راهکارهای نوآورانه توانبخشی برای کمک به قربانیان سکته یا آسیب نخاعی

پیش از این برنامه‌ها و تجهیزاتی که برای توانبخشی فیزیکی مورد استفاده قرار می‌گرفت برای بیمار و مراقبان بسیار خسته کننده و ارزیابی پیشرفت بیمار مملو از معیارهای ضعیف بود. همچنین بسیاری از این برنامه‌های توانبخشی را نمی‌توان در منزل اجرا کرد. خوشبختانه با پیشرفت فناوری، راهکارهای هوشمند و نوآورانه توانبخشی نیز گسترش یافته است. اکنون برنامه‌ها و تجهیزات توانبخشی با واقعیت مجازی ادغام و در قالب بازی ارائه میشود تا هم برنامه‌های توانبخشی سرگرم کننده و جذاب باشد، هم اینکه بیماران را بیشتر درگیر و به روند بهبود آنها سرعت بخشد. همچنین بسیاری از این برنامه‌های توانبخشی را میتوان در منزل انجام داد و گزارش پیشرفت را برای پزشک ارسال کرد. در این بخش از مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی با برخی از این راهکارهای نوآورانه توانبخشی آشنا می‌شویم.

برخی راهکارهای نوآورانه توانبخشی برای کمک به قربانیان سکته یا آسیب نخاعی

راهکارهای هوشمند شرکت NEOFECT برای توانبخشی در منزل

راهکارهای هوشمند توانبخشی NEOFECT برای دومین سال متوالی در نمایشگاه CES 2018 به نمایش گذاشته شد. Smart Pegboard یک پلتفرم دیجیتالی است که برای توانبخشی افراد مبتلا به سکته مغزی طراحی شده است و در CES2018 معرفی شد. این شرکت در سال ۲۰۱۷ نیز یک دستکش هوشمند برای توانبخشی جراحات دست و مچ دست معرفی کرد.

برخی راهکارهای نوآورانه توانبخشی برای کمک به قربانیان سکته یا آسیب نخاعی

Scott Kim، مدیر عامل و مؤسس NEOFECT، گفت: «ما راهکارهای هوشمند توانبخشی RAPAEL را توسعه دادیم تا بازماندگان سکته سریعتر بهبود یابند و توانمندسازی آنها در خانه براحتی انجام شود. از آنجایی که در نمایشگاه CES، درخواست‌های بسیاری را از مصرف کنندگان دریافت کرده‌ایم، تلاش ما برای کمک به آنها و عزیزانشان در دستیابی به اهداف خود و بهبود وضعیت سکته مغزی و سایر مشکلات اسکلتی عضلانی و عصبی بیشتر شده است». محصولات نوآورانه این شرکت یک محیط سرگرم کننده برای توانبخشی ایجاد می‌کند.

RAPAEL Smart Pegboard برای بهبود آموزش چالاکی و توانایی در دست گرفتن و چنگ زدن اشیا در بیماران مبتلا به سکته مغزی توسعه داده شد. این دستگاه با بیش از ۳۰ بازی، آموزش شناختی و عملکردی را ارائه می‌دهد و به مشکلات مربوط به حافظه، تمرکز و مهارت بیماران می‌پردازد. این پنل دیجیتال دارای بلندگوهای یکپارچه و ۶۳ چراغ LED است که بازخوردهای صوتی و تصویری و علائم فوری را برای درگیر کردن بیماران و ایجاد انگیزه در آنها ارائه می‌دهد.

دیگر محصولات NEOFECT

RAPAEL Smart Kids یک دستکش است که از حسگرها و بازخوردهای زیستی برای ارائه انواع تمرینات توانبخشی بهره می‌برد. این ابزار آموزشی برای کودکان مبتلا به اختلالات رشد، طیف گسترده‌ای از مشکلات مربوط به شرایط سیستم عصبی عضلانی و اختلالات دستگاه عصبی مرکزی است. این وسیله از حسگرهای حرکتی و موقعیت یاب برای ردیابی حرکت‌های مچ دست استفاده می‌کند و داده‌ها را به یک رایانه می‌فرستد. این دستگاه وظایف حرکتی مربوط به بازی، فعالیت‌های روزمره و تمرین‌های یادگیری را با استفاده از عناصر سرگرم کننده آموزش می‌دهد. تمرین‌های موجود با این دستکش برای درمان شناختی و فیزیکی طراحی شده است.

برخی راهکارهای نوآورانه توانبخشی برای کمک به قربانیان سکته یا آسیب نخاعی

RAPAEL Smart Board یک ابزار توانبخشی بالا تنه است که برای کمک به بهبود بیمارانی که از آسیب مفصل شانه یا آرنج رنج می‌برند، توسعه یافته است. بازی‌های همراه با این دستگاه برای بهبود دامنه حرکت و قابلیت کنترل طراحی شده است. Smart Board به طور خودکار سطح دشواری را متناسب با توانایی بیمار تنظیم می‌کند. همچنین یک برنامه ارزیابی پیشرفته می‌تواند به طور عینی وضعیت بیمار و پیشرفت وی را در طول بهبودی ارزیابی کند.

برخی راهکارهای نوآورانه توانبخشی برای کمک به قربانیان سکته یا آسیب نخاعی

این شرکت افزون بر این محصولات، NeoMano را نیز تولید کرده است که یک ربات پوشیدنی روی سه انگشت است. این ربات برای کمک به بازگرداندن عملکرد دست بیمار طراحی شده است. این دستگاه رباتیک فعالیت‌های روزمره همچون برداشتن و نگه داشتن وسایل یا باز و بستن کردن درها را مدیریت می‌کند. NeoMano برای افرادی که مبتلا به آسیب نخاعی هستند، طراحی شده است. آسیب نخاعی و فلج دست می‌تواند تأثیر قابل توجهی در کیفیت زندگی فرد داشته باشد و علائمی از درد و بی‌حسی موجب عدم توانایی در انجام کارهای روزمره شود.

RehabWall با بازی‌ها موجب بهبود عملکرد حرکتی میشود

RehabWall یک راهکار نوآورانه توانبخشی است که واقعیت مجازی و فناوری بازی را با تمرینات درمانی برای ارائه برنامه‌های توانبخشی مؤثر در مراکز توانبخشی، بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان ترکیب می‌کند. RehabWall یک مفهوم توانبخشی چند نفره است که از فناوری تعاملی برای ساده‌تر، کوتاه‌تر و سرگرم کننده‌تر کردن روند توانبخشی برای بیماران مبتلا به انواع اختلالات بهره می‌برد. این فناوری توسط CSE Entertainment توسعه یافته است.

RehabWall با استفاده از یک صفحه لمسی، عینک واقعیت مجازی و یک شبیه ساز صندلی چرخدار، طیف وسیعی از تمرینات درمانی که موجب افزایش تحرک و قدرت بیماران مبتلا به فلجی، ضعف عضلانی، کاهش کنترل بدن و سایر اختلالات می‌شود، ارائه می‌دهد.

در تمریناتی که برای بهبود کنترل و حرکت بدن ارائه می‌شود از یک دوربین حرکت سنجش جهت پیگیری حرکات بیمار و اطمینان از انجام درست حرکات استفاده می‌شود. این سامانه همچنین تمریناتی را ارائه می‌دهد که می‌تواند برای توانبخشی و پیشگیری از بیماری‌های حافظه مورد استفاده قرار گیرد. RehabWall در طول جلسات آموزشی، به بیماران بازخورد در زمان واقعی ارائه میدهد که برای انگیزه دادن به آنها و درگیر شدن در روند بهبود مفید است.

RehabWall با بازی‌های مجازی موجب بهبود عملکرد حرکتی میشود

CSE Entertainment سری CSE Wall خود را نیز ارائه داده است. این سری طیفی از راهکارهای پیشرفته برای بازی‌های فعال و توانبخشی است که شامل tapWall و iWall می‌باشد. TapWall از بازی‌های صفحه لمسی برای به چالش کشیدن بدن و ذهن بازیکنان استفاده می‌کند. درحالی که iWall به آنها اجازه می‌دهد از بدن خود به عنوان کنترل کننده‌های بازی بهره برند و ابزاری کارآمد برای تمرین ساده، آموزش شدید و یا تنها سرگرمی است.

iWall و tapWall نیز می‌توانند در توانبخشی مورد استفاده قرار گیرند، زیرا آنها هر دو می‌توانند منافع قابل توجهی برای افراد معلول ایجاد کنند. iWall برای بهبود سطح آمادگی جسمانی از طریق بازی‌های سرگرم کننده تعاملی می‌تواند توسط کاربران صندلی چرخدار استفاده شود. بازی‌های صفحه لمسی موجود با tapWall نیز برای کاربران صندلی چرخدار قابل دسترس هستند. آنها یک تمرین بدنی عالی ارائه می‌دهند در حالی که هماهنگی دست و چشم کاربران، زمان واکنش و مهارت‌های شناختی از جمله توالی، حافظه کاری و ردیابی بصری را به چالش می‌کشد.

توانبخشی با Happy Rehab

HappyRehab شامل مفاهیم توانبخشی منحصر به فردی است که توسط INNOVAID توسعه یافته است. این سامانه ترکیبی از فناوری تعاملی با آخرین بینش‌های علمی برای ارائه برنامه‌های بسیار جذاب و مؤثر برای آموزش و توانبخشی است.

Happy Rehab یک راهکار آموزشی است که عمدتاً برای کودکان و نوجوانان مبتلا به فلج مغزی ایجاد شده است. این یک پلت فرم پشتیبانی برای حالت ایستاده است که ترکیبی از کنترل پویای حرکت همراه با آموزش شناختی برای بهبود مهارت‌های شناختی و حرکتی کاربران است. سامانه ایستاده می‌تواند برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌های عصبی از جمله سکته مغزی و سایر آسیب‌های مغزی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین می‌تواند در بهبود توانایی بیماران پس از جراحی مفید باشد.

Happy Rehab می‌تواند به افزایش دامنه فعال و غیرفعال حرکت کاربران و بهبود تعادل، تحرک و کنترل عصبی عضلانی از طریق برنامه‌های آموزشی سرگرم کننده، انگیزشی و هدف گرا کمک کند. این پلت‌فرم تحرک مفاصل را از طریق پدال‌های پا یا پشتیبانی کننده‌های زانو و در قالب بازی‌های رایانه‌ای ارائه می‌دهد. Happy Rehab در سه اندازه، برای بزرگسالان، جوانان و کودکان در دسترس است.

INNOVAID یک شرکت دانمارکی است که متخصص در توسعه فن آوری‌های پشتیبانی برای توانبخشی و آموزش است. این شرکت محصولات نوآورانه‌ای را ایجاد می کند که کیفیت زندگی کاربران را بهبود می‌بخشد و به آنها کمک می‌کند تا مهارت‌های مختلف را از طریق برنامه‌های آموزشی متنوع و مؤثر، یاد بگیرند.


بیشتر بخوانیم:

توانبخشی فیزیکی با اسکلت بیرونی و واقعیت مجازی


منبع: fitness-gaming.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *