جعبه ابزاری جدید برای استانداردها و پروتکل های اسکلت بیرونی

دیگر نیازی نیست در یک محیط کاری وسایل رباتیک دور از کارگران در قفس قرار گیرند. عصر جدید رباتیک مشارکتی یا cobot، نویدبخش تعامل بیشتر و نزدیکتر انسان و ربات‌ها است. این ربات‌ها، زحمت و خستگی کار دستی را کاهش می‌دهند. روند مشابهی در مراقبت‌های بهداشتی بویژه در توانبخشی وجود دارد که ربات‌های کمکی به کار گرفته می‌شوند. برای بسیاری، اسکلت‌های بیرونی و ربات‌های پوشیدنی نیز در دسته ربات‌های مشارکتی قرار می‌گیرند. این نزدیکی رباتیک به مردم، سؤالات و نگرانی‌های بسیاری در مورد ایمنی ایجاد می‌کند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

 جعبه ابزاری جدید برای استانداردها و پروتکل های اسکلت بیرونی

یک جعبه ابزار دیجیتالی آنلاین

در یک همکاری اروپایی با نام COVR، یک جعبه ابزار دیجیتالی آنلاین منتشر شده است که دسترسی سریع و رایگان را برای کمک به حفظ امنیت ربات‌ها و اسکلت‌های بیرونی با ارائه مراحل مختلف ارزیابی و اجرا فراهم می‌کند. همکاری اروپایی COVR شامل مؤسسه فناوری دانمارک، شورای تحقیقات ملی ایتالیا، IFF فراونهوفر در آلمان،  CEA در فرانسه و مؤسسه تحقیق و توسعه Roessingh در هلند است.

جعبه ابزار COVR در  Safearoundrobots.com قرار دارد. اگرچه این جعبه ابزار انحصاری نیست، اما شامل بخش‌های اختصاصی برای اسکلت‌های بیرونی است. از جمله:

مطالعه موردی: داستان‌هایی همه بر اساس پروژه‌های واقعی تکمیل شده با شرکای صنعتی یا کارشناسان ایمنی. هر مورد شامل خلاصه‌ای از چالش‌های ایمنی در پروژه و شیوه غلبه بر آنها توسط شرکت‌ها است.

استانداردها و دستورالعمل‌ها: استانداردها و پنج دستورالعملی که در مورد فناوری اسکلت بیرونی اعمال می‌شوند.

پروتکل‌ها: پنج مورد مربوط به پروتکل‌های آزمایش اسکلت بیرونی.

در حال حاضر، مجموعه ابزار COVR بر روی استانداردها و بهترین شیوه‌های اتحادیه اروپا متمرکز است. این جعبه ابزار همچنین شامل اطلاعاتی در مورد تجهیزات آزمایشی پیشنهادی و ارزیابی خطر است. همه شرکای اروپایی در COVR از سال ۲۰۱۸ تلاش کرده‌اند تا مسیر ربات‌های ایمن را کوتاه‌تر و قابل مدیریت‌تر کنند.  Safearoundrobots.com برای کمک به شما در طراحی، توسعه و راه‌اندازی رباتیک مشارکتی ایمن در زمینه تولید، مراقبت‌های بهداشتی، تدارکات و کشاورزی است.

اهمیت جعبه ابزار COVR

Kim Gungaard، حامی اتوماسیون در شرکت جهانی علوم زیستی Chr. Hansen و کاربر این جعبه ابزار، می‌گوید: «جعبه ابزار COVR به من درک درستی از ایمنی ربات و بهترین روش اجرای یک رباتیک مشارکتی ایمن داده است. این ابزار به من مهارتی داده است که در هیچ جای دیگری پیدا نکرده‌ام».

Aske Bach Lassen، هماهنگ کننده پروژه COVR در مؤسسه فناوری دانمارک، می‌گوید: «صرف نظر از سطح دانش، این جعبه ابزار به شما کمک می‌کند. برای مبتدیان، توصیه‌هایی در مورد برنامه نویسی ربات ایمن و شیوه انجام ارزیابی خطر ارائه می‌دهد، در حالی که فرد متخصص می‌تواند دانش مربوط به پروتکل‌های اعتبارسنجی، آخرین مطالعات در مورد ایمنی و مروری بر تجهیزات پیشرفته اندازه‌گیری را بیابد که برای آزمایش استفاده می‌شوند».

بیش از یک دهه است که صنعت cobot برای راهنمایی عمیق‌تر و نمونه‌های عملی درخواست کرده است. با کمک ارائه شده توسط  safearoundrobots.com، امیدواریم شاهد نصب ربات‌های مشارکتی بیشتری با استفاده از ارزیابی کارآمد و کامل خطر باشیم. تشخیص اینکه کدام دستورالعمل‌ها و استانداردها به یک برنامه کاربردی ربات مشارکتی مرتبط است، می‌تواند دشوار باشد. این ابزار با چند کلیک ساده شما را به اسناد مربوطه راهنمایی می‌کند.

محدودیت‌ها

چیزی که به نظر می‌رسد در جعبه ابزار COVR کم است، شیوه کنترل فرآیند مدیریت تغییر در هنگام اجرای یک اسکلت بیرونی یا یک ربات مشارکتی است. آیا باید از خریداران و مجریان فناوری اسکلت بیرونی انتظار داشت که مطالعات ایمنی و اعتبارسنجی خود را انجام دهند؟ جعبه ابزار COVR می‌تواند برای توسعه دهندگان اسکلت بیرونی که بازار اتحادیه اروپا را هدف قرار می‌دهند، یا برای آزمایشگاه‌های مستقلی که به دنبال تأییدیه هستند، ارزشمند باشد. خریداران و پذیرندگان باید با احتیاط بیشتری از این ابزار استفاده کنند وگرنه تا زمانی که باید دستگاه‌های جدید را پیاده‌سازی کنند، از ارزیابی‌ها خسته خواهند شد.

COVR چیست؟

COVR یک همکاری اروپایی است که توسط مؤسسه فناوری دانمارک رهبری می‌شود. این همکاری بر اعتبارسنجی ایمنی ربات متمرکز است، شیوه آزمایش، اندازه‌گیری و مستندسازی و اینکه راهکار ربات شما با الزامات موجود در دستورالعمل‌ها، مقررات و استانداردها مطابقت دارد. مأموریت COVR افزایش ایمنی همه ربات‌هایی است که فضای مشترکی با انسان دارند. این پروژه توسط اتحادیه اروپا تأمین مالی می‌شود.


>> آینده‌ ی استاندارد های اسکلت های بیرونی

>> نخستین استاندارد اسکلت بیرونی و رباتهای پوشیدنی


منبع:  exoskeletonreport.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *