در شصت سال گذشته تنها یک شغل در نتیجه اتوماسیون از بین رفته است

اتوماسیون اغلب جایگزین نیروی کار انسانی خواهد شد ولی در شصت سال اخیر به ندرت یک فرصت شغلی را به طور کامل حذف کرده باشد. بنابر مطالعه جیمز بسن (James Bessen) اقتصاددان دانشگاه هاروارد، تنها یکی از ۲۷۰ شغلی که در سرشماری سال ۱۹۵۰ آمریکا فهرست شده بود در اثر پیشرفت فناوری و اتوماسیون حذف شده است. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.
در شصت سال گذشته تنها یک شغل در نتیجه اتوماسیون از بین رفته است
اگرچه برخی جنبه‌های بسیاری از شغل‌های امروزی می‌توانند با فناوری‌های کنونی خودکار شوند اما تعداد کمی از آن‌ها به طور کامل خودکار می‌شوند. بنابر مطالعه جیمز بسن (James Bessen) اقتصاددان دانشگاه هاروارد، تنها یکی از ۲۷۰ شغلی که در سرشماری سال ۱۹۵۰ آمریکا فهرست شده بود در اثر پیشرفت فناوری و اتوماسیون حذف شده است. این شغل اپراتور آسانسور است. در حالی که شغل‌هایی که دولت به دلیل عواملی دیگر مانند نبود تقاضا (نگهبان مهمانخانه‌ها) و یا منسوخ شدن فناوری (اپراتور تلگراف) حذف کرده‌ است ولی تنها شغل اپراتور آسانسور به دلیل اتوماسیون از بین رفته است. الگوی شصت سال پیش در حال ادامه یافتن است.

طبق تحلیل مک کینزی (McKinsey) تنها تعدادی از حرفه‌های امروزی به طور کامل خودکار خواهند شد و اما برای بسیاری از شغل‌ها بخشی از آن‌ها ظرفیت تغییر به اتوماسیون دارند. با توجه به نظر جیمز بسن، این تمایز بسیار مهم است و نتایج اقتصادی متفاوتی به ارمغان می‌آورد. اگر شغل به طور کامل خودکار شود اشتغال و نیاز به نیروی کار کاهش می‌یابد. اگر تنها بخشی از شغل به صورت خودکار درآید نیاز به نیروی انسانی بیشتر می‌شود. برای نمونه می‌توان صنعت بافت و ریسندگی را نام برد که با انقلاب صنعتی متحول شد. قیمت پوشاک کاهش یافت. افراد بیشتری پارچه تهیه می‌کردند کارخانه‌ نیروی انسانی بیشتر به کار گرفت. ممکن است برخی فعالیت‌ها توسط نیروی انسانی قابل انجام باشد ولی همراهی ماشین با انسان کارآیی را افزایش می‌دهد.
در شصت سال گذشته تنها یک شغل در نتیجه اتوماسیون از بین رفته است
تا به حال جنبه مثبت اتوماسیون گفته شد اما برای برخی حرفه‌ها، کاهش قیمت خدمات و محصولات فرصت‌های شغلی ایجاد نمی‌کند چون کاهش قیمت، تقاضا را زیاد نکرده. همچنین همیشه این اعتقاد وجود دارد که فناوری‌های جدید به سرعت در حال پیشرفت هستند و اقتصاد نمی‌تواند همگام با آن پیش برود و سازگار شود.


در زمینه تاثیر اتوماسیون بر آینده کسب و کار بیشتر بخوانید:
>>رقابت با فناوریهای خودکار برای به دست آوردن شغل
>>بحران فناوری: هشدار در مورد بیکاری و از بین رفتن مشاغل


منبع : weforum

باز نشر این نوشتار تنها با ذکر لینک مرجع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *