تشخیص بد شکلی ستون فقرات یا اسکولیوز در مراحل ابتدایی

پژوهشگران دستگاهی برای تشخیص بدشکلی ستون فقرات و بیماری اسکولیوز ایدیوپاتیک توسعه دادند. با این دستگاه دیگر نیازی به پزشک متخصص نیست و به آسانی و در عرض چند ثانیه می‌توان اسکولیوز ایدیوپاتیک را حتی در مراحل ابتدایی تشخیص داد. انتظار می‌رود از این دستگاه در درمانگاه‌ها و مدارس برای انجام معاینات فیزیکی استفاده شود.

پژوهشگران دانشگاه هوکایدو یک سامانه تشخیص تقارن برای سطح پشت انسان توسعه دادند که می‌تواند به صورت سه بعدی مراحل اولیه اسکولیوز ایدیوپاتیک، یک نوع از بدشکلی ستون فقرات را بدون کمک پزشک متخصص تشخیص دهد.

افراد مبتلا به اسکولیوز ایدیوپاتیک که بسیاری از آنها دختران نابالغ هستند، از انحنای جدی ستون فقرات رنج می‌برند. از هر ۵۰ نفر یک نفر به این بیماری مبتلاست که نرخ بالایی است. تشخیص زود هنگام این بیماری برای درمان ضروری است و زمانی که ستون فقرات ۳۰ درجه یا بیشتر خمیده باشد پوشیدن آتل ویژه، مؤثر واقع می‌شود. در سال‌های اخیر، مطالعه ژنتیکی این بیماری پیشرفت کرده و توسعه درمان را ترقی داده است.

دانش‌آموزان مدارس ابتدایی و راهنمایی در ژاپن مطابق با مقررات در قانون بهداشت و ایمنی مدرسه با هدف تشخیص اسکولیوز ایدیوپاتیک چک‌آپ می‌شوند. هرچند این قانون انجمن‌های پزشکی مربوطه و یا هیئت آموزشی در هر شهر برای تصمیم‌گیری در مورد چگونگی چک آپ و شکاف‌های منطقه‌ای در کشف و شناسایی بیماری را مشخص نکرده است. یکی دیگر از مشکلات، مربوط به مسئولیت سنگینی است که بر دوش پزشکان قرار دارد و باید تعداد زیادی از دانش آموزان را در یک چهارچوب زمانی محدود معاینه کنند.

برای پرداختن به این مسائل، دو دانشمند از زمینه‌های مختلف پژوهش، دانشیار Hideki Sudo از دانشکده تحصیلات تکمیلی پزشکی در دانشگاه هوکایدو و استاد Satoshi Kanai فارغ التحصیل علوم و فناوری اطلاعات یک سامانه برای ارزیابی سه بعدی عدم تقارن ایجاد کردند.

در همکاری بین دانشگاه هوکایدو و شرکت نوا، پژوهشگران دستگاهی برای تشخیص اسکولیوز ایدیوپاتیک توسعه دادند. انتظار می‌رود که این دستگاه از طریق آزمایش بالینی بیماری را تشخیص دهد به طوری که می‌توان آن را در درمانگاه‌ها و برای معاینات فیزیکی در مدارس به کار برد.

این دستگاه چندین نقطه در پشت را به صورت سه بعدی اسکن می‌کند و قادر به ارزیابی تقارن پشت از هر زاویه و تنها در چند ثانیه است. پس انتظار می‌رود که قادر به تشخیص سریع و دقیق اسکولیوز ایدیوپاتیک باشد. پژوهشگران امیدوارند موافقت دولت برای استفاده بالینی از این دستگاه را به زودی دریافت کنند.

تشخیص بد شکلی ستون فقرات یا تشخیص اسکولیوز در مراحل ابتدایی

تجزیه و تحلیل تصویری افراد مبتلا به اسکولیوز ایدیوپاتیک با استفاده از سامانه تشخیص تقارن پشت: تصویر بالا یک بیمار را نشان می‌دهد که باید با آتل تحت درمان قرار بگیرد. انحنای مهره‌های پشتی ۳۴ درجه است. تصویر پایین موردی است که در آن بیمار نیاز به عمل جراحی دارد. انحنای مهره‌ها ۶۰ درجه است. (a): یک تصویر سه بعدی از سطح پشت است (b): بر اساس تصویر (a)، سامانه مقدار انحراف از تقارن ایده‌ال را در عرض چند ثانیه مشخص می‌کند. انحراف بیشتر، رنگ عمیق‌تر. (c): مقایسه با اشعه ایکس. انحراف در تصویر با خمیدگی‌ها مطابقت دارد. تصاویر: دانشگاه هوکایدو / شرکت نوا


در همین زمینه بخوانید:

>>بریس ستون فقرات به صورت اسکلت بیرونی برای درمان اسکولیوز


منبع: disabled-world.com

1 comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *