مروری بر انواع دستکش های هوشمند و توان افزا

در این قسمت از مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی مروری داریم بر پیشرفته‌ترین دستکش‌های رباتیک، هوشمند و توان افزا که برای اهداف مشخصی از جمله توانبخشی، کمک به حرکت دست بیماران آسیب نخاعی و یا استفاده در محیط واقعیت مجازی توسعه یافتند. با ما همراه باشید.

با دست رباتیک Shadow Hand اجسام را از مایل ها فاصله در دست خود احساس کنید

دستکش رباتیک نرم مؤسسه ویس دانشگاه هاروارد

این دستکش رباتیک به افرادی که کنترل حرکت دست خود را از دست داده اند کمک می‌کند تا دوباره توانایی گرفتن اشیا در دست را بازیابند. بیماران دیستروفی عضلانی، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) و آسیب نخاعی به دلیل ناتوانی در انجام فعالیت‌های روزمره‌ی خود کاهش شدید کیفیت زندگی را تجربه می‌کنند. پژوهشگران موسسه‌ی ویس (Wyss) دانشگاه هاروارد (Harvard) یک دستکش رباتیک نرم توسعه داده‌اند که می‌تواند به عنوان فناوری کمکی برای گرفتن اشیا در دست به کار رود.

توسعه یک دستکش رباتیک نرم برای بیماران آسیب نخاعی

بیشتر افرادی که بخشی از توانایی حرکت دست خود را از دست دادند، کاهش شدید کیفیت زندگی را به دلیل ناتوانی در انجام بسیاری از فعالیت‌های روزمره گزارش می‌کنند. با کاهش قدرت و یا کنترل ضعیف حرکت دست انجام کارهایی از قبیل پوشیدن لباس، استفاده از تلفن، غذا خوردن و یا در دست گرفتن ظروف برای پخت و پز تقریباً غیرممکن می‌شود.  پژوهشگران دانشگاه هاروارد نوعی پوشیدنی توسعه دادند که می‌تواند توانایی حرکت و کنترل دست را به بیمارانآسیب نخاعی بازگرداند.

نخستین سامانه رباتیک تقویت کننده عضلات: Ironhand

شرکت Bioservo Technologies علوم اعصاب، مکاترونیک و رباتیک را با هم ادغام کرده تا سامانه‌ای توان‌افزا برای عضلات دست توسعه دهد. دستکش هوشمند Ironhand® به دست های کارگران قدرت بخشیده و از آسیب های احتمالی جلوگیری می‌کند. سامانه فعال Ironhand شامل یک جفت دستکش و یک کوله پشتی است. این سامانه برای هر فرد قابل تنظیم است. هدف از طراحی این فناوری، کاهش خستگی و آسیبی است که به موجب تکرار در دست گرفتن اشیاء بوجود می‌آید.

بازگرداندن توانایی حرکت دست با دست رباتیک Hand of Hope

Hand of Hope یک دست رباتیک کنترل شونده با سیگنال الکتریکی عضلات است که به قربانیان سکته کمک می‌کند دوباره توانایی حرکت دست خود را بدست آورند. این ربات قصد بیمار برای حرکت دست را از طریق سیگنال‌های EMG تشخیص می‌دهد و به حرکت دست کمک می‌کند. در واقع این ربات موجب بهبود روند شکل پذیری مغز و یادگیری مجدد حرکتی فرد می‌شود. اثربخشی این فناوری توسط چندین مطالعه پژوهشی و بالینی مستقل اثبات شده است.

این دستکش هوشمند روند توانبخشی را سرعت میبخشد

این پوشیدنی با نام RAPAEL Smart Glove میتواند به روند فیزیوتراپی و توانبخشی کمک کند. شرکت Neofect به طور ویژه یک سری از محصولات هوشمند را برای کمک به روند توانبخشی ارائه می‌دهد. این محصولات با استفاده از حسگرهایی اطلاعات را ثبت می‌کند و در نتیجه نظارتی ثابت و مؤثر بر پیشرفت بیمار دارد. در طراحی این محصولات از مواد الاستومری که فوق العاده انعطاف پذیر هستند، استفاده شده است.

ربات پوشیدنی توانبخشی NeoMano

این ربات برای کمک به بازگرداندن عملکرد دست بیماران طراحی شده است. این دستگاه رباتیک فعالیت‌های روزمره همچون برداشتن و نگه داشتن وسایل یا باز و بستن کردن درها را مدیریت می‌کند. NeoMano برای افرادی که مبتلا به آسیب نخاعی هستند، طراحی شده است.

ساخت یک ربات پوشیدنی توان افزا

پژوهشگران کره جنوبی یک ربات نرم پوشیدنی توسعه دادند که به بیماران مبتلا به نقص حرکتی دست کمک می‌کند تا بتوانند اشیا را در دست بگیرند. این پژوهشگران روش جدیدی بر مبنای الگوریتم یادگیری ماشین برای پیش‌بینی قصد کاربر طراحی کردند. الگوریتم یادگیری ماشین با مشاهده حرکات دست کاربر و تعامل کف دست و انگشتان با اشیاء قصد کاربر را پیش‌بینی می‌کند و از آن برای تحریک دستکش رباتیک استفاده می‌کند.

نخستین دستگاه پوشیدنی برای درمان و پیشگیری از استئوآرتریت

استئوآرتریت (آرتروز) نوعی بیماری تخریبی پیش‌رونده در غضروف مفاصل است. از مؤثرترین روش‌های درمانی غیردارویی می‌توان به حمام پارافین، گرم کردن، ارتز و اسپلینت اشاره کرد. QUANTIC NANOTECH محصولی از گروه اسپانیایی DEMAC S.A نخستین دستگاه پوشیدنی برای درمان و پیشگیری از استئوآرتریت است. این دستکش برای استفاده در منزل طراحی شده است و می‌تواند هر سه روش درمان غیر دارویی را ارائه دهد. این دستکش توسط گوشی هوشمند کنترل می‌شود و متخصصان می‌توانند از راه دور بر آن نظارت داشته باشند..

Fundamental Surgery و آزمایش HaptX

Fundamental Surgery توسط شرکتی در لندن به نام FundamentalVR توسعه یافته است. این محصول یک بستر نرم‌افزاری برای پزشکانی است که مایل به تجربه‌ی فناوری واقعیت مجازی هستند. با استفاده از پشتیبانی نرم‌افزاری جهانی این سامانه، بیمارستان‌ها می‌توانند رایانه‌های شخصی و سرپوش‌‌های واقعیت مجازی را در ترکیب با بازخورد لمسی به کارگیرند. این خدمات را می‌توان از شرکت خریداری نمود.

لمس اشیای مجازی با دستکش DextrES

پژوهشگران دستکش DextrES را برای لمس و دستکاری اشیای مجازی ایجاد کردند. این دستکش یک پوشیدنی سبک وزن و انعطاف‌پذیر است که دقت بالایی در لمس اشیا دارد. DextrES نقش مهمی در زمینه واقعیت افزوده دارد.

دستکش های ویژه ی لمس اشیای مجازی

این دستکش فوق‌العاده سبک به کاربران اجازه می‌دهد تا اشیای مجازی را لمس کنند. دانشمندان EPFL و ETH Zurich یک دستکش فوق‌العاده سبک ساخته‌اند که وزن آن کمتر از ۸ گرم در هر انگشت است و کاربران را قادر می‌سازد تا اشیای مجازی را احساس و دستکاری کنند. این سامانه بازخورد لمسی بسیار واقعی را فراهم می‌کند.

انقلابی در کنترلرهای پوشیدنی: Kai

Kai یک کنترل کننده پوشیدنی است که تعامل با فناوری‌های دیجیتال را بهبود می‌بخشد. میتوان از Kai برای بازی‌های ویدئویی یا کار با رایانه استفاده کرد. تنها کافی است Kai را برنامه‌ریزی و از آن برای کنترل بیسیم دنیای دیجیتال بهره برید.


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *