بازیابی حرکت دست و توانایی گرفتن اشیا با دستکش رباتیک نرم موسسه Wyss

دستکش رباتیک نرم (Soft Robotic Glove) به افرادی که کنترل حرکت دست خود را از دست داده‌اند کمک می‌کند تا دوباره توانایی گرفتن اشیا را بازیابند. بیشتر افرادی که تمام یا بخشی از توانایی حرکت دست خود را از دست دادند از جمله بیماران دستروفی عضلانی، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) و آسیب نخاعی ناکامل به دلیل ناتوانی در انجام فعالیت‌های روزمره‌ی خود، کاهش شدید کیفیت زندگی را تجربه می‌کنند. پژوهشگران موسسه‌ی ویس (Wyss) دانشگاه هاروارد (Harvard)، یک دستکش رباتیک نرم توسعه داده‌اند که می‌تواند به عنوان فناوری کمکی برای گرفتن اشیا در دست به کار رود. با دستکش رباتیک، کنترل دست بیماران و استقلال زندگی آن‌ها بازمی‌گردد. برای آشنایی با این دستکش رباتیک با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.
بازیابی حرکت دست و توانایی گرفتن اشیا با دستکش رباتیک نرم موسسه Wyss

پیشرفت‌ موسسه ویس در پژوهش‌های کاربردی و طراحی فناوری‌های رباتیک پوشیدنی به پژوهشگران این امکان را می‌دهد تا بیماران نیز در مراحل توسعه و آزمایش دستکش رباتیک نرم با آن‌ها همکاری کنند. این رویکرد جامع فرآیند طراحی و توسعه سبب تولید فناوری‌های کمکی می‌شود که افزون بر دستیابی به قابلیت‌های عملکردی موردنظر، از نظر اجتماعی و روانشناختی نیز به سازگاری فناوری با کاربران توجه دارد.

مطالعه‌ی بالینی دستکش رباتیک نرم همچنان در موسسه ویس ادامه دارد. پروفسور کانر والش (Conor Walsh) که در توسعه‌ی دستکش رباتیک موسسه ویس همکاری می‌کند می‌گوید مراحل آزمایش این فناوری بر بیماران ادامه دارد تا دستکش برای هر نوع آسیب کنترلی حرکت دست قابل شخصی‌سازی باشد. این روند برای یافتن بهترین روش کنترل حرکت دست و گرفتن اشیا انجام می‌شود.

طراحی دستکش با هدف توسعه‌ی دستکش رباتیک راحت و سازگار برای چندمین بار تکرار شد. هم‌اکنون اندازه‌ی محرک‌های دستکش که توان حرکتی دستکش را فراهم می‌کنند کوچکتر طراحی شده‌اند. همچنین نیروهای وارد بر انگشتان، در سطح بیشتری اعمال می‌شوند. محرک‌های دستکش، نرم و چندبخشی هستند. این محرک‌ها از ساختار ترکیبی لوله‌ای و از جنس الیاف کولار (Kevlar) و لاستیک سیلیکون انعطاف‌پذیر (silicone elastomer) ساخته شده‌اند. گفتنی است نسبت استحکام به وزن الیاف کولار زیاد است و به این ترتیب با وزن یکسان، ۵ برابر فولاد استحکام دارد. اصلی‌ترین خصوصیت لاستیک سیلیکون انعطاف‌پذیری خوب آن در یک محدوده دمایی بسیار وسیع است. محرک‌های دستکش محدوده‌ی گسترده‌ای حرکت انگشتان را پشتیبانی می‌کنند.

سامانه‌ی کنترلی دستکش رباتیک قابل حمل و سبک است. می‌توان این سامانه را بر کمربند بست یا به صندلی چرخدار متصل کرد. هم‌اکنون دستکش رباتیک نرم موسسه ویس در مرحله دریافت مجوز است.


در همین زمینه بخوانیم:

>>Ironhand: نخستین سامانه رباتیک تقویت کننده عضلات
>>این دستکش رباتیک میتواند عملکرد دست بیماران آسیب نخاعی را بازگرداند
>>WearRAcon19 : گزارش روز دوم همایش فناوریهای رباتیک پوشیدنی ۲۰۱۹


منبع: wyss.harvard

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *