تحریک الکتریکی به بازیابی عملکرد دست و بازو پس از آسیب نخاعی کمک میکند

حدود ۱۸۰۰۰ آمریکایی سالانه آسیب‌های نخاعی را تجربه می‌کنند. بسیاری از این افراد قادر به استفاده از دست و بازوی خود نیستند و نمی‌توانند کارهای روزمره مانند غذا خوردن، نظافت یا نوشیدن آب را بدون کمک انجام دهند. پژوهشگران دانشگاه واشنگتن با استفاده از فیزیوتراپی همراه با روش غیرتهاجمی تحریک سلول‌های عصبی نخاع، به شش شرکت کننده در منطقه سیاتل کمک کردند تا توانایی حرکت دست و بازوی خود را دوباره بدست آورند. این افزایش تحرک، دست کم سه تا شش ماه پس از پایان درمان ادامه داشت. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

تحریک الکتریکی به بازیابی عملکرد دست و بازو پس از آسیب نخاعی کمک میکند

امیدی تازه برای بیماران آسیب نخاعی

پژوهشگران دانشگاه واشنگتن یک روش تحریک الکتریکی با کمترین تهاجم را آزمایش کرده‌اند که منجر به بهبود چشمگیر عملکرد دست و بازو در بیماران آسیب نخاعی شده است. این روش شامل چسباندن نوارهایی مانند باند به پشت گردن بیماران برای انتقال پالس‌های الکتریکی است که به تحریک اعصاب کمک می‌کند.

آسیب‌های نخاعی به طور معمول عواقب جدی برای بیماران در انجام فعالیت‌های روزمره از نظر تحرک و استقلال به همراه دارد. بسیاری از بیماران کنترل بسیار محدودی روی حرکت دست و بازوی خود دارند که زندگی بدون حمایت قابل توجه را دشوار می‌کند. فیزیوتراپی می‌تواند کمک کند، اما گاهی اوقات برای دستیابی به موفقیت قابل توجه در عملکرد دست کافی نیست.

Fatma Inanici، یکی از پژوهشگران این مطالعه، گفت: «ما از دست خود برای همه چیز استفاده می کنیم، غذا خوردن، مسواک زدن و بستن دکمه. بیماران مبتلا به ضایعه نخاعی سرعت بازیابی دست خود را به عنوان اولویت نخست و مطلق برای درمان ارزیابی می‌کنند».

تحریک الکتریکی به بازیابی عملکرد دست و بازو پس از آسیب نخاعی کمک میکند

اعمال تحریک الکتریکی در ناحیه گردن

برخی پژوهش‌ها نشان داده است که محرک‌های الکتریکی کاشته شده می‌تواند به بیماران آسیب نخاعی کمک کند تا برخی از عملکردها را دوباره بدست آورند. اما این روش تهاجمی است. در آخرین مطالعه یک روش کمتر تهاجمی انتخاب شد. جایی که تکه‌هایی شبیه باند در اطراف ناحیه آسیب دیده روی پوست پشت گردن قرار می‌گیرند و تحریک الکتریکی از طریق پوست رخ می‌دهد.

در این مطالعه بیماران آسیب نخاعی بکار گرفته شدند و از آنها خواسته شد کارهای بدنی را با و بدون تحریک الکتریکی انجام دهند. Inanici گفت: «در ابتدای مطالعه ما انتظار چنین واکنش فوری را نداشتیم که از نخستین جلسه تحریک، آغاز شد. به عنوان یک پزشک توانبخشی، تجربه من این بود که همیشه در بهبودی افراد محدودیتی وجود دارد. اما اکنون به نظر می‌رسد که این در حال تغییر است. دیدن این نتایج بسیار ارزشمند است».

تحریک الکتریکی به بازیابی عملکرد دست و بازو پس از آسیب نخاعی کمک میکند

پس از چند ماه آموزش و تحریک الکتریکی، بسیاری از بیماران پیشرفت‌های چشمگیری در کنترل دست و بازو نشان دادند. یکی از آنها قادر به نواختن یک ساز موسیقی برای نخستین بار پس از سال‌ها بود. به طرز حیرت انگیزی، به نظر می‌رسید که این پیشرفت‌ها تا شش ماه بعد همچنان باقی مانده است، که نشان دهنده تأثیر طولانی مدت این روش است.


بیشتر بخوانیم:

>> معلولان کوادری پلژی در رقابت رابط های مغز و رایانه المپیک سایبورگ ها

>> فناوریهایی که به توانبخشی و بازیابی حرکتی افراد پاراپلژیک کمک خواهند کرد


منبع: University of Washington

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *