسیب دیدن قطعات اصلی یا فرعی ماشین‌های داخل سفیه، یا قطعات خود سفینه و یا نیاز یک فضانورد به ابزاری خاص می‌توان در زمان قابل قبول با فناوری چاپ سه بعدی این قطعه را ساخت. با این فناوری نیاز به حمل قطعات یدکی تا حدی رفع می‌گردد.

تصویری خیالی از امکان ساخت اقامتگاه در مریخ به کمک چاپ سه بعدی


در زمینه‌ی چاپ سه بعدی  در مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی:

تولید انبوه قطعات فلزی با فناوری جدید چاپ سه بعدی HP Metal Jet

استفاده از چاپ سه بعدی برای ساخت تایرهای پربازده و زیست تخریب پذیر

کاربرد چاپ سه بعدی در صنعت، پژوهش و زندگی


منبع:interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *