اسکلت بیرونی چگونه به حرکت درمانی کمک میکند?

گاهی آنچنان راه رفتن برایمان عادی جلوه می‌کند که تنها با از دست دادن این موهبت، به قدر و ارزش آن پی‌ می‌بریم. افراد به دلایل بسیاری توانایی تحرک خود را از دست می‌دهند. اما سکته مغزی یکی از بزرگترین دلایل است. سکته مغزی دلیل اصلی ناتوانی طولانی مدت در ایالات متحده است که هر ساله ۱۷ میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیش از یک میلیون بازمانده پس از سکته مغزی دچار محدودیت‌های عملکردی در فعالیت‌های روزمره می‌شوند و بیش از ۵۰ درصد بازماندگان سکته مغزی دچار اختلال طولانی مدت در راه رفتن هستند. چنین اختلالی با افزایش خطر سقوط، مشارکت محدود اجتماعی و پایین آمدن کیفیت کلی زندگی همراه است. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اسکلت بیرونی چگونه به حرکت درمانی کمک میکند

حدود ۸۰ درصد از بازماندگان سکته مغزی نقص قابل توجهی در راه رفتن دارند، از جمله الگوهای نامتقارن راه رفتن و کاهش سرعت راه رفتن. در نتیجه ظرفیت آنها برای جابجایی محدود می‌شود. ربات اسکلت بیرونی که برای تقویت تحرک طراحی شده است می‌تواند این نقص در راه رفتن را اصلاح کند. این یک فناوری مفید است، چرا که حدود ۴۰ درصد از بازماندگان سکته مغزی دارای اختلالات متوسط ​​تا شدید هستند که نیاز به مراقبت ویژه دارند. و ۱۰ درصد به مراقبت‌های طولانی مدت یا پرستاری تمام وقت نیاز دارند و بعید است دیگر راه بروند.

همچنین ربات اسکلت بیرونی می‌تواند به افراد مبتلا به آسیب نخاعی کمک کند تا حرکت داشته باشند، در نتیجه سلامت قلب و عروق آنها بهبود می‌یابد، موجب کاهش سرعت از دست دادن بافت چربی می‌شود، به ایجاد توده عضلانی کمک کند، موجب بهبود عملکرد روده و کمک به مدیریت درد می‌شود. حدود ۲۹۱۰۰۰ نفر در ایالات متحده با ضایعات نخاعی زندگی می‌کنند.

برای افرادی که سکته مغزی و صدمات نخاعی را تجربه کرده‌اند، بدون شک راه رفتن و گشت و گذار مشکل است. اما اکنون، ربات اسکلت بیرونی به این بیماران کمک می‌کند تا حدی از دست دادن تحرک خود را بازیابند. شرکت‌های اسکلت بیرونی مانند Ekso Bionics در حال ایجاد پیشرفت‌های انقلابی در توانبخشی هستند.

کمک به تحرک پس از سکته مغزی

اسکلت‌های بیرونی به افرادی که سکته کرده‌اند فرصت بیشتری برای افزایش قدرت عضلانی و افزایش دامنه حرکت می‌دهد. هدف بلند مدت توانبخشی مشارکت بیمار در جامعه با بازیابی توانایی راه رفتن به عنوان مهمترین هدف عملکردی است. این امر از طریق آموزش ویژه، پیشرونده و تکراری مبتنی بر اصول یادگیری حرکتی حاصل می‌شود. با توانبخشی هدفمند، مغز را دوباره سازماندهی می‌کنیم تا مهارت‌هایی را که در نتیجه سکته مغزی از بین رفته‌اند، دوباره بیاموزد.

فیزیوتراپی با کمک اسکلت بیرونی برای بسیاری از افراد پس از سکته مغزی بسیار امیدوار کننده است. ابزارهایی از این دست موجب می‌شود افراد در حالی که از زندگی خود نهایت لذت را می‌برند در بهبودی خود شرکت کنند.

اسکلت بیرونی چگونه به حرکت درمانی کمک میکند

کمک به تحرک پس از آسیب نخاعی

دستگاه‌های نوآورانه مانند اسکلت‌های بیرونی شرکت Ekso Bionics به افراد آسیب دیده نخاعی کمک می‌کند تا با همراهی فیزیوتراپی، آموزش و کمک از طرف مراقب، از برخی تحرکات برخوردار شوند.

البته یکی از بزرگترین مزایای ربات اسکلت بیرونی این است که به افراد مبتلا به پاراپلژی اجازه می‌دهد دوباره راه بروند. این می‌تواند با اثرات ثانویه بسیاری نیز همراه باشد. توانایی دوباره راه رفتن برای افراد و خانواده‌های آنها یک استرس بزرگ است. براساس پژوهش‌های بنیاد کریستوفر و دانا ریو، کسانی که فلج هستند ۲ تا ۳ برابر افراد غیر معلول دچار افسردگی می‌شوند و بیشترین خطر خودکشی در پنج سال نخست پس از آسیب رخ می‌دهد.

شرکت Ekso Bionics چگونه کمک می‌کند؟

شرکت Ekso Bionics یک اسکلت بیرونی پوشیدنی به نام EksoNR ارائه می‌دهد که منحصراً برای استفاده در مراکز توانبخشی و با تنظیمات بالینی ساخته شده است تا به بیماران کمک کند زودتر تحرک خود را به دست آورند. EksoNR نخستین اسکلت بیرونی با تأییدیه سازمان غذا و دارو برای سکته مغزی، آسیب مغزی و ضایعات نخاعی است که برای اطمینان از طبیعی‌ترین الگوی گام برداشتن با آموزش مجدد مغز و عضلات برای نحوه صحیح دوباره راه رفتن، طراحی شده است.

افزون بر کمک به بیماران سکته مغزی، می‌تواند به بیماران آسیب نخاعی، آسیب مغزی، آنوریسم، هیپوکسی/آنوکسی، ایسکمی و تومورهای مغزی نیز کمک کند.

در حال حاضر EksoNR در بیش از ۲۷۰ مرکز توانبخشی در سراسر جهان، تحت هدایت پرسنل آموزش دیده، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فناوری‌های جدید مانند اسکلت بیرونی به طور فزاینده‌ای به مراکز توانبخشی راه پیدا می‌کنند تا بیماران سکته مغزی و نخاعی بتوانند تحرک خود را بهبود بخشند.


بیشتر بخوانیم:

>> رونمایی از لباس توانبخشی EksoNR ساخت شرکت Ekso Bionics

>> آشنایی با شرکت سازنده اسکلت بیرونی EksoBionics


منبع: eksobionics

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *