راهکارهای نوآورانه برای بازیابی عملکرد راه رفتن و توانبخشی اندام های حرکتی

Zbigniew Łukasiak لهستانی بیش از سی سال در حال تحقیق و طراحی ابزار و تجهیزات پزشکی بوده است. وی به دنبال راهکارهای جدیدی است که در توانبخشی معلولان مبتلا به فلج اندام تحتانی کاربرد دارد. Łukasiak اختراعات بیشماری ثبت کرده که مهمترین آنها در زمینه پشتیبانی از راه رفتن و توانبخشی اندام‌های حرکتی است. او برای اینکه بتواند نتایج تحقیق و طراحی خود را در جهت ارتقای کیفیت زندگی افراد دارای ناتوانی بکار ببرد، شرکت REHADEN را راه‌اندازی کرد. برای آشنایی با محصولات نوآورانه این شرکت با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

راهکارهای نوآورانه برای بازیابی عملکرد راه رفتن و توانبخشی اندام های حرکتی

مأموریت REHADEN ایجاد راهکارهای مبتکرانه و فناوری پیشرفته برای بازیابی عملکرد راه رفتن، حفاظت از اندام‌های حرکتی و همچنین فعال‌سازی و توانبخشی سالمندان است. محصولاتی که عمدتاً برای استفاده در منزل در نظر گرفته شده‌اند، اما با تأکید ویژه بر بخش‌های توانبخشی اندام‌های حرکتی، توانبخشی عصبی و سالمندان می‌توان از آن‌ها در مراکز توانبخشی و بیمارستان‌ها نیز استفاده کرد. مزایای محصولات این شرکت عبارتند از: راهکارهای نوآورانه، کیفیت بسیار بالا و راحتی در استفاده. در ادامه با دو نمونه کاربردی و مؤثر آشنا می‌شویم.

نتیجه کار Łukasiak بر روی سینماتیک راه رفتن فرد معلول، یک مفهوم کاملاً جدید در زمینه پشتیبانی است که WalkStander نام دارد. WalkStander تنها آغاز مفهوم پشتیبانی و آموزش مجدد گام برداشتن است. همچنین تأثیر کار بر روی مشکلات توانبخشی افراد مبتلا به فلج و توانبخشی سالمندان وسیله‌ای مدولار برای توانبخشی مؤثر کمر، مفاصل زانو و مفاصل مچ پا است که Pelvic Reha Panel نام دارد.

WalkStander Sport: سیستم مدولار برای بازیابی عملکرد راه رفتن

WalkStander Sport به عنوان یک سیستم مدولار برای بازیابی عملکرد راه رفتن و فعال کردن افراد دارای معلولیت جسمی طراحی شده است. WalkStander Sport یک وسیله پیشرفته از لحاظ مکانیکی است که دارای ماژول‌های قابل تعویض است و به فرد دارای معلولیت اجازه می‌دهد مشابه راه رفتن فیزیولوژیکی یک فرد سالم، گام بردارد. هر گام با خم شدن زانو، پایین آمدن جزئی لگن در هنگام راه رفتن و چرخش کم لگن همراه است.

WalkStander Sport، در مرحله فعلی توسعه محصول، در ده مدل موجود است، که دو مدل نخست آن برای افرادی که فلج غیر قابل بازگشت دارند، پاراپلژی پس از سانحه و پاراپلژی اسپاستیک طراحی شده‌اند، در حالی که هشت مورد بعدی عمدتاً برای بازیابی راه رفتن در نظر گرفته شده است. هر مدل با توجه به اختلال عملکرد، توانایی‌های جسمی و نوع درمان، به صورت جداگانه برای بیمار انتخاب می‌شود. WalkStander Sport نسخه اصلی سیستم WalkStander است.

WalkStander Sport وسیله‌ای مکانیکی و بدون منبع انرژی خارجی است. راه رفتن با کمک دست کاربر یا مراقب انجام می‌شود. دست‌ها تنها برای راه رفتن استفاده می‌شود و برای نگه داشتن بدن در حالت ایستاده لازم نیست.

گام برداشتن

برای گام برداشتن کافی است اهرم را به آرامی بالا بکشید. زانو خم، پا بلند خواهد شد و دستگاه به جلو حرکت می‌کند. اهرم را پایین بیاورید. نگهدارنده با لگن شما پایین می‌آید و پای شما روی زمین قرار می‌گیرد. حال همین کار را با دست مخالف خود انجام دهید. اینگونه است که شما گام برمیدارید. با گذشت زمان و کسب تجربه، راه رفتن شما صاف و بدون هیچ تلاشی خواهد بود.

تغییر جهت قدم زدن

اهرم چپ را به سمت بالا بکشید، آن را کمی به سمت راست بپیچید و اهرم را به سمت پایین فشار دهید. حال اهرم راست را به سمت بالا بکشید، آن را به سمت راست بچرخانید، دستگاه به سمت راست می‌پیچد. برای تغییر جهت راه رفتن، این عمل را هر چند بار که لازم است تکرار کنید.

مرکز ثقل هنگام راه رفتن

در حین راه رفتن با خم شدن پاها از زانو، مرکز ثقل بالا و پایین می‌رود. این شرط لازم برای راه رفتن آناتومیک است. به همین دلیل WalkStander Sport مجهز به مکانیزم ویژه‌ای برای تغییر موقعیت مرکز ثقل است. در حین راه رفتن، مرکز ثقل انسان حرکات کوچکی به بالا و پایین دارد. مرکز ثقل هنگام ایستادن با پاهای در کنار هم، در بالاترین موقعیت قرار دارد، در حالی که در موقعیت قدم زدن به طور متوسط ​​حدود ۲٫۵ سانتی‌متر پایین می‌آید. در حین راه رفتن، نگهدارنده لگن مرتباً حرکات رو به پایین را انجام می‌دهد، دقیقاً مانند حرکت طبیعی، که موجب می‌شود گام برداشتن سبک، راحت و نزدیک به راه رفتن آناتومیک یک فرد غیر معلول باشد.

Pelvic Reha Panel: جهت توانبخشی اندام تحتانی و مفاصل لگن در سالمندان، بیماران پاراپلژیک یا کوادری‌پلژی

از این ابزار می‌توان در کنار تخت و برای بالا بردن اندام تحتانی به همراه خم شدن مفصل زانو و لگن، در حالت دراز کش و در محدوده ۰ تا ۹۰ درجه استفاده کرد. این امر موجب افزایش تحرک مفاصل زانو و مفاصل لگن، کشش و تقویت ماهیچه‌های پا و عضلات باسن و بهبود گردش خون در اندام تحتانی می‌شود.


بیشتر بخوانیم:

>> معرفی ارتز های مناسب درمان و توانبخشی بیماران فلج مغزی

>> اسکلت بیرونی: یک سامانه توانبخشی چند منظوره


منبع: rehaden.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *