توسعه ایمپلنت مغزی بی سیم با توان مصرفی پایین؛ گامی موثر در پیشرفت پروتزهای کنترل شونده با ذهن

یکی از کاربردهای ایمپلنت‌ مغزی، بازیابی حرکتی بیماران آسیب نخاعی و بیماران ALS است. ایمپلنت‌های مغزی به طور معمول از طریق سیم، سامانه‌ی عصبی بیمار را به یک دستگاه الکترونیکی متصل می‌کنند. گروهی از پژوهشگران مهندسی برق و علوم اعصاب دانشگاه استنفورد توانستند یک ایمپلنت مغزی بی سیم با توان مصرفی پایین توسعه دهند که قادر است سیگنال‌های عصبی را به طور دقیق جمع‌آوری و ارسال کند. برای آشنایی با پیشرفت های ایمپلنت مغزی و پروتزهای کنترل شونده با سیگنال مغزی با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

ایمپلنت مغزی بی سیم با توان مصرفی پایین

با کمک رابط مغز-رایانه به عبارت دیگرایمپلنت مغزی تلاش می‌شود بخشی از کنترل حرکتی بیمار آسیب نخاعی بازیابی شود. رابط مغز-رایانه، زیر جمجمه و بر سطح مغز بیمارقرار می‌گیرد. افزون بر این، دستگاه کاشتنی برای بیماران ALS نیز کاربرد دارد. بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) یک بیماری نورون‌های حرکتی است که موجب تخریب پیش‌رونده و غیرقابل ترمیم در دستگاه عصبی مرکزی مغز و نخاع و دستگاه عصبی محیطی می‌شود.

نسل فعلی رابط‌های مغز-رایانه، حجم بسیاری از فعالیت‌های نورون‌ها و سیگنال‌های عصبی را ثبت و از طریق سیم به رایانه ارسال می‌کنند. علت اصلی به کار نبردن ایمپلنت بی‌سیم در نسخه‌های فعلی، مصرف بالای توان برای ارسال حجم عظیمی از سیگنال‌ها است. با مصرف توان بالا، گرمای زیادی تولید می‌شود که برای بیمار ایمن نیست.

ایمپلنت مغزی بی سیم با مصرف توان پایین

پژوهشگران توانستند ایمپلنت مغزی بی سیم توسعه دهند که قادر است سیگنال‌های عصبی را به طوردقیق جمع‌آوری و ارسال کند. ویژگی اساسی این دستگاه بی‌سیم، توان مصرفی آن است که به یک دهم توان مصرفی نسخه‌های باسیم کنونی کاهش یافته است. افزون بر کاهش توان مصرفی، این ایمپلنت به بیماران دامنه‌ی حرکتی بیشتری خواهد بخشید. نتایج این تحقیق در مجله‌ی Nature Biomedical Engineering به چاپ رسیده است.

ایمپلنت مغزی بی سیم با توان مصرفی پایین

متخصصان علوم اعصاب سیگنال‌های عصبی ویژه‌ای را شناسایی کردند که با کمک آن‌ها می‌توان یک بازوی رباتیک یا حتی مکان‌نمای رایانه را کنترل کرد. همچنین، مهندسان الکترونیک مدار الکترونیکی رابط مغز-رایانه بی‌سیم را توسعه داده‌اند که با توان مصرفی بسیار پایین، سیگنال‌ها را ثبت و ارسال می‌کند. درنتیجه برای کاربر ایمن است تا بر سطح مغز وی قرار گیرد. تاکنون این دستگاه بر یک شرکت‌کننده نیز در یک آزمایش بالینی مورد آزمایش قرار گرفته است.


بیشتر بخوانیم:

>>شناسایی نورون های موثر در بازیابی حرکتی افراد پاراپلژیک با یادگیری ماشین
>>بازیابی حس لامسه در بیماران آسیب نخاعی با رابط جدید مغز و رایانه
>> ایمپلنت عصبی و مغزی چگونه کار می کند ؟


منبع:eenewseurope

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *